כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

זעם בימין • "לאנשי ימין אין זכויות אזרח!"

צווי גירוש מינהליים הוצאו למתיישבים ביהודה שומרון, ונציגי הימין זועמים • "בושה וחרפה שראש הממשלה מנחה את השב"כ לפעול בשיטות גרועות אלו"

לנו אין זכויות? ח"כ כץ
לנו אין זכויות? ח"כ כץ

בעקבות הוצאת צווי גירוש ל-12 מתיישבים מתחום יהודה ושומרון, התכנסה הבוקר בדחיפות ועדת חוקה חוק ומשפט, בראשות ח"כ דוד רותם מ'ישראל ביתנו', כדי לדון בנושא.

את הדיון יזמו חברי הכנסת אורי אריאל ומיכאל בן ארי מ'האיחוד הלאומי', אורי מקלב מ'יהדות התורה' וציפי חוטובלי מ'הליכוד'.

ח"כ יעקב (כצ'לה) כץ, אמר במהלך הדיון כי הוא רואה בחומרה רבה את העובדה שהמדינה, כחלק ממלחמתה במתיישבים, משתמשת באמצעים כמו שימוש בצווים, הריסת בתים והוצאת תינוקות ממיטתם באישון לילה. "אם יש האשמות נגדם, שיעמידו אותם לדין פלילי! בושה וחרפה שראש הממשלה מנחה את השב"כ לפעול בשיטות גרועות אלו", אמר.

הצטרף לדבריו יו"ר הוועדה ח"כ רותם שקרא באירוניה כי "מכיוון שמדובר באנשי ימין, אין להם זכויות אזרח. הם לא ערבים!"

רותם שאל את המשטרה: "למה לא עצרו אמש, את אנשי הרוח שנסעו לרמאללה - הרי זו עבירה פלילית להיכנס לאזור A1?".

ח"כ מיכאל בן-ארי אמר כי "הכתובת הייתה על הקיר. הצווים הוצאו לאחר מסע של אנשים בכירים במערכת הביטחון שהכינו אותנו והזהירו אותנו מפני הסכנה הצפויה. יש גורמים מתסיסים בשטח שיוצרים פרובוקציות אלימות מידי שבוע. הם מעלים סרטונים ליו-טיוב ולא ראינו אפילו צו הגבלה אחד כנגדם. ישנה אכיפה בלתי שוויונית בעליל. הצווים פוגעים בחופש העיסוק וביכולתם להיות בקשר עם בני משפחתם. זו התעמרות במשפחות, ערב פתיחת שנת הלימודים".

ח"כ זאב אלקין הכה על חטא ואמר שהוא מתחרט שלא פעל בנחישות כשהוצאו הצווים הקודמים: "אני לא מכיר צווים כאלו שהוצאו כלפי אזרחי ישראל שאינם יהודים. צו המרחיק אדם מאזור מגוריו, בלי כתב אישום או הליך משפטי המאפשר לו להתגונן, פוגע קשות במשפחתו ובפרנסתו. גם בדיון שהתקיים בועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון, לא ניתנו תשובות מדוע הוצאו הצווים ומדוע לפרק הזמן שנקבע בצו".

לעומתם, טענה ח"כ זהבה גלאון ממרצ כי היא "מתנגדת לשימוש בצווים מנהליים כשיטת ענישה", וכי "השימוש בצווים הוא אנטי-דמוקרטי". עם זאת, האשימה גלאון כי: "אתם זועקים כאן את זעקת הקוזק הנגזל. כיון שכאשר טוב לכם, השימוש בצווים כנגד פלסטינים מותר. אולם לא כנגד אנשי ימין. מי שמתנגד לצווים מנהליים, צריך להתנגד להם תמיד, גם כנגד פלסטינים".

עו"ד רועי שוויקה מפרקליטות המדינה אמר כי טרם הוצאת הצווים, התקיים דיון ביוזמת אנשי הביטחון אצל המשנה ליועץ המשפטי בהשתתפות נציגי הפרקליטות, השב"כ והצבא.

בדיון נבחנו הנסיבות הפרטניות, גיל ומצב משפחתי של כל מורחק. הצווים הוצאו באופן מידתי. שוויקה אמר כי למיטב ידיעתו, הצווים לא עברו את בדיקתו של היועמ"ש לממשלה. הוא אמר, בשם שירות הביטחון הכללי, כי הם לא הופיעו לדיון מכיוון שלא הוזמנו. יו"ר הוועדה שב וטען כי הם "זומנו בכתב ובע"פ".

ח"כ יעקב (כצלה) כץ התייחס לדבריו של שוויקה והזהיר כי "לא לעולם תהיו בשלטון. יבוא יום ונעמיד אתכם לדין על הפגיעה באזרחים!".

עו"ד שוויקה אמר בשם שירות הביטחון הכללי, כי הם לא הופיעו לדיון, כיון שלא זומנו.
הדיון סוכם תוך החלטה של היו"ר ח"כ רותם לקיים דיון נוסף והפעם בהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה ונציגי השב"כ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}