כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

יום בשורה לישיבות • רשימת ההקלות תיכנס לתוקף • חשיפה

שר החינוך סער החליט לאמץ את מסקנות 'ועדת מוזס' • בין ההקלות: הכרה מהירה במוסד חדש, הפסקה באמצע היום וסיוע לתלמידי חו"ל • לא תאמינו מי פעל מאחורי הקלעים

השלכות מעשיות. סער בישיבת פוניבז'. צילום ארכיון: יעקב כהן
השלכות מעשיות. סער בישיבת פוניבז'. צילום ארכיון: יעקב כהן



הערב (ד) מפרסם משרד החינוך, באופן רשמי, את רשימת ההקלות החדשה שתשפיע לטובה על עולם הישיבות.

כזכור, כבר לפני שבוע חשפנו על ההקלות המתוכננות, שפרסומן עוכב בשל המצב הביטחוני הרגיש.

הערב, הן מתפרסמות כאן לראשונה, ואין ספק שאת אנחת הרווחה של מנהלי הישיבות נוכל לשמוע היטב בימים הקרובים.

תחילה קצת היסטוריה על 'ועדת מוזס'.

עם כניסתו של מוזס לתפקיד, לפני מספר חודשים, כינס ישיבה בלשכת השר. הוא דפק על השולחן והטיח בפני הנוכחים דברים קשים. "מה אתם רוצים מהמנהלים?" – תהה. "אתם מציבים בפניהם נהלים קשים, ומכריחים אותם לנהוג כגנבים".

מוזס התייחס בדבריו לנוהל לפיו ישיבה חדשה או כולל מוכרים על ידי משרד החינוך רק לאחר שנתיים של פעילות.

קחו לדוגמה את חסידות ויז'ניץ, שעומדת להגיע במהלך השנה הקרובה לעיר עפולה. לפחות מאה אברכים ירצו לשבת שם בכולל וללמוד, אך מאיזה כסף יתוקצב כולל שכזה, שעדיין לא הוכיח אפילו יום אחד לפעילותו?

בלית ברירה מנהלי מוסדות רבים נאלצו לרשום את האברכים/בחורים שלומדים אצלם במוסדות אחרים, מוכרים זה מכבר, פעולה שהיא בלתי חוקית, אבל מה יכלו לעשות?


מוזס וסער בפגישה עם ראש ישיבת פוניבזצילום: מוזס וסער בפגישה עם ראש ישיבת פוניבז
מוזס וסער בפגישה עם ראש ישיבת פוניבז


הקרדיט המפתיע

במהלך החודשים האחרונים כונסה הוועדה שוב ושוב. מוזס ואנשי משרדו דיברו והסבירו, פקידי משרד החינוך רשמו והפנימו, הערב יוצאת התוכנית החדשה לדרכה מלאה בהקלות מבשרות טוב. אישרו אותם שר המשפטים יעקב נאמן ושר האוצר יובל שטייניץ, וכמובן גם שר החינוך עצמו, גדעון סער. הבשורה החדשה מוכיחה יותר מכל שהשבחים שניתנו לו בחודשים האחרונים - גם מעל במה זו - הגיעו לו בצדק רב.

אגב, לזכותה של ישיבת פוניבז' ולומדיה ניתן לומר כי קול התורה ששמע בביקורו בישיבה, הותירו עליו רושם בל יימחה, שאת השפעתו הברוכה קוצר הציבור החרדי בגדול.

אדם נוסף שראוי לקבל כאן ברכה מיוחדת הוא האיש שהתקשורת החרדית אהבה לשנוא בעבר, אך הוכיח כי הקללות שניחתו על ראשו היו בלתי צודקות.

