כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

לבני לסי.אן.אן התורכית: "החמאס אשם"

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני - היא האישיות הישראלית הראשונה לדבר ברשת התקשורת הטורקית • למרבה ההפתעה היא מגוננת על נתניהו ואומרת: "כולנו נעלבנו - לא רק הטורקים"

לבני לסי.אן.אן התורכית: "החמאס אשם"



הבוקר (ג') נרשמה החרפה נוספת ביחסי ישראל-טורקיה עם הודעתו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן כי הוא מנתק את קשרי המסחר עם ישראל.

הודעתו מצטרפת להודעה בסוף השבוע הקודם, להשבת שגריר ישראל בטורקיה הביתה.

דבריו של ארדואן מצטרפים הבוקר לדיווחים בעיתונות זרה, ולפיהם איימה ממשלת טורקיה על קפריסין בתקיפה בשל שימוש במצבורי הגז שהתגלו בתחומה.

אג'מן באג'יס, השר הטורקי האחראי ליחסי החוץ עם האיחוד האירופי, התבטא בדבריו לתקשורת זרה כי באם תתמיד קפריסין לקדוח במים "שלא שייכים לה - אנקרה עשויה לשלוח ספינות של חיל הים הטורקי לאזור הקידוח", וכי "בדיוק בשביל הסיבות האלו בנינו את הצבא שלנו ואימנו את החיילים".

נזכיר כי אתמול (ב') נעצרו 40 נוסעים ישראלים בנמל התעופה של איסטנבול, ועוכבו למעלה משעה לצורך חקירה ובידוק בטחוני. דרכוניהם אף נלקחו מהם עד לסיום הבדיקות.

עם זאת יש להזכיר את דבריו של שר המסחר הטורקי, שניסה להרגיע במעט את הרוחות הלוהטות וציין כי להערכתו לא ייפגעו היחסים הכלכליים בין המדינות.

גם הבוקר, לאחר דבריו הנחרצים של ארדואן, ממשיכים אנשי ממשל טורקי לטעון בתוקף כי ניתוק היחסים בין טורקיה לישראל, יכלול חברות ממשלתיות בלבד.

ההערכות בישראל הן, כי ניתוק הקשרים עם טורקיה יפגעו פגיעה כלכלית קשה בישראל.

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "יש להצטער על הצהרה זו של ממשלת תורכיה. מדובר בפעולה נוספת ביצירת תהליך של הסלמה בלתי נחוצה. היחסים בין המגזר העסקי בישראל לבין המגזר העסקי בתורכיה, הם מצויינים ומושתתים על בסיס איתן. על שתי הממשלות לרדת מהעץ ולחפש נוסחת פשרה".

הגיע הזמן לדבר על העתיד

בראיון ראשון של אישיות ישראלית לתקשורת התורכית מאז פרוץ המשבר, דיברה הבוקר יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, ברשת סי.אן.אן התורכית.

לדבריה, "הגיע הזמן שנדבר בין המדינות על העתיד ולא רק על העבר. גם לנו יש כבוד לאומי והגיע הזמן שנדבר על מה אפשר לעשות, כי תורכיה צריכה את היחסים האלה לא רק ישראל.

"המצב של משברים אחרי עשרות שנות יחסים למרות חילוקי דעות - הגיע הזמן שזה יתנהל באופן פחות אמוציונאלי. מגיעות עוד אמירות מתורכיה מדי יום וכשזה מגיע למצב אמוציונלי כל כך מנהיגות צריכה לשבת ביחד ולדון באינטרסים של הצדדים. בסוף האינטרס של תורכיה וישראל הוא להתגבר על המשבר. צריך לשבת בחדר סגור בדיונים ולא בהצהרות ובלי להאשים כל הזמן".

לבני הוסיפה והסבירה כי "חמאס במידה רבה הוביל למשבר הזה. אנחנו שלחנו את חיילינו להגן על עצמנו מול החמאס. תורכיה רוצה שלום באזור - חמאס לא מייצג את זה ופועל נגד זה. אם תורכיה רוצה להיות חלק ממחנה השלום - זה לא עם חמאס. היו לי הרבה שעות ארדואן, יש חילוקי דעות, בסוף יודעים איך לשתף פעולה כי אסור שהמצב יתדרדר.

"גם כשיש חילוקי דעות בין המנהיגים - לא העמים צריכים לשלם מחיר. הגיע הזמן שזה יתנהל באופן פחות אמוצינואלי ויותר הגיוני כי לשתי המדינות יש הרבה מה להפסיד אם לא ינהגו כך.

"היו הצהרות, אנשים נעלבו והמצב הגיע למצב אמוציונאלי. ישראל הביעה צער על פגיעה באזרחים תורכים. החיילים שלנו פועלים להגן על האזרחים פה. הארוע במרמרה נגמר והמשבר סביבו לא. היה צריך לעצור את המשבר הזה ואפשר לעצור אותו. זה הזמן למנהיגות משני הצדדים - יש לנו ערכים משותפים, יש לנו מטרות משותפות באזור - צריך לעצור ההתדרדרות כי זה משרת את האינטרס של תורכיה לא פחות משל ישראל", דברי לבני.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}