כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

המחאה דועכת? המארגנים עוברים לכנסת

יוזמי מחאת 'יוקר המחיה' התכנסו בגן הוורדים מול הכנסת - והודיעו לעיתונאים על דרישה לתקציב ממשלתי חדש • "לא נאפשר לשום ח"כ או שר להתעלם"

המאהלים בתל אביב. צילום ארכיון
המאהלים בתל אביב. צילום ארכיון



הבוקר, בניסיון נואש להמשיך ולתחזק את גל המחאה שדעך, ערכו יוזמי המחאה מסיבת עיתונאים בגן הורדים מול הכנסת.

במסיבת עיתונאים הודיעו מארגני המחאה, בשיתוף עם צוות המומחים, על מהלך חדש: דרישה חד משמעית לתקציב חברתי חדש. מעתה, כך הבטיחו, לא יאפשרו לשום חבר כנסת או שר להתעלם מהדרישה לתקציב חדש.

צוות המומחים גיבה את הדרישה בנתונים ובעבודה מקצועית שמראה כיצד ניתן להרחיב את התקציב מבלי להגדיל את הגירעון.

לדברי דפני ליף, "העם לא דורש פירורים. שמונים וחמישה אחוז מהציבור דורשים מהממשלה טיפול עומק בבעיות היסוד של החברה הישראלית".

פרופ' אביה ספיבק, שנאם באירוע, אמר כי "בעשור האחרון לא הייתה עלייה בשכר הריאלי של העובדים למרות העלייה בפריון. המחנק שחש מעמד הביניים יש לו ביסוס אמיתי. זו לא מחאה של ילדים מפונקים. הטענה המרכזית נגד מובילי המחאה היא שאי אפשר לטפל ברצינות בבעיות בגלל מגבלות כלכליות. או תותחים או חמאה, מסבירים לנו כלכלנים מדופלמים. אם ננסה לעשות יותר תיפרץ המסגרת. נידרדר למצב של יוון חלילה. אסור לפתוח את התקציב נקודה. ואנחנו אומרים כאן במלוא סמכותנו המקצועית והידע שרכשנו עם השנים, בתפקידים שמלאנו באוצר ובבנק ישראל, שראשי המחאה צודקים: אפשר וצריך לפתוח את התקציב. אפשר להרחיב את ההוצאות בתקציב מבלי לסכן כלום".

לדברי יונתן לוי, "עד היום רוב רובם של נבחרי הציבור ראו את גל המחאה והזעם, שמעו את הדרישות- ושתקו. חלקם התחמקו בתקווה שמחאה תתמסמס, חלקם המשיכו את חופשותיהם בחו"ל, וחלקם פשוט לא מצאו לנכון להביע עמדה. החל מהיום יצטרך כל חבר כנסת לתת דין וחשבון לציבור וכל שר יחוייב לקחת אחריות: האם הוא תומך בתקציב חברתי לשנת 2012 או מתנגד לו. נעבור בין כל נבחרי הציבור, בכל המפלגות כולן, ונוודא שהפעם יספקו לנו תשובה ברורה".

כזכור, במוצאי השבת האחרונה נערכה מה שאמורה הייתה להיות "הפגנת המיליון", אלא שאפילו לחצי מיליון לא הצליחו המארגנים להגיע. על פי המובטח, הפגנה זו הייתה קו התפר בין הפגנת המאהלים, ועם פירוקם השבוע עבר גל המחאה לסגנון פעולה שונה. מסיבת העיתונאים מול הכנסת הייתה הפעולה הראשונה בסדרת פעולות מתוכננות.



אבל בכך לא תם 'המאבק מול הכנסת'.

מחר (ד'), בשעה 18:00 בערב, מתכננים פעילי המחאה לארגן הפגנה במהלכה יכריזו על הכנסת כ...מבנה נטוש מערכים, מצדק אמיתי ומקולו האמיתי של העם.

"מטרת ההפגנה היא להבהיר עד כמה מאסנו בהתנהלות של הכנסת", אומרת שיר אלוני, אחת מפעילות מחאת האוהלים.

לדברי אלוני, מדובר בשיטה, "שנורא רוצה להיות דמוקרטית ולהתהדר במושג הדמוקרטיה, אך בפועל היא מאפשרת ניתוק של הנבחרים מהעם ומאפשרת להם לחוקק חוקים ולנהל תהליכים גם כשהם פוגעים קשות באזרחים ובזכויותיהם. אנו באים בקריאה ליצור דמוקרטיה נקייה יותר משחיתויות, קרובה יותר לקולו של העם, חסכונית ויעילה יותר מבחינת האפשרות לקדם חקיקה לטובת האזרחים. אין לנו אמון יותר בשיטה שמתקיימת כיום ולכן איננו רואים סיבה להתפקד למפלגות הקיימות או לנסות לתקן את המערכת מבפנים כחברי כנסת. אנו אזרחים שרוצים לראות שינוי בשיטה".
שיר אלוני, מבין פעילי מחאת האוהלים בשיתוף פעולה עם אנשי מאהל הכנסת איליאן מרשק וגילי גלזמן

כנגד ההפגנה המתוכננת הוקמה גם הפגנה נגדית הקוראת להגן על הכנסת מפני השתלטות אלימה ואנרכיסטית על הכנסת.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}