כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

דואר דיפלומטי שוגר לפראג: אדמת ארץ ישראל

מחסור באדמת ארץ הקודש, בה נוהגים לקבור את היהודים המקומיים, עיכב את ההלוויות בצ'כיה • הפיתרון: פקיד במשרד החוץ יצא לגינה, מילא שקיות באדמה - ושיגר לשגרירות

בית קברות בפארג. צילום  ארכיון
בית קברות בפארג. צילום ארכיון

מנהג מרתק עשתה לה 'חברה קדישא' בפראג - בירת צ'כיה. היא נוהגת להוסיף כמה פירורים מאדמת ארץ ישראל בעת קבורתם של חברי הקהילה היהודית המקומית.

העיתון 'מעריב' מדווח הבוקר (ד) כי בעקבות שיפוצים שנערכים במשרדי חברה קדישא בפראג בשבועות האחרונים, השליכו הפועלים - כנראה בטעות - את השקיות עם האדמה מהארץ שנועדה לקבורה.

דואר דיפלומטי יוצא דופן שוגר השבוע ממטה משרד החוץ בירושלים לשגרירות ישראל בפראג: קופסאות מלאות באדמת ארץ ישראל. מדוע שולחים אדמה מישראל לצ'כיה? כדי לקבור יהודים שנפטרו בעיר והמתינו לקבורה.

הקהילה, שלא רצתה לשבור את המנהג, עיכבה כמה הלוויות.

בצר לה, פנתה חברה קדישא לשגרירות ישראל בפראג וביררה אם יוכלו לשלוח מישראל במהירות כמה שקיות עם אדמה לצורך קבורתם של יהודים שהלכו לעולמם.

השגרירות הפנתה את הבקשה למשרד החוץ בירושלים, ומנהל המשק במשרד החוץ, אבשלום אשורי, ניאות מיד לסייע. הוא יצא אל גינת משרד החוץ, מילא שקיות באדמה ושלח בדואר דיפלומטי לשגרירות.

אנשי השגרירות העבירו את האדמה לחברה קדישא - והיהודים נטמנו בפראג באדמת הארץ.

עוד מדווח העיתון 'מעריב', כי משלחת של תשעה סטודנטים לא יהודים ממדינות שונות בעולם הגיעה לפראג, על חשבונם האישי, כדי לסייע בשיקום בית הקברות היהודי העתיק בעיר.

הסטודנטים הסבירו שהם מבקשים לקחת חלק במורשת היהודית המרכז-אירופית. מדובר בבית קברות יהודי מהמאה ה-17 ובו כ-3,000 קברים, כאשר רק מחציתם מסומנים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}