כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

תשע"ב בבי"ס המריבה בבית שמש • מי ניצח?

הלחצים של משרד החינוך גרמו לעיריית בית שמש להרים ידיים: התלמידות הדתיות-לאומיות פתחו הבוקר את שנת הלימודים בבי"ס 'שעלי תורה' בליווי אבטחה כבדה

ההתגוששות בבית ספר בין ה'קנאים' להורי התלמידות. צילום: מתי פרימוביץ
ההתגוששות בבית ספר בין ה'קנאים' להורי התלמידות. צילום: מתי פרימוביץ



הבוקר נפתחה שנת הלימודים גם בבית ספר 'שעלי תורה' - בית ספר המריבה בבית שמש, לאחר שאת כניסתן של התלמידות לכיתות ליוותה אבטחה כבדה.

הפנייה אל משטרת ישראל לאבטח את הכיתות נעשתה הן על-ידי משרד החינוך והן על-ידי השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, שפנה בנושא למפכ"ל.

בבסיס המריבה הבטחה אותה העניק ראש העיר הקודם, דני ועקנין, לבית הספר הדתי-לאומי לפיו מבנה בית הספר, שנבנה בכספי משרד החינוך יוענק להם. השבוע התפתחה תגרה בין 'קנאים' המתגוררים באיזור לבין הורי התלמידות בבית הספר. הרקע: התנגדות השכנים למיקום בית ספר לבנות בשכונתם.

בעירייה תמכו נחרצות באכלוס המבנה בידי בית ספר חרדי, ולחילופין ניסו להגיע לפשרה לפיה ייועד המבנה למוסד דתי לאומי לבנים. הפשרה נכשלה, כמובן.

אלא שלמרות כל המאמצים נאלצו בעירייה להתכופף נוכח עמדתו החד-משמעית של משרד החינוך, שאף איים בהפסקת תקציבים לעירייה.

גורמים בכירים בעירייה התבטאו ואמרו כי מדובר ב"חצי איום", והביעו כעס על התנהגות משרד החינוך, שנטל צד בפרשה. אתמול ניסו בעירייה לנתק את זרם המים למבנה, אך בלחץ משרד החינוך נאלצו לחזור בהם גם מצעד זה.

מרימים ידיים

באופן רשמי מגיבים הבוקר בעירייה ואומרים כי "העירייה אינה צד במאבק", וכי מבחינתה לא הייתה בעיה מהרגע הראשון. "המאבק הוא בין ההורים לתושבי האזור, קנאים וחרדים כאחד". בבחינת, אנחנו את שלנו עשינו, עכשיו 'שישברו הצדדים את הראש'.

בשיחה בלתי רשמית בין סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, לבין גורם בכיר בעיריית בית שמש, הטיח האחרון האשמות כבדות במוזס, שכביכול אינו פועל בעד אכלוס המבנה בתלמוד-תורה.

האיש ניסה להסביר כי המבנה הוא מבנה עירוני, השייך לעירית בית שמש ,ואשר נבנה על מגרש עירוני. אז נכון, משרד החינוך מימן את הבנייה, אך עדיין הקביעה בדבר מי יאכלס את המקום נתונה לשיקולה של הרשות המקומית. מה גם שניסיונות הפשרה כללו אפשרות של אכלוס המבנה בבית ספר דתי לאומי לבנים, דבר שהיה יכול להיות מקובל על דעת תושבי השכונה.

מוזס, מצידו, ניסה להסביר לו כי מדובר בהבטחה מפורשת של ראש עיר, וכי משרד החינוך חייב לפעול בנושא, כפי שמחייב אותו החוק.

הבוקר מרימים ידיים בעירית בית שמש. מצידם, הם עשו כל שביכולתם. כבר לפני שבוע וחצי הודיע ראש העיר, משה אבוטבול, במכתב רשמי לעמותת 'שעלי תורה', המפעילה את בית הספר לבנות, כי במצב שנוצר, "ולאור התרעות המשטרה", הוא אינו יכול לקחת אחריות על ביטחונן של התלמידות עד שתימצא פשרה מתאימה.

לדברי דובר העירייה, "ברגע שמשרד החינוך החליט להתערב באופן גס ולהחליט על פתיחת שנת הלימודים במבנה, הודיע ראש העיר כי לא ימנע זאת וכי אם משרד החינוך מוכן לקחת על עצמו את האחריות לשלומן של התלמידות במצב זה ועל כל המשתמע בכך, בבקשה".

כאמור, בקרב בין משרד החינוך לבין עיריית בית שמש, כיפוף הידיים פעל את פעולתו והבוקר נכנסו תלמידי בית הספר הדתי לאומי אל המבנה.

ההפגנות, מן הסתם, כבר בדרך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}