כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

מחוץ ל'מורשת': קבר רחל ומערת המכפלה

72.5 מיליון שקל הוקצבו לשיפור ושיקום של אתרי 'מורשת', למרות זאת: קבר רחל ומערת המכפלה נותרו בחוץ • לשכת נתניהו: "האתרים ברשימת המורשת וחשיבותם לא תיגרע" • מועצת יש"ע: "הממשלה סוללת דרך לנרטיב הערבי"

נשאר בחוץ. קבר רחל
נשאר בחוץ. קבר רחל



ועדת השרים לתכנית 'מורשת' בראשותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אישרה היום פה אחד 13 מיזמים נוספים לשיקום והעצמה, בעלות כוללת של 72.5 מיליון שקל (32.5 מיליון שקל במימונה של תוכנית 'מורשת' ו-40 מיליון שקל נוספים במימון של גופים חיצוניים).

המיזמים שאושרו כוללים: אתרי ארכיאולוגיה, אתרים ומבנים לשימור, מוזיאונים וארכיונים, כל זה לצד מיזמים בלתי מוחשיים המטפחים את התרבות והאמנות.

בין המיזמים: שחזור אינטראקטיבי של חומה ומגדל, הפעלת טחנת הרוח בימין משה בירושלים, שימור ושדרוג האתר הארכיאולוגי אום אל-עומדן (בסמוך למודיעין), המציג רובע חיים שלם של יישוב יהודי מתקופת החשמונאים, פיתוח תל-שילה, מקום משכן אוהל מועד וארון הברית, שדרוג המיצג והארכיון בבית הפקידות בראש פינה, שיקום בית הספר העברי הראשון במושבה והפעלת תכנית 'אמץ אתר' לשימור אתר ארכיאולוגי על ידי תלמידים מהיישוב המתגוררים בסמוך לו בשלושה תילים: תל יוקנעם, תל אושא ותל בטש.

בתחום המורשת הלא מוחשית, אושר מיזם להקמת ארכיון המעפילים בעתלית, שימור ודיגיטציה של הפריטים במרכז לאומנות יהודית ושל אוספי המוזיאונים בישראל והעלאתם לרשת, ומיזם לשימור צמחים בהכחדה הכולל הקמת 'בנק גנים'.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להאיץ את הביצוע של כלל המיזמים, וביקש ממנכ"ל משרדו לשחרר את כלל החסמים הבירוקרטיים לשם כך. "תוכנית מורשת מהווה דוגמא נוספת לעשייה של הממשלה הזאת. מדובר בהחלטה יוצאת דופן לחבר את עם ישראל למורשת הלאומית והציונית. עלינו להאיץ את התוכנית ולקדם את הפרויקטים כך שכולם יוכלו ליהנות מהם בקרוב" אמר נתניהו.

מערת המכפלהצילום: מערת המכפלה
מערת המכפלה


בחוץ: קבר רחל ומערת המכפלה

ביקורת נוקבת נשמעה בחוגי הימין על כך שאתרים בעלי מורשת משמעותית, דוגמת קבר רחל ומערת המכפלה, לא נכללו בתוכנית.

לדברי דוברות לשכת ראש הממשלה, במהלך הישיבה הובהר כי קבר רחל ומערת המכפלה נמצאים ברשימת אתרי המורשת של עם ישראל, וכי מיקומם, חשיבותם ומרכזיותם לא נגרע ולא ייגרע.

בדוברות הוסיפו: קבר רחל עובר בחודשים האחרונים שיפוץ, שיקום וטיפול מקיף לרווחת רבבות המבקרים במקום. במערת המכפלה, לא נמצאו ליקויים הדורשים שיקום ושימור במבנה, למעט התקנת מעליון לנכים ותיקון סככת הגג, אשר תיקונם ייבחן על ידי המינהל האזרחי.

לדברי רוני ארזי, דובר מועצת יש"ע: "הדרתם של אתרי המורשת המרכזיים של עם ישראל – מערת המכפלה וקבר רחל – מרשימת האתרים, היא בלתי נסבלת ומשמעותה מחיקת ההיסטוריה היהודית. במקום להתייצב כחומה בצורה אל מול הנרטיב הערבי השקרי, הממשלה סוללת לו דרך".

המעניין הוא כי גם המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, האיש שפעל בשעתו להכניס את שני האתרים לרשימת אתרי המורשת, יצא בדברי ביקורת חריפים.

"תוכנית אתרי המורשת של מדינת היהודים, שאינה כוללת בתוכה את מערת המכפלה וקבר רחל, היא תוכנית נכה. מערת המכפלה וקבר רחל הם אתרי יסוד ב-DNA היהודי ובהתגבשותו של עם ישראל. אין מדובר כאן רק בתקצוב ראוי, אלא בהכרה לאומית וממלכתית, כי אתרים אלה היו ויהיו אתרי נצח של הזהות היהודית ועם ישראל", אמר שלום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}