כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

אוטובוסים בשבת בת"א • למה המפלגות החרדיות שותקות?

מועצת העיר ת"א המליצה להפעיל אוטובוסים בשבת, אבל כעת מתברר: ראש העיר קבר את הצעת מרצ • הנציג החרדי לחולדאי: מודים על שהורדת הצעת מרצ • הסיפור המלא

אוטובוסים ינועו גם בשבת? תל אביב. צילום: יעקב נחומי
אוטובוסים ינועו גם בשבת? תל אביב. צילום: יעקב נחומי



מי שחרד לנוכח הידיעות על ביטול הסטטוס-קוו בעיר תל-אביב, בעקבות החלטת מועצת העיר להמליץ להגיש בקשה להפעלת תחבורה ציבורית בשבתות - יכול לנשום לרווחה.

אמנם מועצת העיר תל-אביב אישרה ברוב של 13 תומכים מול 7 מתנגדים את ההמלצה לוועדת הנהלת העיריה, אלא שכעת מתברר כי מדובר יותר ברצון לרצות את נציגי סיעת מרצ בעיריה ולא ברצון אמיתי להפעיל תחבורה ציבורית בשבת.

עוד בנושא:
"חולדאי, חזור בך. אל תכבה את הנר!" • זעקת הרב
תל-אביב החליטה: נפעיל תחבורה ציבורית בשבת
האם עיריית ת"א תאשר הערב תחבורה בשבת?
דורסים את השבת • חולדאי: "לאפשר תחבורה ציבורית"

במכתב ששיגר בנימין בביוף, נציג חרדי בסיעת יחיד (ובעבר נציג ש"ס), לראש העיר, רון חולדאי, הוא מודה לו "בשמי ובשם הציבור הדתי, המסורתי ותושבי העיר תל אביב יפו":

"תודתנו נתונה לך על התחשבותך והבנתך, והאופן והצורה שכבודו מצא לנכון בישיבת המועצה להוריד את הצעתם של תנועת מרצ - לסידור תחבורה ציבורית בשבת מסדר היום, אשר כל כוונותיהם הייתה ליצור פרובוקציה ולנסות להרוויח את מטרותיה הפוליטיות.

"אנו רוכשים לך כבוד רב, מודים ומעריכים שגם בסערה גדולה זו ידעת לשמור על קור רוח, מתינות ודרך ארץ כיאות לראש עיר בישראל. יהי רצון שחפץ ה' בידך יצלח ושתזכה להמשיך להגדיל תורה ולהאדירה מתוך בריאות נחת ושמחה ומקווה שבעתיד בשיתוף פעולה מלוכד נוכל לעבוד יחד".

מתברר, כי המהלך של חולדאי היה בעצם קבורת חמור להצעה. בהמשך להצבעה, תקיים הנהלת עיריית תל-אביב דיון ותגיש בקשה למפקח על התחבורה הציבורית, כדי שזה יעניק אישור להפעיל קווי אוטובוס או מוניות שירות במהלך השבת. אולם כבר כעת ברור מראש לכל הנוגעים בדבר, כי מדובר בצעד חסר סיכוי.

ההסכם הקואליציוני שנחתם בין חולדאי לבין החזית הדתית המאוחדת מחייב את המשך שמירת הסטטוס-קוו בעיר. בין השאר נכתב בהסכם: "העירייה לא תסבסד ולא תהיה מעורבת במישרין או בעקיפין בשירותי ההסעות לים או לכל מקום אחר בשבתות ובחגי ישראל".

במשרד התחבורה כבר הבהירו כי הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות הותרה רק בערים מסוימות, וכי אין כוונה להפר את הסטטוס קוו במקרה של תל אביב. זו אגב הסיבה שביהדות התורה ובש"ס לא הגיבו הסיעות באופן רשמי לידיעה ה'מקוממת' של הפעלת תחבורה ציבורית בעיר תל-אביב בשבתות ובמועדי ישראל. מחד, עצם הרעיון מעורר חלחלה ואמור היה להביא לתגובות נזעמות של המפלגות החרדיות. מאידך, טובה יותר השתיקה, מאחר שלהצעה אין סיכוי לעבור.

באופן לא רשמי הגיבו ח"כים לידיעה והביעו זעזוע. בין השאר הגיבו ח"כ יצחק ועקנין וניסים זאב מש"ס וח"כ משה גפני מיהדות התורה. גורמים בכירים בש"ס הסבירו, כי לש"ס אין כל רצון להגיב ולהעצים את הפרשה מעבר לגודלה האמיתי. מצד שני, אמרו, על נושא כמו שבת אי-אפשר להוציא הוראה גורפת לחברים שלא להגיב בתקשורת.

לגבי תגובתו של גפני הם אמרו בביקורת: "בשעתו פרשה יהדות התורה על פרשת המשחן, ועכשיו על פרשת שבת היא אינה פורשת מהקואליציה העירונית בתל-אביב? צריך לזכור שנציג ש"ס אינו חבר בקואליציה, אך חבר יהדות התורה חבר גם חבר ועל חברי הכנסת ב'יהדות התורה' להתמודד עם זה תקשורתית".

נכון לעכשיו הסיטו יוזמי ההצעה את אור הזרקורים שלהם מכיוונו של ראש העיר, ולאחר ההצבעה אמש ייאלצו להפנות אותו לעבר משרד התחבורה, כאשר לכל ברור כי שר התחבורה, ישראל כץ, לא יתן ידו למהלך שעלול למוטט את הממשלה הנוכחית.



המכתב ששיגר חבר מועצת העיר בנימין בביוף לראש העיר:


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}