כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

כך הפך הקרב אוצר-בטחון לקרב נתניהו-מופז

אל זירת המאבק שבין משרד הבטחון למשרד האוצר - נכנס גורם חדש: שאול מופז • בנימין נתניהו זומן לוועדת החוץ והבטחון שבראשות מופז, אך סירב להופיע

שאול מופז. צילום: יקב כהן
שאול מופז. צילום: יקב כהן



המאבקים המתוקשרים בין משרד הביטחון למשרד האוצר הולכים וצוברים תאוצה:

הבוקר (א), לפני שנכנס לישיבת הממשלה אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, כי במהלך החודש האחרון "אנו עדים למסע הפחדות חסר תקדים של מערכת הביטחון". שטייניץ התייחס לאזהרות בצה"ל לפיהן, אם יקוצץ תקציבו, יפגע מערך הביטחון בשל הפסקת אימונים, ביטול תרגיל העורף השנתי הגדול, והפסקת הצטיידות - גם של מערכת כיפת ברזל.

"אני לא זוכר מקרה אחד שאחרי ההכרעה התקיים מסע כזה של איומים על מדינה שלמה. לא צה"ל ולא משרד הביטחון קובע את סדר העדיפויות. במדינה דמוקרטית הממשלה מכריעה והצבא מצדיע. הקמפיין של מערכת הביטחון הוא עם סממנים אנטי דמוקרטים. זה ממש ניסיון של סחיטה באיומים - נאיים על המדינה והממשלה כדי לקבל יותר כסף על חשבון החינוך והרווחה", הוסיף שטייניץ, והדגיש כי מדובר בקמפיין מוטעה: "כי בפועל מערכת הביטחון קיבלה תוספת של מיליארדים".

במהלך ישיבת הממשלה התייחס גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדברים.

בין השאר הבהיר באשר להלשכות השינויים בתקציב הבטחון על סגירת גבעת התחמושת, לדוגמה, בשל אי העברת כספים להפעלת אתר ההנצחה.

נתניהו סיפר כי שוחח עם שר האוצר, הדגיש את חשיבות שמירת אתרי המורשת והבהיר כי "גבעת התחמושת לא תיסגר ואנו נמצא את התקציב לכך".

התנהלות פחדנית

ב'קדימה' מביטים במבט משועשע משהו על המאבק בין המשרדים.

הבוקר התייחס ח"כ ד"ר נחמן שי לכך ואמר כי "לפני שראש הממשלה פונה לטפל באירן, אני מציע שיעשה סדר בין שני שריו הבכירים. עוד לא זכורה קקופוניה תקשורתית כל כך סוערת בין משרד הביטחון למשרד האוצר כפי שמתרחשת בשעה זו. על חשבון עצביו המרוטים של הציבור הרחב, חובטים שני השרים זה בזה. מכאן ומשם מתערטלת ישראל מסודותיה הצבאיים וחושפת את חולשותיה בפומבי וראש הממשלה כדרכו מביט מן הצד ושותק".

ההתגוששות בין שני המשרדים הביאה למאבק מתוקשר, גם בין נתניהו לבין יו"ר ועדת חוץ ובטחון, שאול מופז.

היה זה לאחר שנתניהו הודיע, בישיבת פורום 'שרינו', כי לא יופיע לדיון בהול אליו זומן למחר בפני הוועדה. אל הדיון הוזמנו גם גם שר הביטחון אהוד ברק ושר האוצר יובל שטייניץ.

ראש הממשלה 'עקץ' את מופז ואמר כי הוא "מעריך את התהליך הדמוקרטי בתוך המפלגות", אך אינו מתכוון "שמשרד ראש הממשלה ויתר משרדי הממשלה ישמשו תפאורה לפריימריז בקדימה".

"ראיתי לתדהמתי שהוועדה זימנה אותך, אותי ואת שר הביטחון. הייתי פעם יושב ראש הוועדה הזאת ואני לא זוכר אי פעם התנהלות כל כך לא תקינה", אמר לשטייניץ, והתייחס לכך שרק לפני כשבועיים הוזמן לוועדה.

לדברי המוזמנים, הפך מופז את הוועדה לפוליטית, עיכב תקציבים חשובים וכעת הוא חורג מהמוסכמות לפיהן נהוג להזמין ראש ממשלה להופיע בוועדה אחת לשלושה חודשים ולא בתזמון כה צפוף.

מלשכת מופז הגיבו בהמשך לדברים וטענו ש"נתניהו הפך לתפאורה במזרח התיכון, למנהיג חסר השפעה, חסר עמדה וחסר עמוד שדרה. נתניהו ושטייניץ כנראה לא הפנימו את הביקורת על השריפה בכרמל ומה קורה כאשר מציבים אולטימטום בלתי ראוי".

זאת, ברקע טיוטת דו"ח מבקר המדינה, שהטיל "אחריות מיוחדת" על שטייניץ מכיוון שלא העביר תקציבים לכבאות.

"מדובר בעוד דוגמה להתנהלות פחדנית ומבישה", הוסיפו בלשכת מופז. "כשמשחקים באש פורצת שריפה. בכל הנוגע לתקציב הביטחון ראש הממשלה ושר האוצר משחקים באש. אין ולא יהיה סופרטאנקר שאפשר להסתמך עליו במקרה הזה. מדובר בחוסר אחריות. מעבר לכך איננו נוהגים להגיב על תוכן ישיבות ועדות המשנה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}