כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

בעקבות עסקת הענק של גוגל ומוטורולה: העובדים בישראל מחכים להבהרות מההנהלה

מוטורולה מוביליטי מעסיקה בארץ כ-50 עובדים שטרם עודכנו לגבי המשך הפעילות הקיימת

  • ט"ז אב התשע"א
בעקבות עסקת הענק של גוגל ומוטורולה: העובדים בישראל מחכים להבהרות מההנהלה



לדף הבית של TheMarker IT

האם מוטורולה עומדת בפני גל פיטורים גדול בעקבות רכישת הענק של גוגל? מדובר בהערכה הגיונית למדי, אך חסרת אישור רשמי בשלב זה. מדוע זהו תרחיש סביר? משום שזה בדיוק מה שקרה בפעם הקודמת שגוגל רכשה חברה גדולה. מוטורולה מוביליטי מונה 19 אלף עובדים, ומדובר כ-60% מכח האדם של גוגל כיום.

הבלוג הטכנולוגי ביזנס אינסיידר העלה ספקות לגבי יכולתה של גוגל ל"עכל" עובדים רבים כל כך. הבלוג שוחח עם שני בכירים לשעבר בגוגל שסייעו לחברה באינטגרציה של חברת הפרסום המקוון שנרכשה על ידי גוגל עבור 3.1 מיליארד דולר באפריל 2007. אז מנתה דאבל קליק "רק" 1,600 עובדים. אחד הבכירים לשעבר בגוגל אמר שאינטגרציה כזאת תהיה "בלתי אפשרית". אריק שמידט, מנכ"ל גוגל לשעבר וכיום יו"ר החברה, הנחה בזמנו את אנשי גוגל לפטר 40% מהעובדים של דאבל קליק. גוגל ביצעה את הפיטורים לפי החלוקה הבאה: 13% פוטרו, 13% עברו לפעילות אחרת ו-13% עברו לחוזה אישי.

כשגוגל בחנה את מי לפטר השאלה היתה מי מעובדי דאבל קליק יכול לעמוד בסטנדרטים שלה. בכירי גוגל מצאו שרוב מנהלי מוצר של דאבל קליק עמדו במשימה ומרביתם נשארו. אולם מהנדסי תוכנה רבים אחרים לא, ופוטרו. כעת עולה השאלה אלו פעילויות גוגל ניתן להוציא החוצה (ספין אאוט) ומי לדעתה לא עומד בסטנדרטים הקשוחים שלה בגיוס עובדים.

בדרך כלל ברכישות גדולות מסוג זה עסקת ענק שכזאת מובילה לפיטורים בהיקפים ניכרים, אבל בשלב ראשון קשה להעריך בכמה אחוזים מדובר. יש בקרב שתי החברות פעילויות חופפות שבוודאי יקוצצו ועובדים במוטורולה ישלמו את המחיר.

נוכח כל זאת, מה תהיה השפעה על מוטורולה מובילטי ישראל? ראשית קצת רקע היסטורי. בינואר השנה התפצלה מוטורולה לשתי חברות: מוטורולה סולושונס ומוטורולה מוביליטי ו-home. בעקבות כך עברה מוטורולה סולושונס למשכנה החדש באיירפורט סיטי שליד נתב"ג, שם היא מעסיקה 1,500 עובדים ומנוהלת על ידי שמעון דיק.

משכנה זה החליף כ-11 בניינים בתל אביב שבהם פעלה החברה במשך קרוב ל-50 שנה מאז נוסדה, כשלוחה הראשונה של מוטורולה העולמית מחוץ לגבולות ארה"ב. במוטורולה סולושנס עובדים מאות מהנדסי מו"פ, רובם מבוגרים (בהשוואה לסצינת הסטארט אפים התל אביבית), העוסקים בפתרונות ושירותי תקשורת ליישומים עסקיים וקריטיים, המשמשים לקוחות ארגוניים וממשלות.

