כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

צה"ל פוצץ 1,500 מוקשים בבקעת הירדן

35 דונם שדות מוקשים נוקו השבוע בידי לוחמי הנדסה קרבית של צה"ל • השטח יאושר לשימוש בחודשים הקרובים • חקלאים: המוקשים גרמו לפוריות גבוהה באדמה

צילום: פלורית שויחט, אתר צה"ל
צילום: פלורית שויחט, אתר צה"ל

בקעת הירדן מתנקה ממוקשים: השבוע נוקו כ-35 דונם של שדות מוקשים (שד"מים) בסמוך לקאסר אל-יהוד.

שדות המוקשים כללו 1,500 מוקשים בעיקר מסוג נגד טנקים (נ"ט), ומספר מועט של מוקשים נגד אדם (נ"א). השטח, שמוקש בשנת 1978 בטרם חתימת הסכם השלום עם ירדן, יוכרז באופן רשמי כחף ממוקשים בעוד מספר חודשים, ויהפוך לקרקע חקלאית, כנראה בענף התמרים.

"אנחנו רואים בפינוי המוקשים משימה מאוד חשובה ומרכזית", אמר לאתר צה"ל סגן קצין ההנדסה של עוצבת הפלדה, רס"ן שגיא רוקח. "הגבול עם ירדן הוא גבול של שלום ואין לנו צורך מבצעי נוסף במוקשים הללו", הוא ציין.

לדבריו, פינוי המוקשים השבוע הוא חלק מתהליך שנמשך כבר מספר שנים באוגדה, אליה כפופה גם חטיבת הבקעה. בשנה הקרובה בסך הכל צפויים לפנות כ-8,000 מוקשים באזור בקעת הירדן, בדומה למדדים שהושגו אשתקד. "בסך-הכל בבקעת הירדן ישנם 12 אלף מוקשים, כך שמשנה לשנה אנחנו מתקרבים לזיכוי אדמות מלא", הסביר רס"ן רוקח. כאמור, האדמות יעברו ברובן לשימוש חקלאי ולא בכדי: חקלאי הסביבה טוענים כי דווקא נוכחות ארוכת שנים של מוקשים באדמה גרמה לפוריות גבוהה באדמה.

את עבודת זיכוי המוקשים ערכו השבוע לוחמי הנדסה קרבית שנמצאים עכשיו בשלב ההכשרה של האימון המתקדם בבהל"ץ. כניסתם לשד"ם חי והפינוי בו הם משתתפים הוא חלק מהכשרתם כלוחמים, ומהווה עבורם מבחן. את הפיצוץ ערכו באופן מבוקר מאוד, שכן שדה המוקשים ממוקם בסמוך לאתר הטבילה קאסר אל-יהוד, מקום עלייה לרגל מרכזי לנצרות, ליריחו וכן למוצבי צה"ל באזור.

כאמור, השטח יאושר לשימוש בחודשים הקרובים, אחרי תהליך גיבוב שטח שייעשה על-ידי כלי צמ"ה, ולאחר הכרזה משפטית רשמית. למרות שחלק קטן מהמוקשים נסחף בגלל גשמים ושיטפונות, הנדסת האוגדה מתבססת על מרשם מקורי מלפני כשלושים שנה ומדיווחים נוספים שהתקבלו מהשטח.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}