כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מה תעשי כשכואב לילד שלך?

הילד בוכה? • משהו כואב לו? • את מנסה למצוא את המקור לכאב? • לעיתים מדובר במקור רגשי • אז איך תטפלי? • קבלי עצה של מומחית

ילד בוכה. אילוסטרציה
ילד בוכה. אילוסטרציה צילום: ארכיון בחדרי



על פי הרפואה המשלימה, הגורמים למחלות ולכאבים בקרב ילדים יכולים להיות גם רגשיים.

בשיחה עם מרגלית שילה, מנהלת ארצית לרפואה משולבת וקידום בריאות, לאומית שירותי בריאות, היא מנסה להסביר את מקור הכאב.

• למה בעצם כואב?

"יש לכך תשובות רבות וכולן נכונות. לעתים הן אף משלימות זו את זו. רופא בעל הכשרה מערבית יחפש גורם חיצוני כמו וירוס או חיידק, ומטפל ברפואה משלימה ינסה לאבחן גורמים שונים. כך לדוגמה, באבחון אסתמה ינסה המטפל לבחון את מערכת היחסים בין ההורים ואת השפעתה על בריאות הילד. לכן הטיפול, הפרוגנוזה והייעוץ להורים יהיו שונים מאוד בשני המקרים.

ברפואה הסינית יש אמרה המתארת הבדל זה בגישות: 'טיפול במחלות של הלב – בתרופות של הלב'. כלומר, מחלות הלב נגרמות מרגשות שונים כמו אומללות, ו'התרופות של הלב' הן חום ואהבה.

טיפול לא מתאים במחלה או טיפול חלקי בלבד יכולים להותיר עקבות מהמחלה המקורית. לדוגמה, דלקת שקדים חריפה שלא מטופלת כיאות עלולה לגרום לדלקות שקדים כרוניות, כך שהשקדים יישארו נפוחים לתמיד. לכך אנו קוראים ברפואה המשלימה 'גורם פתוגני מושהה'. עבור רופאים בעלי הכשרה מערבית זהו מושג קשה להבנה. אמנם המחלה המקורית כבר נעלמה כביכול, אך נותר אחריה מצב לא יציב שהוא כעין שארית או "הד" שלה.

אפשר להיפטר מאבן נגף זו על ידי ביטול הרעיון שחיידקים הם הגורמים למחלות, ובמקום זאת לאמץ הלך מחשבה שגורמים פתוגניים הם הגורמים למחלות. בצורה זו קל לדמיין שמדובר בגרסה מוחלשת של גורם פתוגני שעדיין מצוי או חבוי בגוף. תופעה כזו מוכרת גם במבוגרים ומוגדרת כ"סינדרום שאחרי הנגיף". מבוגרים מתארים את תחושתם במצב כזה כ"לא נרפאתי לגמרי מהמחלה", ולהם קל יותר להתגבר כליל על הגורם הפתוגני, שכן הם זוכרים תחושת בריאות מהי, ויודעים אילו אמצעים לנקוט כדי להבריא. לעומתם, תינוקות וילדים הם בעלי זיכרון קצר, ולא מסוגלים לזכור את תחושת הבריאות".

• ומה באשר לגורם הרגשי?

"גורמים רגשיים משפיעים אף הם על מחלות, מאחר שרוב הילדים לא מרסנים את רגשותיהם. לדוגמה, ילד בן 7 המצליח לרסן את רגשותיו – מקור בעייתו היא לא בו אלא בהוריו שלא מקשיבים לדרישותיו,

כך גם ילד החי בסביבה טעונה רגשית, כמו בן על סף גירושים; יהיה אפשר לראות בו את השתקפות הבעיות סביבו, והדבר נפוץ בקרב ילדים הסובלים מאסתמה ומדלקות שקדים. סיבה נוספת לבעיות בקרב ילדים היא קנאה באחים או אחיות".

• גורמים נוספים?

"בעיה נוספת שתינוקות וילדים מתמודדים אתה היא עומס במערכת העיכול, הגורם למחלות ולחילוף חומרים לא תקין. כעיקרון, בין זמני האוכל חייב להיות פרק זמן של שעתיים לפחות. חשוב לדעת שאם המניקה את תינוקה בזמן שהיא טרודה בדאגות – חלבה יכול לגרום לתינוק כאבי בטן שמקורם ברגשותיה, ההופכים את החלב לחומצי או למריר. חלב פרה וחלב מאבקה עלולים לעתים להיות עשירים מדי עבור תינוק שרק נולד, ולגרום לו לעוויתות במעיים וליתר ליחה. במקרה כזה רצוי לנסות ולהחליף את חלב הפרה בחלב עיזים או בחלב סויה.

גמילה מיניקה באמצעות מזונות שלא מתאימים לתינוק, דוגמת מזונות מלאים המקשים על מערכת העיכול (אורז מלא, קמח מלא וכו') וכן מזונות המייצרים ליחה (בננות, יוגורט מסוגים שונים ומיצי פירות), עלולה לגרום לפצעים בפה, לעיכול בעייתי, לשלשול ולנדודי שינה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}