כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

יו"ר רשות ני"ע: "בישראל יש בעיה של מינופים גדולים והלוואות"

דודו זקן בדיון בוועדת הכספים: מערכת הבנקאות בישראל יציבה ויכולה להתמודד עם המשבר הנוכחי

  • ט"ז אב התשע"א



"בישראל יש בעיה של מינופים גדולים והלוואות", אמר יו"ר הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר בדיון בוועדת הכספים. "סך כל אג"ח הקונצרטיות הנסחרות בבורסה נאמד בכ-300 מליארד שקל, מתוכם משקיעים מוסדיים מחזיקים בפחות מ-25%. אם בוחנים אג"ח בתשואות גבוהות מדובר בסדר גודל של כ-4 מיליארד שקל מתוך 300 מיליארד שקל שעליהם צריך להסתכל יותר מקרוב".

"אני לא חושב שיש מקום לפאניקה. כולנו מבינים שהבעיה במידה רבה היא בעיה עולמית. גם לפני הורדת הדירוג הבעיה בארה"ב היתה ידועה, ובעיות החוב באירופה משליכות על הכלכלות באירופה ובארה"ב".

לדברי האוזר, "אנו מאמינים שצריכים להיות אקטיביסטים בכמה רמות: האחת, בחינת מהלכים של משקיעים מוסדיים; השנייה, בחינת ההתפתחויות בחברות כדי שנעלה לידיעת הציבור; והשלישית, קציני אשראי לחיזוק הנאמנים".

מערכת הבנקאות בישראל יציבה

"מערכת הבנקאות בישראל יציבה ומצבה כיום חזק יותר מאשר במשבר ב-2008", אמר דודו זקן המפקח על הבנקים בבנק ישראל בהופיעו הבוקר בדיון על מצב הבנקים ושוק ההון לנוכח הורדת דירוג האשראי של ארה"ב בוועדת הכספים. "יש לבנקים מספיק רזרבות כדי להתמודד עם המשברים. יחד עם זאת קורה משהו באירופה ובארה"ב שכנראה ישפיע עלינו. יש ציפיות להאטה במשקים הללו ומתישהוא זה יבוא לידי ביטוי במשק הישראלי שהוא מייצא למדינות הללו. זה לא יקרה מחר בבוקר ואין לה השפעה על קריסה או יציבות אבל ישפיע על תוצאות העסקיות של המערכת הבנקאית כי היא משקפת את הבנק". זקן קרא לשמור על משמעת תקציבית כי ה"שווקים רואים ומתמחרים את הריביות בהתאם".

אנו לא נמצאים במשבר

"יש מצוקה פיננסית אבל אנו לא נמצאים במשבר", אמר הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר פרופ' עודד שריג. "אנו מרגישים מצב נוח יותר מאשר במשבר ב-2008. יש הסדרה טובה יותר והוראות שנתנו מאז שנת 2008, כרית הביטחון בהון גדולה יותר, ועד סוף השנה יגדל ב-50% לעומת 2008. זה מעמיד אותנו במצב יציב יותר מבעבר אבל זה לא אומר שאנו בסוף הדרך. אנו עוקבים אחר ההתחרשויות באופן שוטף במסגרת האוצר והרגולטורים, וכן הממונה על ההגבלים העסקיים. לאור הלקחים ממה שקרה במשבר האחרון יש נוהלים ויש ערנות לדברים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}