גורמים בלתי רשמיים במשרד החינוך אמרו לי הבוקר כי עמוס צאיידה היה האיש שחולל, מאחורי הקלעים, את המהפכה האחרונה. מבחינת השקפת עולמו, ייתלו הגנבים על עץ, אך לישרים הוא מתכוון להעניק את כל האפשרויות כדי להמשיך ולשמור על טוהר המידות. זוהי המסקנה אליה הגעתי גם אני לאחר פגישתי הבלתי רשמית איתו לפני מספר שבועות. הוא סיפר על שחיתויות, על הכעס שהצטבר אצלו על כך, ועל הערכתו הנתונה לכל אותם מוסדות אותם הוא מכיר כישרי דרך.

הוועדה הבין-משרדית הוקמה, כאמור, בהחלטת שר החינוך ח"כ גדעון סער וסגנו ח"כ מנחם אליעזר מוזס, על מנת לבחון הצעות לתיקון מבחני התמיכה בלימוד תורני ובפעולות מיוחדות במוסדות תורניים, באופן שישפר וייעל את נהלי התמיכה במוסדות תורניים הנתמכים ע"י משרד החינוך, במסגרת אגף מוסדות תורניים.

בראשות הוועדה בחר השר סער להעמיד את הסמנכ"ל, מנחם כהן. בעוד שלרבים מאיתנו השם הזה אינו אומר הרבה, גורמים המעורים בנושא אומרים לי כי על ניתן לומר עליו 'כהן שדעתו יפה'. במבט לאחור נראה כי לא בכדי הטיל עליו שר החינוך לעמוד בראשות הועדה. כהן ניהל את הוועדה בשקט ובאמונה והביא את ההישגים האדירים.

הוועדה קיימה מספר ישיבות, ובמהלך ישיבות אלו נפגשה בין השאר עם נציגי "איגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים", שאף העבירו לוועדה מסמכים שהוכנו על ידם לצורך הדיונים.

הוועדה דנה בנושאי הליבה, כגון: 9 שעות לימוד ושנתיים פעילות, וגם בנושאים מינהלים בירוקרטיים. נציין כי הנהלים הקיימים נכנסו לתוקף בשנת 2005. הצעות חוק פרטיות ניסו לשנות אותם, ללא הצלחה. הפעם, עם הרבה רצון, תושייה ועבודה קשה של הצוות הצלחנו להגיע להסכמות, והיום ניתן להצביע על הישגים משמעותיים וחסרי תקדים.

עמוס צאיידה, האיש שאוהבים לשנוא, עם הסגן הקודם, מאיר פרוש צילום: עמוס צאיידה, האיש שאוהבים לשנוא, עם הסגן הקודם, מאיר פרוש
עמוס צאיידה, האיש שאוהבים לשנוא, עם הסגן הקודם, מאיר פרוש


רשימת ההישגים

להלן רשימה חלקית של ההישגים:

• סוכם על הכרה בהפסקה בת שעה באמצע היום, כך שאברך כולל במקום ללמוד 9 שעות לימוד ביום, ילמד 8 שעות לימוד. זהו הישג חסר תקדים. במהלך שבע השנים האחרונות נעשו ניסיונות על ידי כל גורם אפשרי, פוליטי או מקצועי, לקצר את שעות הלימוד או לחילופין להכיר בהפסקה, הניסיונות כולם נחלו כשלון. מדובר בהישג משמעותי ביותר, שכן עד כה הביקורות שהפתיעו את 'הפסקת הצהרים' הביאו לא פעם לכמעט פסילה של הישיבות המבוקרות. מעתה, ייפסק דבר זה.

נהלים ברורים ומפורטים בנושא יפורסמו בקרוב.

• הדרישה לשנתיים – מצד אחד מדובר בדרישה המעוגנת בהחלטת ממשלה ובהוראות היועץ המשפטי לממשלה, ומשרד המשפטים התנגד באופן נחרץ לשינוי ההחלטה. יחד עם זה הוסכם כי פעילות של ישיבה קטנה תוכר לצורך שנתיים ניסיון. נזכיר כי בעבר, ההצעה הקונקרטית (של הכרה בישיבה קטנה) "זכתה" להתנגדות נחרצת של משפטים. עתה הצליח הצוות המקצועי לשכנע בכך כל הגורמים.

