כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ישי נגד דרעי • איך נשנה את שיטת המימשל?

לפני כשבוע קרא אריה דרעי להביא לשינוי שיטת המימשל בישראל • היום מתעמת עמו השר אלי ישי ומציע שיטה חילופית: "אני פועל לשינוי שיטת המימשל באמת"

השר אלי ישי
השר אלי ישי

בטקס הענקת פרס לניהול תקין לרשויות המקומיות - בהשתתפות שר האוצר, יובל שטייניץ, קרא שר הפנים, אלי ישי, להעביר את הסמכויות מהפקידים לשרים.

"זה שינוי שיטת ממשל אמיתית", אמר, אולי כתשובה על דברי אריה דרעי שדיבר לפני מספר ימים על הצורך בשינוי שיטת ממשל.

היה זה בוועידה הכלכלית המרכזית של "כלכליסט", שנערכה במלון דייויד אינטרקונטיננטל בתל אביב כשנאם דרעי ואמר כי לפני הרבה שנים היה בין אלה שניצלו את שתי שיטות הבחירות בישראל.

"אחרי שעברתי את כל אלה, וכיום כסבא לנכדים, אני אומר לכם: אין אפשרות לנהל את מדינת ישראל עם כל קשייה עם השיטה הקיימת. הכי קל לתקוף את ראש הממשלה ולהגיד שהוא לא מושל. תהיה ראש ממשלה הכי מוכשר שיש, בשיטה הקיימת שבה ממונים שרים על פי מפתח קואליציוני, שבה יש ריבוי מפלגות ואחוז חסימה נמוך - זה בלתי אפשרי, ודאי לא כדי להתמודד עם הבעיות הרות הגורל שעמן מתמודדת כיום ישראל. לא תהיה אפשרות לשנות את השיטה אם לא תהיה ממשלת אחדות לאומית".

היום, מציג ישי את דעתו על האופן בו אפשר לנהל את מדינת ישראל עם כל קשייה, בהגישו עצה מקורית: העברת השלטון מידי הפקידות לידי נבחרי הציבור.

"לא יתכן ששר אינו יכול לעזור לראש עיר במצוקת עירו, בגלל הבירוקרטיה ולא יתכן שממשלה צריכה להכריע בגורל כל מתנ"ס ואי אפשר להעביר כספים לצורך הפעלת מתנ"ס בקרית שמונה בשל נהלים וקריטריונים שנקבעו בידי הפקידות", אמר ישי.

אחר כך, הסביר ביתר פירוט את ההיגיון שעומד מאחורי הצעתו: הרי מי שבעצם נותן את הדין בפני הבוחרים, השופטים האם פעלו באופן שוויוני ראוי ובהגינות הם הרי השרים ונבחרי הציבור. אז למה לתת את יכולת ההכרעה בידי מי שלא עומד למבחן ציבורי?

"אני פועל לשינוי שיטת השלטון באמת", סיכם ואמר. אחר כך העניק פרס ניהול תקין ל-92 רשויות מקומיות, מתוכן רשויות בקשיים כלכליים שהתייעלו ושיפרו את ניהולן. כ-20 רשויות איתנות כלכלית, שעמדו בקריטריונים ונמצאו זכאיות לפרס לא קבלו פרס כספי אלא רק תעודת הוקרה, זאת במטרה לסייע כספית לרשויות שנמצאות בקשיים כספיים.

"אני בטוח שהרשויות האיתנות אינן זקוקות לפרס הכספי", אמר השר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}