כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

הפלגים התקוטטו - הדיינים הכריעו: הספר יועבר לגרמ"מ

ספר-תורה שנתרם לויז'ניץ גרר ויכוח אמוציונאלי שנמשך שנים ארוכות בין הפלגים בחסידות • בית הדין שנדרש לסוגיה - הכריע: הספר יועבר לפלג הגרמ"מ • הסיפור המלא

הרה"צ רבי מנחם מנדל הגר בריקוד עם ספר תורה. צילום: יעקב נחומי
הרה"צ רבי מנחם מנדל הגר בריקוד עם ספר תורה. צילום: יעקב נחומי

מחר (ה'), בשעות הבוקר ייערך מעמד מיוחד בבית מדרשו של הגרמ"מ הגר מויז'ניץ: ספר תורה שעמד במרכזו של ויכוח הלכתי יוכנס להיכל, ובכך תגיע לסיומה סאגה ארוכה שליוותה את שני הפלגים בחסידות במשך תקופה ארוכה.

לפני כעשר שנים התפצלה חסידות ויז'ניץ: הגר"י הגר החל להנהיג את חסידיו בבית המדרש הגדול של החסידות בקרית ויז'ניץ בבני-ברק ואילו אחיו הצעיר, הגרמ"מ, פתח בית מדרש הממוקם היום ברחוב עזרא, שם הוא מתפלל יחד חסידי ויז'ניץ המצייתים להוראותיו.

לפני שנים רבות תרם הרב שלמה שטיינמץ מארה"ב ספר תורה שהוכנס אחר כבוד לבית המדרש 'ויעש שלמה' של החסידות הממוקם בתלמוד התורה של החסידות. לאחר שהחסידות התפצלה הודיע הנדיב כי הוא מעוניין להעביר את ספר התורה לבית המדרש של הגרמ"מ הגר הנחשב לרבו.

אלא שהנהלת חסידות ויז'ניץ – התנגדה. לטענתם, ספר תורה שנתרם לבית מדרש מסויים הרי זה בבחינת מתנה גמורה, ואין רשות להוציא אותו משם. במשך השנים ניסו הצדדים להגיע לפשרה מוסכמת – אך לא הצליחו להגיע לעמק השווה.

השאלה התגלגלה לפתחו של בית הדין של הגר"נ קרליץ. בדיון בו ישבו הדיינים: הגאון רבי יעקב אידלשטיין והגאון רבי יעקב אברהם כהן נפסק כי התורם יכול להעביר את ספר התורה לכל בית מדרש שיחפוץ.

בפסק הדין התקדימי נכתב: "כל מטרת כתיבת ספר התורה היא כדי שאדם מישראל שיש לו אפשרות יקיים את המצווה, כשהכותב בא ומבקש להכניסו להיכל בית מדרש כלשהו, זהו בדרך כלל כדי שיקראו בו בציבור בלבד, ולא כמתנה גמורה, לפיכך אף אם לא התנה מראש בעת הכנסת ספר התורה כי בבוא היום יותר לו לדרוש את פיקדונו, רשאי הוא לנקוט כל צעד שהוא מבקש כבעל הספר".

לאחר פסיקת בית-הדין, הועבר הספר בימים האחרונים לרשות התורם, והאחרון יכניס אותו מחר לבית המדרש ויז'ניץ של הגרמ"מ הגר.

המעמד ייערך בשעות הבוקר, מייד לאחר תפילת שחרית. במהלך התפילה יקבל הגרמ"מ עלייה בספר התורה ולאחר סיום התפילה יערכו בחורי החסידות הכנסת ספר תורה שתלווה בריקודים ובתקרובת.

לאחר מכן ייערך 'טיש לחיים' קצר ובכך יבואו החגיגות לסיומן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}