כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הפלישה הסינית לארה"ב החלה: הסינים קונים את ניו יורק

גל של משקיעים סינים נוהרים לשוק הנדל"ן בעיר, ורוכשים שטחי משרדים ודירות יוקרה

  • כ"ב אב התשע"א
סינים בכותל. כעת גם בניו יורק
סינים בכותל. כעת גם בניו יורק



בנקים סינים הזרימו יותר ממיליארד דולר להלוואות לרכישת נדל"ן בעיר ניו יורק בשנה האחרונה. משקיעים מסין חוטפים דירות יוקרה ומתכננים להוציא מאות מיליוני דולרים על פרויקטים של נדל"ן למגורים ולמסחר כמו אטלנטיק יארדס בברוקלין. חברות סיניות חכרו את בניין אמפייר סטייט ואת מרכז הסחר העולמי 1, גולת הכותרת של התוכנית לשיקום גראונד זירו.

ההשקעות בעיר מצד חברות ויזמים סיניים הלכו וגדלו בשנים האחרונות, מגמה שמזכירה את גל ההשקעות היפאניות ששטף את האזור בשנות ה-80 וסייע להציף את הכלכלה המקומית בעודה מתאוששת ממיתון.

ההשקעות הסיניות חומקות ברובן מתחת לרדאר, בין היתר משום שמנהלים סינים נמנעים מפרסום. הממשלה הסינית דוחקת בחברות הסיניות להשקיע מחוץ למדינה כדי לגוון את אחזקות המט"ח של סין, לפתח שותפויות עסקיות ולשפר את מינוף המדינה בענייני חוץ.

דן פסלו, מנכ"ל ריל קפיטל אנליטיקס, שעוקבת אחר מכירות נדל"ן מסחרי, סרק רשומות של עסקות נדל"ן בעיר ניו יורק, שבוצעו בידי משקיעים סינים. בעוד הרשימה שהכין הלכה והתארכה, הוא הופתע לגלות כמה הם הצליחו לעשות בלי לעלות לכותרות כמעט.

פקידים ומנהלים סינים, שמבקרים בעיר כמעט על בסיס שבועי, בוחנים את השוק, מחפשים שטחי משרדים ונפגשים עם שותפים ולקוחות פוטנציאליים. בחודש שעבר, פקידים ומנהלים מסין ומארה"ב נפגשו בכנס שנערך בוולדורף-אסטוריה.

"כולם רוצים להפוך לחלק מניו יורק משום שניו יורק היא נקודת היציאה לעולם", אמרה שו יה, נשיאת צ'יינה סנטר, ארגון עסקי ותרבותי שהיה הדייר הראשון שחתם על חוזה חכירה במרכז הסחר העולמי 1, שם יתפרש על פני שש קומות. "אחרי שהתמקמת בניו יורק", אמרה שו, "אתה שחקן".

אפילו אחת מחברות הבנייה הצומחות במהירות הגבוהה ביותר באזור היא סינית. החברה, צ'יינה קונסטרקשן אמריקה, זכתה במכרזים לפרויקטים ציבוריים גדולים, כולל טפן זי ואלכסנדר המילטון ברידג'ס, ותחנת מטרו-צפון באצטדיון הניו יורק יאנקיס. צ'יינה קונסטרקשן היא חברה בת של חברת בנייה ממשלתית בסין.

אפיק נוסף לכניסת כסף סיני לעיר הוא דרך תוכנית פדרלית המציעה אפשרות של קבלת מעמד תושבות קבוע לזרים שמשקיעים לפחות 500 אלף דולר בפרויקטי פיתוח. באמצעות תוכנית זו, המכונה 5-EB, הצליחה חברת פורסט סיטי רטנר לגייס הלוואות של 249 מיליון דולר ממשקיעים סינים לבניית מגדלי משרדים ומגורים בפרויקט אטלנטיק יארדס בברוקלין, שיכלול גם את האיצטדיון החדש של קבוצת הכדורסל ניו ג'רזי נטס. יזמי בית חולים ומלון שעומדים לקום בפלשינג, קווינס, גייסו 30 מיליון דולר מסין, בעודם דוחים משקיעים אחרים שהביעו עניין, סיפר ריצ'רד שיה, נשיא החברה שגייסה את הכסף.

מתקפת ההשקעות היפאניות בעיר לפני דור - שהגיעה לשיאה ברכישת נתח השליטה במרכז רוקפלר על ידי מיצובישי אסטייט קומפני מטוקיו ב-1989 - עוררה חרדות ואפילו שנאת זרים. חלק מתושבי ניו יורק טענו אז כי מדובר בעדות לכך שהעיר והמדינה מאבדים את מעמדם הדומיננטי.

הפעם, גורמים רשמיים בעיר מברכים על ההשקעות הסיניות שממריצות את הכלכלה המקומית. בדו"ח שפורסם במאי, אסיה סוסייטי והמרכז האקדמי וודרו ווילסון אינטרנשיונל התריעו כי ברמה לאומית, דחפים ליצירת מדיניות מגן והלך רוח אנטי-סיני, בייחוד בוושינגטון, עשויים להבריח משקיעים פוטנציאליים.

נינג יואן, נשיא צ'יינה קונסטרקשן אמריקה, אמר כי לא נתקל בהלך רוח אנטי-סיני. החברה, הפועלת מניו ג'רזי, מעסיקה עובדי איגוד בפרויקטים שלה בעיר. "עד כה הכל טוב", אמר יואן. "החברה שלנו צברה ניסיון רב ב-30 השנים האחרונות בסין. כלכלת סין פורחת, והחברה שלנו ביצעה פרויקטים רבים. זה טוב לשוק המקומי שאנו יכולים להביא את המומחיות שלנו".

חמושה בהון מעודפי הסחר האדירים שלה, סין יצאה להילולת קניות בשנים האחרונות, בייחוד במדינות מתפתחות. אומנם גודל ההשקעות הסיניות בארה"ב מחוויר בהשוואה להשקעות שביצעה במדינות אחרות, אבל אלו צומחות במהירות מפתיעה.

אנליסטים, כמו גם פקידי ממשל אמריקאים וסינים, אמרו כי קשה לחשב במדויק את מלוא ההיקף של ההשקעות הסיניות בניו יורק, או אפילו את מספר העסקות בהן מעורבים סינים, עקב מורכבות ההסדרים העסקיים הבינלאומיים וחוקי הגנת הפרטיות. מומחים אמרו כי רמת העניין הנוכחית עשויה להיות רק רמז לבאות.

עבודה רבה לסוכני הנדל"ן היוקרתי

פמלה ליבמן, נשיאת קבוצת קורקורן, אמרה כי החברה שלה מזהה עלייה "אדירה" בביקוש מצד סינים עשירים המחפשים נכסי דיור יוקרתיים, "חלקם בטווח של 30 מיליון דולר ויותר".

"עברנו מ-0 ל-300 קמ"ש בשש שניות", היא אמרה. "השנה, המלה החמה של שוק הנדל"ן היא 'סינים'".

שיאולן שנג, מתווכת בפרושנדל דאגלס אלימן, אמרה כי לפני חמש שנים, מספר הלקוחות הבינלאומיים שלה היה קטן. כיום כ-90% מבסיס הלקוחות שלה הם סינים ומרביתם משלמים במזומן. "ראיתי אנשים שהגיעו לניו יורק רק לסוף השבוע", נזכרת שנג, "הם ראו את הדירה, סגרו את העסקה במקום וטסו בחזרה לסין".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}