החברה השנייה, מוטורולה מוביליטי, שמקום משכנה הוא בהרצליה פיתוח, אחראית לצד של שיווק מכשירי סלולר ומוצרים דיגיטליים אחרים שמוטורולה העולמית מפתחת. היא מעסיקה כ-60 עובדים וכוללת גם את זרוע הון סיכון של מוטורולה שמנוהלת בארץ על ידי מוני חסיד. בצד השיווקי אחראי יובל פרידן ומנהל העסקים הוא קובי כליף. כל אחד מדווח למנהל בכיר במוטורולה מחוץ לישראל, מה שמכונה ניהול מטריציוני.

מוטורולה מוביליטי אחראית על הבאת וגיור כל הגאדג'טים ומכשירי הסלולר החדשים שמוטורולה משווקת בעולם. באחרונה למשל מוטורולה הביאה לארץ את הטאבלט מוטורולה XOOM שעושה שימוש בפלטפורמת אנדרואיד 3.1 (האניקומב); את מכשיר מוטורולה מיילסטון 2 העושה שימוש במערכת הפעלה אנדרואיד 2.2; ואת מכשיר מוטורולה אטריקס שעושה שימוש במערכת הפעלה אנדרואיד 2.2.

מוטורולה מוביליטי כוללת גם את זרוע הון סיכון של מוטורולה בישראל שעד כה ביצעה 15 השקעות מאז הקמתה כאן. חלק מההשקעות נמחקו. חלק מהחברות שמוטורולה השקיעה בהן נמכרו. חלק עברו למוטורולה סולושונס. כיום מוטורולה הון סיכון (שלמעשה הפכה למוטורולה מוביליטי הון סיכון) מנהלת פורטפוליו של שבע חברות בהן היא משקיעה: ברודלייט, אמובי, אמימון, טיון-וויקי, וורלדמייט, קאטץ' מדיה ונטקסטניין.

כל ההשקעות הן בתחומים הקרובים לפעילות הליבה של מוטורולה מוביליטי. בדומה לאינטל קפיטל, זרוע הון סיכון של אינטל, מטרת ההשקעות היא בעידוד טכנולוגיות שמוטורולה רואה בהן עתיד , לצד עידוד האקו סיסטם.

מוטורולה מיעטה לבצע רכישות בישראל ועד כה רכשה כאן סטארט-אפ אחד בלבד, ביטבנד , עבור 10-15 מיליון דולר. החברה שהוקמה ב-2000 וממוקמת בנתניה מספקת פתרונות הכוללים שרתי וידיאו ומערכת ניהול והפצת תכנים המאפשרים שידור וידיאו על פי דרישה (VoD) על גבי רשתות מבוססות פרוטוקול אינטרנט (IP) רחבות פס במגוון תשתיות.

האם העובדים צריכים לחשוש?


החברה מעסיקה כיום בין 50 ל-60 עובדים. מרביתם בביטבנד בנתניה. האמת שמוקדם מדי להשיב על כך. מבדיקת TheMarker עולה כי בינתיים בישראל לא נתקבלה הנחיה מצד גוגל לגבי פעילויות או כוח אדם. ניתן לומר בוודאות גבוהה שיהיו פיטורים של עובדי מוטורולה בעולם, ומכאן אפשר להשליך ולומר שגם בישראל יתבצעו פיטורים ותפקידים חופפים - יקוצצו. למשל לגוגל יש זרוע הון סיכון משל עצמה.

תשען על זרוע הון סיכון של מוטורולה מוביליטי בישראל? לא ברור וגם אנשי מוטורולה מחכים לתשובות. התסריטים האפשריים לאו דווקא חייבים להיות שליליים. גוגל עשויה גם להגדיל את כח האדם שלה במוביליטי בישראל, מה שיבוא לידי ביטוי בהשקעות, ברכישות ובגיור מוצרים ומכשירי סלולר של מוטורולה. בטווח של שבועות הקרובים תתבהר התמונה במוטורולה מוביליטי העולמית ובישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}