כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

גילוי באוקראינה: המקווה של ה'שר שלום' עדיין נובע

לאחר עבודה מורכבת - נחשפו המקוואות בהם טבלו ה'שר שלום' והמהרי"ד מבעלזא • העסקנים מתכוונים לשפצם לטובת החסידים הבאים להעתיר על ציוני האדמו"רים בעיירה בעלזא

בור המקוה העתיק של המהרי"ד מבעלזא
בור המקוה העתיק של המהרי"ד מבעלזא



בקרב חסידי ואוהדי בית בעלזא, התקבלה בשמחה ובהתרגשות הבשורה ההיסטורית על מציאת מקוואות הטהרה של אדמו"רי בית בעלזא בעיירת בעלזא באוקראינה. זאת לאחר עבודה קשה שנמשכה על פני תקופה ארוכה וכללה סריקות מקיפות בעזרת מומחים והיסטוריונים.

מקווה הטהרה הראשון שנמצא נבנה על מעיין על-ידי האדמו"ר ה'שר שלום' מבעלזא זי"ע. החפירות הובילו לחשיפת המעיין בשלימותו, ועדיין יש מים שנובעים בתוכו כבימים עברו.


המקווה של האדמו"ר ה'שר שלום' עומד בתוך מבנה קטן מאחורי החצר, שם עמדו בבנינם בית הכנסת, בית המדרש ומעונם של אדמו"רי בית בעלזא.

כעת מתברר שלאחר המלחמה, הגויים המקומיים, כיסו את כל בור המקוה בבטון עד לגובה הרצפה, כדי שלא ישאר זכר למקווה.

בחודש אב חתמו העסקנים ובראשם הרב זאב פרסטר והרב אברהם אלימלך רוזנטל העומדים בקשר רציף עם מכון הארכיאולוגיה של אוניברסיטת 'פוליק טכניקום', על חוזה לשיפוץ המקום.

הארכיאולוגים הטיבו להגדיר את מה ששונה ונוסף לאחר המלחמה, ולחפור כראוי וכנכון עד שיגיעו לבור הישן והמקורי.

לאחר עבודה קשה ומפרכת, נתגלה המקוה כולו, שהוא בעומק של כחמשה מטרים מתחת לאדמה, וברוחב של מטר על מטר, ומדרגות רבות יורדות לתוכו. כיום נותרו אך שמונה עשרה מדרגות, והשאר כנראה נשברו עוד לפני שהמקום כוסה בשכבת הבטון.

לאחר שהמקום נחפר ונגלה, ירדו העסקנים למעמקי המקווה, וגילו כי יש בו עדיין מים, כאשר ניסו להוציא משם מים הגיעו מים חדשים במקומם, וכך התברר למרבה הפלא שהמעיין לא יבש ועדיין נובע הוא מקור מים חיים.

העסקנים הנרגשים וביניהם גם העסקן הרה"ח ראובן ברייש, החליטו לא לעצור בשלב זה, אלא להמשיך במלאכה ולשפץ את המקוה, ולהשיבו למתכונתו, כשאת המלאכה יחלו לאחר חג הסוכות
.
המקוה השני שנחשף, חדש יחסית, נבנה על ידי האדמו"ר מהרי"ד מבעלזא זי"ע. מקוה זה הוא של מי גשמים, ולאחר שנוקה נמצא בשלימותו.

מקווה זו, רובה מבוססת על מי גשמים. על פי המסופר,סיפר פעם הרבי למקורבו על הצורך בהקמת מקווה נוסף, ואמר לו, "בזמנים שבהם מתאספים הרבה אנשים בעיירה, המקווה הישן לא יכול להכיל את כולם. האנשים צריכים להמתין זמן רב בתור כדי שיוכלו להיכנס אל בור הטבילה, ובגלל כך הם מאחרים לתפילה".

אחד מהעסקנים אומר ל'בחדרי חרדים' "במקוואות הללו, טבלו גם האדמו"רים עצמם וההתרגשות מחשיפתם גדולה. בשלב זה כבר חלו העבודות האינטנסיביות לשיפוץ המקוואות, כאשר על פי התוכנית, העסקנים מתכוונים לשפצם ולשקמם, לטובת החסידים הבאים באמצע השנה לשהות בעיירת בעלזא ולהתפלל על ציוני האדמו"רים לבית בעלזא הטמונים בבית העלמין המקומי".

בורות המקווה והבנין שבו נמצאו בעיירת בעלזא







תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}