סעיף זה יכנס לתוקפו בתחילת שנת 2012.

במקביל, תינתן הכרה בסוגים נוספים ללא הגשת בקשה לאגף, ללא ביקורת, ואפילו ללא צורך באישור ועדת התמיכות. לדוגמא: מוסד שהוא ישיבה גבוהה ורוצה לפתוח כולל אברכים, מדווח על הסוג החדש (במועד קליטה) ומתוקצב מיידית ולהיפך: כולל אברכים הרוצה להוסיף ישיבה גבוהה – מדווח עליהם ומתוקצב מיידית (בכפוף ליתר הכללים: הגדלות, צירופים). הישג זה ימנע חלק גדול מהבירוקרטיה, וייתן מענה לכ-95% מהמקרים.

סעיף זה יחול מיידית.

• נושא השלוחות: עד היום שלוחה לא יכלה להוות יותר מ-40% ממוסד האם. הוועדה הצליחה להכפיל, כלומר שלוחה יכולה להוות 80% ממוסד האם. הישג זה ייתן מענה למוסד של 2 סניפים בלבד או למוסד שאינו חפץ להיות "רשת".

בקשות חדשות לעניין זה יוגשו החל מתחילת שנת 2012.

• תלמידי חו"ל - כיום רשומים 10,000 תלמידים במערכת, מתוכם 2,000-3,000 לא מתוקצבים בשל עיכוב בהנפקת אשרה ע"י משרד הפנים. כעקרון, תלמיד חו"ל המגיע ללמוד ארצה זכאי לקבל תעודת סטודנט ומספר תלמיד, אלא שהדבר עוכב בשל הליכים בירוקרטיים ובינתיים הישיבה לא קיבלה כל תקצוב עבור אותו תלמיד. ההנחיות החדשות קובעות כי בארבעת החודשים הראשונים לשהייתו של תלמיד בארץ, המוסד יתוקצב עבורו גם ללא אשרה.

יש עדיין בעיה משפטית לגבי החזר כספים אם וכאשר לא סידר התלמיד את שהותו הרשמית בארץ, ולכן הביצוע המעשי של סעיף זה יחול בעוד כחודשיים שלושה.

מוזס: "בשורה של ממש"

בנוסף לכל מה שצוין, החליטה הוועדה על שורת הקלות בירוקרטיות כלליות: קיצור זמן ההכרה במוסד, הגדרה ברורה יותר של ימי חופשה, מערכת ייעודית לקליטת הודעות מהמוסדות עם רישום מדויק על מועד ההגעה.

סגן שר החינוך, אליעזר מנחם מוזס, שליוה את הקמת הוועדה ועקב אחר פעילותה באופן שוטף, הודה לשר החינוך ובירך על מסקנות הועדה: "הנהלים החדשים מהווים בשורה של ממש לעולם התורה. הנהלים גובשו בהתחשב בשיקולים עניינים שבמרכזם ייעול נהלי התמיכה והקלת נהלי הבירוקרטיה ותיקון בעיות תלויות ועומדות בתחומים שונים הנוגעים למוסדות התורה, כאשר כל סעיף בפני עצמו נמדד גם בהיבט של מינהל תקין וגם בהיבט של 'לבוא לקראת', לפשט, להקל".

מוזס הוסיף ואמר, כי ללא כל קשר לנהלים הוא מקווה שבחודש אוקטובר ניתן יהיה לעדכן את תעריף המלגה שוב מעלה.

אנו, שליווינו את סגן השר מוזס הרבה לפני שחלם על משרת הסגן, בהחלט מרגישים שהערב נסגר מעגל. מוזס לא רק נכנס בסופו של יום אל משרד החינוך, אלא הצליח להביא לשם רוח חדשה ורעננה ממנה יכול עולם הישיבות רק להרויח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}