כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

עימות: המפגינים בעד מעמד הביניים - אטיאס בעד החלשים

הפגנות הדיור נמשכות • מחר תוצג מול משרד ראש הממשלה 'מכירה פומבית' של אתרי בנייה תמורת ג'ובים • מאבק מאחורי הקלעים: אטיאס בעד השכבות החלשות • המפגינים והאוצר בעד מעמד הביניים

אריאל אטיאס שר השיכון
אריאל אטיאס שר השיכון



ישיבת הממשלה מחר (א') עתידה להיות בהחלט 'מעניינת'.

אם בדרך כלל מקבלים את פני השרים המגיעים אל המשרד במכוניות השרד שלהם - המפגינים בעד שחרור גלעד שליט, הרי שמחר יצטרפו אליהם גם מפגינים בנושא הדיור.

מה שמכונה "פורום ארגוני צעירים" הוא שארגן את ההפגנה מחר, שבמהלכה תיערך "מכירה פומבית".

במהלך המכירה יוצעו למכירה מקומות כמו ממילא, מגדל דוד, מוזיאון ישראל ועוד תמורת ג'ובים בממשלה. הרעיון: 'עקיצה' לתוכנית הקריטריונים המתגבשת והולכת, זו שלא תיתן, כנראה, עדיפות למעמד הביניים, אלא, מה נורא - לעשירון הנמוך יותר.

הייתכן? שבועות השקיעו מפגינים באוהלים תחת השמש הקופחת, טרחו והגיעו להופעות פומביות, והנה בסוף לא תדאג להם המדינה לעדיפות בקריטריונים?

ברקע ניצב שר בינוי ושיכון שהוא גם חרדי, דבר שמעצים את זעם המפגינים. "הוא דואג למצביעים שלו בלבד", הם טוענים, ולא ממש רוצים להקשיב להסבריו המדברים על כך ש"קודם כל צריך לדאוג לשכבות החלשות".

מחר, במהלך ישיבת הממשלה, עשוי להיות מאושר, מינויו של בנצי ליברמן לתפקיד יו"ר מנהל מקרקעי ישראל. התקשורת כבר מצביעה על דיל של נתניהו עם אטיאס: ועדת טרכטנברג הצביעה על קריטריון של מיצוי כושר השתכרות בתוכנית מחיר למשתכן? ובכן, נתניהו מצידו 'יעלים עין' מההמלצה וישאיר את הקריטריונים כפי שאטיאס רוצה בהם, שר הבינוי והשיכון, מצידו, 'ישלם' בכך שיסכים למינוי המומלץ של נתניהו: בנצי ליברמן.

נכון להיום, מכהן כמ"מ מנהל המינהל, רונן כוהן המכהן במקום ירון ביבי שהתפטר מהתפקיד. המינוי הוארך השבוע בחודש נוסף לאחר שלא הוסכם על מועמד סופי לתפקיד. ליברמן הוא תושב פדואל שבשומרון ונחשב למקורב לנתניהו.

לקונספירציה הזו, אגב, אין כל אישור רשמי בשתי הלשכות, אך גם אם היא נכונה - ויתכן שאכן כך הדבר - השאלה היא האם מדובר בחטא כששר בינוי ושיכון שמייצג סקטור מסוים 'מעז' לחשוב גם עליו.

חטא עקרת הבית

מיצוי כושר השתכרות, פירושו פליטה ממעגל הזכאים של משפחה, שהאם בה 'חוטאת' בפשע של היותה עקרת בית משום שקשה לה לצאת לעבוד כשהיא מטופלת במשפחה מרובת ילדים.

לדעת המפגינים, יש לתת עדיפות לזוג שבו שניהם עובדים, ולאו דווקא בהתחשב במספר הילדים. נכון להיום מופנים 30% מדירות ב"מחיר למשתכן", למי שיש לו 7 ילדים ומעלה, עוד 30% מהדירות מופנה למי שיש לו 6-4 ילדים והשאר למי שיש לו עד 3 ילדים.

כפי שהדברים נראים כרגע, אטיאס נמצא בין הפטיש לסדן. מה שלא יעשה, הוא יחטוף. מהתקשורת החרדית, או מהתקשורת החילונית ושלל מיני מפגינים.

השבוע נתקלה דרישה נוספת שלו בקירות אטומים ובהתנגדות חריפה של האוצר: הייתה זו הדרישה להעניק שכר דירה ריאלי למשפחות זכאיות הממתינות לקבל דירה בדיור הציבורי. ושוב מדובר כמובן בשכבות חלשות, לא בשכבות המפגינים.

"הויכוח הוא לא רק על כסף, אלא גם על עצם התנגדותו של האוצר לפתור את הבעיה של האוכלוסייה החלשה ביותר, באמצעות מתן שכר דירה שיענה על המצב בשוק", אמר מנכ"ל המשרד, מרדכי מרדכי.

בכנס המועצות האזוריות שנערך השבוע בהיכל התרבות דרום השרון, אמר אטיאס כי "אסור שהמחאה תתמקד ותיתן פתרונות רק במעמד הביניים, וכי חובה למצוא פתרונות לא רק למשפחות וזוגות שלא יכולים לגמור את החודש, אלא גם לזוגות ומשפחות קשיי יום שאינם יודעים איך להתחיל את החודש ורק המדינה יכולה לעזור להם".

וכאן בעצם נעוץ שורש הויכוח על הציר אטיאס-שטיניץ-טרכטנברג-מפגינים: "ש"ס תצטרך לעמוד על המשמר כדי שלא ישכחו את האנשים שלא יודעים איך להתחיל את החודש. יוקר המחיה פוגע במי שיש לו, אבל הוא מנחית מכה אנושה של מי שאין לו. אין משמעות לביטוי צדק חברתי, אם זורקים את השכבות החלשות בצדי הדרך", סיכם אטיאס את תמצית הויכוח.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}