כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אובמה הציג תוכנית תמריצים בשווי 447 מיליארד דולר לעידוד התעסוקה

התוכנית מתמקדת בהטבות מס לעובדים ולעסקים וכוללת גם הוצאות על שיפור תשתיות ומוסדות חינוך; אובמה קרא לרפובליקאים לאשר את החוק באופן מיידי: "לעצור את הקרקס הפוליטי ולעזור לכלכלה"

  • י' אלול התשע"א
נשיא ארה"ב ברק אובמה
נשיא ארה"ב ברק אובמה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הציג הלילה בקונגרס תוכנית תמריצים בשווי 447 מיליארד דולר לעידוד התעסוקה באמצעות הוצאות על תשתיות, סובסידיות לרשויות מקומיות והקלות מס על עסקים קטנים.

התוכנית התמקדה בהטבות מס, אשר מהוות למעלה ממחצית ממנה, ובכירים בממשל אמרו כי הם מאמינים שהיא תזכה לתמיכה בקרב חברי הקונגרס הרפובליקאים. "השאלה היא האם, לנוכח המשבר הלאומי המתמשך, נצליח לעצור את הקרקס הפוליטי ובאמת לעשות משהו לסיוע לכלכלה", אמר אובמה בנאום שנשא בישיבה משותפת של שני בתי הקונגרס.

במסגרת התוכנית, יוקדשו 105 מיליארד דולר לשיפור התשתיות, כולל שיפוץ בתי ספר, פרויקטי תחבורה ושיקום נכסים ריקים. רוב ההשפעה של החלק הזה בתוכנית תורגש בשנה הבאה, וחלקה ב-2013, לדברי בכירים בממשל. בנוסף, יינתנו 35 מיליארד דולר בסיוע ישיר למדינות ולרשויות מקומיות, על מנת להציל את משרותיהם של 280 אלף מורים. "בסופו של דבר, ההתאוששות תונע לא על ידי וושינגטון אלא על ידי העסקים והמורים שלנו", אמר אובמה. "אך אנחנו יכולים לסייע. אנחנו יכולים להשפיע".

חלק חשוב בחבילת התמריצים, בסך 240 מיליארד דולר, נוגע לקיצוץ המס על העובדים, אשר מתחלק בין העובדים לבין המעסיקים. נטל המס שעובדים המשתכרים עד 106,800 דולר בשנה משלמים לטובת ביטוח לאומי וביטוח בריאות יופחת בשנה הבאה ל-3.1% לעומת 4.2% כעת. בנוסף, הטבות מס זמניות לעסקים בשנה הבאה נועדו לעודד גיוס עובדים חדשים ולסייע לעסקים קטנים. התוכנית כוללת גם הטבות מס על גיוס יוצאי צבא ועובדים שהיו מחוץ למעגל העבודה במשך יותר מחצי שנה.

בצעד שנועד לסייע למובטלים, אובמה הציע לתת למדינות סמכות לשלם דמי אבטלה למי שנמצאים מחוץ למעגל העבודה יותר משישה חודשים, בשעה שהם עוברים העשרה בחינם בחברות לתקופה של עד שמונה שבועות. כמו כן, הוא מבקש להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה.

אובמה אמר כי עלות התוכנית תכוסה וכי ב-19 בספטמבר הוא יציע קיצוצים תקציביים בסך של כמעט 2 טריליון דולר, כולל קיצוצים בתוכנית ביטוח הבריאות מדיקר, לוועדה העל מפלגתית שמונתה לטיפול בגירעון התקציבי.

נציג בית הנבחרים הרפובליקאי אריק קנטור, אשר נוהג לבקר את אובמה, אמר בתגובה לתוכנית כי ישנם סעיפים בתוכנית שבהם הרפובליקאים עשויים לתמוך, כמו הטבות מס לעסקים קטנים. "זה משהו שאנחנו כרפובליקאים תומכים בו כבר זמן מה", אמר לבלומברג, והוסיף כי הרפובליקאים צפויים לתמוך בהארכת הטבות המס על העובדים. עם זאת, קנטור אמר כי הוא אינו תומך בסעיפים הכוללים הוצאות, כמו סיוע למדינות. "חלק מההתבטאויות ששמעתי בנאומו של הנשיא נשמעו כמו תוכנית התמריצים שעברנו לפני יותר משנתיים", אמר. "אני חושש ששוב, נמצא את עצמנו בטירוף בזבזנות".

מרק זנדי, הכלכלן הראשי של מודי'ס, צופה כי חבילת התמריצים תתרום 2% לצמיחה של כלכלת ארה"ב בשנה הבאה, ותוריד את שיעור האבטלה, אשר עומד כיום על 9.1%, ב-1%.

בנאומו לקונגרס בנושא התעסוקה, אחד הנושאים החשובים על סדר היום בשעה שארה"ב מתכוננת למערכת הבחירות לנשיאות, אובמה ניסה לפנות גם אל לבם של הבוחרים העתידיים. בשעה ששיעור האבטלה בארה"ב ממשיך להיות מעל ל-9%, התמיכה באובמה נמצאת בשפל, וישנם ספקות לגבי האופן שבו הוא מסוגל להציל את הכלכלה האמריקאית. במהלך נאומו בן החצי שעה אובמה חזר שש פעמים על קריאתו לקונגרס לאשר את התוכנית "באופן מיידי". אובמה אמר כי "כל מי מדבר כל כך בלהט על הקלה על 'יוצרי המשרות' - התוכנית הזאת מיועדת לכם". והוסיף: "אני יודע שכמה מכם נשבעו שלא להעלות מסים לעולם על איש כל ימי חייהם, כעת זה לא הזמן להעלות מסים על המעמד הבינוני, ולכן אתם צריכים לאשר את התוכנית באופן מיידי".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}