כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הפרויקט המהפכני - נגדע • למה בוטל 'סקר גשרים' שנועד לסייע לחרדים?

ארגון 'גשרים' העוסק בקירוב רחוקים יזם סקר מהפכני שנועד ללמוד את הרגלי החיים של הציבור החרדי בכדי להקל על החוזרים בתשובה להשתלב בחברה • תמורת מילוי הסקר, הובטח לכל אברך 450 ש"ח • ברגע האחרון: גדולי ישראל הורו לעצור את הפרויקט • הארגון: "נשלם לכל מי שטרח"

אברכים בכוילל. תמונת אילוסטרציה
אברכים בכוילל. תמונת אילוסטרציה

בתקופה האחרונה סבבו אברכים בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, ועניינו את האברכים במילוי שאלון עב-כרס על אורח החיים של הציבור החרדי. אברכים רבים הביעו הסכמה למלאות את השאלונים זאת לאחר שנציגי הארגון האלמוני הבטיחו כי תמורת מילוי השאלון תקבל המשפחה סכום העומד על סך של 450 ₪.

לאחר שבועות ספורים קיבלו המשפחות את השאלונים במעטפה גדולה שהכילה שני חוברות עבות. אחד יועד לבעל והשני לאשה.

"הגיעה בדואר מעטפה עם שאלונים", אומר ברוך ה., אברך ירושלמי, שהשתתף יחד עם רעייתו במחקר ל'בחדרי חרדים', "בפנים היו מלא שאלות, העוסקות בכל מיני נושאים. לקח לנו שעתיים למלא, וניכר היה שהיה משהו שחשב היטב על כל שאלה. הסקר הקיף את כל נושאי החיים. מהיחס של ההורים לילדים, דרך מספר התפילות שהאישה מתפללת מידי יום וכלה באמונה בקב"ה".

אברכים רבים תהו מהי המטרה העומדת מאחורי מילוי השאלון. אתר 'בחדרי חרדים' בדק ומצא כי מי שעומד מאחורי השאלון המורחב הוא ארגון בשם 'גשרים' שרצה למפות את הרגלי החיים של הציבור החרדי, בכדי להקל על החוזרים בתשובה את ההשתלבות בציבור החרדי. השאלון המפורט נועד לאפשר לארגוני הקירוב לקבל תמונת מצב שתאפשר להם להסביר לחוזרים הטריים כיצד עליהם לנהוג בכדי להיתקל בכמה שפחות קשיי קליטה.

אלא שכמו כל דבר בציבור החרדי, גם הפרויקט הזה נתקל בקשיים. כמה אברכים שקיבלו את השאלונים העבירו את החוברות לידי רבנים ואישי חינוך. הללו רצו עם החוברות לבתי גדולי ישראל, ושאלו האם אין בסגנון השאלות אלמנט בעייתי. ראשי הארגון נקראו לשיחת הבהרה בה הועלו החששות אותם העלו אנשי החינוך.

לאחר מספר שיחות חירום שנערכו בבתי גדולי ישראל, קיבלו מנהלי הארגון החלטה להפסיק את הפרויקט, בהוראת גדולי ישראל.

הארגון שלח מכתב אל כל המשפחות בה הוא מודיע על השעיית הפעילות עד להודעה החדשה. כמו"כ הודיעו ראשי הארגון לגדולי ישראל כי המשפחות אשר תיאמו את איסוף השאלון עד לשעת קבלת המכתב - יקבלו את השכר המובטח להם במלואו.

"אני יכול להבין את החשש", מסביר ברוך ה., "אבל לא מצאתי שם פגם מהותי. הבוקר יצרו איתי קשר מהמשרד שלהם והודיעו שהתשלום יגיע תוך שבעה ימים. אני מצדיע להם על הדאגה לנו ועל הציות לגדולי הדור".

ממזכירות 'גשרים' נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "אכן לאחר משלוח השאלונים קיבלנו פנייה נרגשת מגדולי ישראל בבקשה להפסיק את פעילותינו, ועשינו כמצוותם. כל פעילות המחקר הופסקה, עד אשר תבוא הודעה חדשה בעניין. משפחות אשר מילאו את השאלון כבר, ותיאמו את איסופו עד יום שני האחרון, יקבלו לפנים משורת הדין את שכרם במלואו, אנו קוראים למשפחות להיאזר בסבלנות, לא תישאר משפחה אחת אשר טרחה ולא תקבל את התשלום בע"ה. אמונים אנו על החלטת גדולי ישראל ולאורם נלך".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}