כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024

תרחיש האימה: קדימה בפנים - החרדים בחוץ

אבי דיכטר הצטרף למירוץ לראשות קדימה והוסיף: "אצטרף לקואליציה • האם המפלגות החרדיות ימצאו את עצמן בחוץ? • ניתוח פוליטי

אבי דיכטר. צילום:פלאש 90
אבי דיכטר. צילום:פלאש 90



הבוקר (א) כינס ח"כ אבי דיכטר מ'קדימה' מסיבת עיתונאים והודיע כי הוא מתכוון לרוץ ולהתמודד לפריימריז שייערכו ב-27 למרץ.

בכך מסתכם מניין מגישי המועמדות לשלושה, אם כי ח"כ מאיר שטרית עדיין לא החליט אם להתמודד או להצטרף למחנהו של שאול מופז.

ה'פצצה' האמיתית נעוצה בהחלטתו של דיכטר לפיה, באם יזכה בהתמודדות, יפנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבקשה להצטרף לקואליציה. עם זאת, אין לשלול אופציה, לפיה יחבור ברגע האחרון למופז.

לדיכטר אין את היקף התמיכה שיש למופז (בבחירות הקודמות הוא זכה ב-6.5% בלבד מהקולות), עם זאת, מועמדותו עלולה לסכן את מועמדות מופז, שכן הם מתחרים על אותה נישה של מאוכזבי לבני.

החבירה לממשלת נתניהו כרוכה, מבחינתו, במספר עקרונות: יציאה למהלך מדיני היסטורי, פעולה למען שינוי שיטת הממשל ושינוי חוק טל.

"750 אלף מצביעי קדימה בבחירות האחרונות ציפו ברובם לראות את הנבחרים שלהם, נמצאים בתפקידים משפיעים. זה לא אומר שכשאנחנו לא משפיעים נידרדר לתחתית המדרון. כשאומרים שישראל צריכה את 'קדימה' בקואליציה זה משפט שיוצא מפיו של ציבור הבוחרים ולא מפי", אמר דיכטר.

בהמשך תקף את יו"ר המפלגה, ציפי לבני: "אינני מבין איך הרשינו לעצמנו להידרדר לשפל כל כך נמוך. בנושאים המרכזיים בקדנציה האחרונה ההשפעה של קדימה היא כמעט אפס. איך קורה לנו שלמעלה משלוש שנים, כמעט רבע מהכנסת לא נמצא במעגל ההשפעה?".

כשנשאל האם יישאר במפלגה במקרה בו לבני תנצח, השיב כי כך עשה גם לאחר הבחירות הקודמות, אך לא פירט מה בדעתו לעשות הפעם. עם זאת, האמירה של לבני לפיה "מי שאיתי איתי, מי שלא איתי נגדי" - בעייתית מבחינתו. "מהלך מפלג", כינה זאת, אך הוסיף כי אינו נבהל מכך.

דיכטר שימש בעבר כראש השב"כ וכשר לביטחון פנים. חבירתו ברגע האחרון למחנה מופז יכולה בהחלט להטות את הכף לטובת האחרון. חשוב לזכור כי בבחירות הקודמות היה הפער בין לבני למופז זעום (קצת למעלה מ-400 קולות) ועמד על 42% למופז ו-43% ללבני.

ביבי נתניהו. צילום: יעקב כהןצילום: ביבי נתניהו. צילום: יעקב כהן
ביבי נתניהו. צילום: יעקב כהן


מה זומם נתניהו?

למרות העובדה שהמפה הפוליטית העכשווית אינה מסבירה פנים, בלשון המעטה, למועמדותו של דיכטר, עדיין יש שני תרחישים בהם הוא 'יוצא' טוב.

התרחיש הראשון: כפי שכבר דיווחנו לפני מספר ימים, התבטאויותיו של מופז בנושא חוק טל, תוך ניצול ועדת החוץ והביטחון שבראשה הוא עומד - כדי לטרפד את המשך החוק לשנים הבאות, עוררה את זעמם של חלק מהאנשים שפעלו לגיוס חרדים למענו.

ביום רביעי בלילה, הגיש אחד מהאנשים הללו תלונה במשטרת פתח תקווה. קשה לדעת האם התלונה 'תצבור תאוצה' והאם המשטרה תטפל בה בחומרה. בתרחיש קיצוני מאד (שלא רבים הסיכויים שיתממש) - בו תיפסל ריצתו של מופז - יוכל ח"כ דיכטר להוות מועמד חלופי שירכז אליו את מתפקדי מופז.

חשוב לציין כי חלק גדול מהמתפקדים החרדים הקשורים לתלונה, נרשמו כבר ברשימה הממוחשבת של "קדימה", וחלקם אף קיבלו על כך הודעה רשמית של המפלגה.

התרחיש השני מתבסס על חשדות הגוברים והולכים לאחרונה, ולפיהם מתכנן נתניהו פריצת דרך מדינית, אולי בלחץ בינלאומי, ואולי בגלל רצונו להשאיר חותם על דפי ההיסטוריה.

במקרה כזה, אך טבעי שנתניהו ירצה לצרף אל בין שורותיו קבוצה קדימאית של מופז שהפסיד, או של מופז המנצח.

'קבוצת-קדימה' תהווה תחליף מצוין לנתניהו עבור 'ישראל ביתנו' ששבה ומשמיעה קולות של 'תחזיקו בנו, אוטוטו עוזבים', עבור "הבית היהודי" שלא יוכל מן הסתם להישאר חלק במפלגה שתוותר מדינית, ועבור החרדים שהפכו עליו למשא מול התקשורת, שאינה פוסקת מלנגח אותו בגללם.

ועיין ערך חוק טל, שלנתניהו אין מושג איך הוא מצליח להמשיך אותו ולרצות גם את החרדים וגם את התקשורת. רק זה חסר לו 'לחטוף' תעמולת בחירות של 'אוהד החרדים' מצד לבני ולפיד, ערב הבחירות הבאות.

כך או כך, מי שמיהר להספיד את 'קדימה', את כולה או חלקים שבה, יתכן שיהא עליו לבלוע כובע כזה או אחר בעתיד הקרוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}