כ"ב חשון התשפ"ה
23.11.2024

עלייה משמעותית בשיעור ההעדפה לשימוש בתחבורה ציבורית

לרגל יום התחבורה הציבורית הבינלאומי מפרסמת אור ירוק סקר לפיו קרוב ל 70% מהציבור הביעו נכונות להשתמש בתחבורה ציבורית במידה ותהיה נגישה, סדירה מהירה ונוחה

עלייה משמעותית בשיעור ההעדפה לשימוש בתחבורה ציבורית
אלי קובין

קרוב ל 70% מהציבור מביעים נכונות להשתמש בתחבורה ציבורית במידה ותהיה נגישה, סדירה מהירה ונוחה- כך עולה מסקר שערכה עמותת "אור ירוק". הסקר נערך ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה במרץ 2011, בקרב מדגם ארצי מייצג. נתון זה משקף עליה משמעותית בפוטנציאל להעדפת התחבורה הציבורית: בסקר הקודם שנערך ב-2010, הביעו 51% מהנשאלים נכונות להעדיף את התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.

הסיבה העיקרית לאי השימוש בתחבורה ציבורית, על פי הסקר, היא חוסר נוחות- 76% הסבירו בחוסר הנוחות בנסיעה ברכב הציבורי את העדפת הרכב הפרטי. סיבות נוספות הינן: איטיות ההגעה –כ 21% הסבירו כי הנסיעה ברכב הפרטי מהירה יותר וכן העדר זמינות – 17% הסבירו כי אינם רוצים להיות מוגבלים לוחות הזמנים של התחבורה הציבורית.

שמואל אבואב, מנכ"ל " אור ירוק": "שיפור התחבורה הציבורית בישראל הינו צו השעה. קיצור המרחק והזמן בין המטרופולין וערי הלווין צריך להיות חלק משינוי הסדר החברתי במדינה. שיפור התחבורה הציבורית והגדלת מספר המשמשים בה תביא להפחתת צפיפות הנסיעה בכבישים לנסיעה בטוחה יותר ולהפחתת מספר תאונות הדרכים".

מנתוני הסקר עולה עוד כי: 55% מהנשאלים משתמשים ברכב פרטי כאמצעי התחבורה העיקרי שלהם. 33% משתמשים באוטובוס, 3% במוניות, 2% בלבד ברכבת. במטרופולינים הגדולים באירופה השימוש באמצעי התחבורה הציבוריים נרחב הרבה יותר. בת"א נרשמו כ- 120 נסיעות בתחבורה ציבורית לנפש בשנה( בשנות ה 90) לעומת כ 300--550 נסיעות לנפש בשנה בתחבורה הציבורית בערים כמו: פריז, לונדון, וינה ואחרים. באזור לונדון- 72% מהציבור מגיעים לעבודה ברכבת. 9% באוטובוס. 12% ברכב פרטי. ו 4% ברגל.

יתרונותיה של הנסיעה בתחבורה ציבורית רבים: נסיעה באוטובוס ורכבת בטיחותית יותר: מדובר בכלי רכב גדולים, בולטים וחזקים, נהגי התחבורה הציבורית הינם נהגים מקצועיים ומיומנים ובנוסף- קיימים נתיבי נסיעה ייחודים לתחבורה הציבורית אשר מקטינים את החיכוך בינם לבין כלי הרכב האחרים. נסיעה בתחבורה ציבורית תפחית את מספר תאונות הדרכים - רכבים פרטיים מעורבים ב-51% מתאונות הדרכים החמורות. ואוטובוסים לעומתם, מעורבים בכ-10% מתאונות הדרכים החמורות. הגברת השימוש בתחבורה הציבורית תצמצם את בעיית הפקקים. וכן תהפוך את הערים והרחובות לידידותיים יותר להולכי רגל ולרוכבי אופניים. שימוש בתחבורה הציבורית וצמצום מספר כלי הרכב יביאו להפחתת כמות הגזים המזהמים הנפלטים מכלי הרכב.

ניתן לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית על ידי: הקצאת נתיבי תחבורה מיוחדים בכבישים לתחבורה ציבורית , ליצירת תנועה זורמת של התחבורה הציבורית ואכיפה מוגברת בנתיבים לתחבורה ציבורית – למניעת נסיעת רכבים פרטים בהם. תכנון מסלולי נסיעה ישירים ונגישים- מדלת אל דלת והגדלת מספר הקווים ואזורי הכיסוי. הקפדה על זמני יציאות מדויקים. עידוד נסיעה בתחבורה הציבורית על ידי מקומות העבודה -מערך הסעה או תמרוץ עובדים שבאים בתחבורה ציבורית. הוזלת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית אל מול מחירי הדלק התחבורה הפרטית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}