כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

'חוזר בתשובה' • יאיר לפיד: "לא מסכים עם אבא שלי"

ההתבטאות המפתיעה נשמעה מפיו בשעת דיאלוג עם סטודנטים חרדים בקרית אונו • "אני עיתונאי, אני לא בקואליציה", טרח להדגיש, אבל לא הפסיק לדבר פוליטיקה

'חוזר בתשובה' • יאיר לפיד: "לא מסכים עם אבא שלי"



מי שהפתיע אתמול (ד') את תלמידי הקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו היה העיתונאי יאיר לפיד, שהתארח במקום ושחרר אמירות בהחלט לא צפויות.

האם תהיה מוכן לשבת בקואליציה עם מפלגות חרדיות? – שאלו אותו תלמידים, שאולי ציפו לשמוע ממנו תשובה בסגנון 'האבא שלו', טומי לפיד. בעצם, גם לפיד האב ישב עם חרדים, אבל דעתו עליהם הרי היא כתובה על ספר דברי הימים אשר לפוליטיקה הישראלית.

"אני אשב בקואליציה עם כל אדם שדואג למדינת ישראל. אבל קודם כל אני עיתונאי. אני לא בקואליציה", הקדים ואמר, למרות שמי לא יודע על כוונותיו העתידיות.

"אני לא מסכים עם אבא שלי שאמר שחרדים לא צריכים להיות שם", המשיך, ואז אמר, שלדעתו הפוליטיקה החרדית גרמה לחרדים יותר נזק מתועלת. אגב, לא צריך להיות חילוני, בטח לא שונא חרדים, כדי לחשוב כך. לא חסרים חרדים שסבורים שהפוליטיקה החרדית היא זו ש'הורסת לעצמנו'.

"אתה רוצה לטפל באמת בבעיות של חרדים? תצטרף לליכוד, לקדימה, לעבודה. העסקונה הפוליטית החרדית גרמה יותר נזק מתועלת לציבור החרדי והרבתה שנאה בישראל" אמר לפיד.

מי אשם?

"אני לא רוצה להיות אויב שלך, אני רוצה להקים איתך מדינה", המשיך ואמר. ואז גם הסביר מהי הבעיה האמיתית של הציבור החילוני, איתנו, החרדים. "אנחנו חשבנו עליכם שאתם זן נדיר שצריך לשמור עליו בכדי שאפשר יהיה להביא את הנכדים ולהראות להם ´אתם רואים ילדים, כך נראה יהודי´, אבל אתם ניצחתם. אולם לניצחון יש מחיר, הוא מטיל עליכם אחריות, כי אתם כבר לא שבט, אתם מדינת ישראל בדיוק כמוני, ואתם משפיעים על החוויה הישראלית בדיוק כמוני, אם לא יותר. אתם המנצחים אבל גם אתם צריכים להתחשב בצרכים שלי. גם אתם צריכים למצוא את הדרך להפוך את החיים שלי לאפשריים במדינה. בזכות הניצחון תוכלו לקיים איתנו דיאלוג על המרחב הציבורי במדינת ישראל. אין סיבה שלא נוכל לחיות זה לצד זה מבלי שאני אחשוש שתנסו להחזיר את ילדי בתשובה ושאתם תחששו שאני אשחית את ילדיכם".

"המשמעות הראשונה בהפסד היא שהרעיון שהמדינה מנוהלת בלעדיכם ייכשל. אי אפשר לבנות את הישראליות בלעדיכם, אי אפשר להחליט בלעדיכם על האופי הדמוקרטי של המדינה או על מהפכות כלכליות בלעדיכם. לא פלא שחרדי מבני ברק הוא זה שהתחיל את מהפכת הקוטג'".

שאלות התלמידים היו בהחלט קשות. איך זה שהתקשורת מציגה אותנו בצורה מעוותת? איך זה שלא מציגים את הצדדים היפים שלנו? את העובדה שאנחנו מגזר עם אחוזי פשיעה מזעריים בעולם? את פעולות החסד שלנו? איך זה שמאשימים אותנו, מגזר הלוקח פחות מאחוז מתקציב המדינה, בכל בעיות המדינה?

"הכול מתחיל ונגמר ביחד של כבוד הדדי", השיב לפיד. "רק ביום הכיפורים אף חילוני בישראל לא מזיז את רכבו מהחנייה או אפילו חולם לאכול בפרהסיה. למה? כי אין חוק כזה. זה מעשה של שכנות טובה ושל כבוד הדדי. יום כיפור הוא דוגמא לאיך מתנהג מישהו שרואה את עצמו כחלק ממדינה. זה סוג של נדיבות מתוך הבנה ורצון טוב", אמר.

ושוב חזרנו לנקודת הפוליטיקה, החוקים ומה שביניהם. האם באמת לפיד הבן הוא לא לפיד האב? האם נוכל 'לחיות איתו בשלום' כשיחבוש את ספסלי הכנסת? האם יפתיע?

כמו כל דבר, גם בנושא הזה, ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}