כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הטיוטה קובעת: שורת מחדלים של שרים וממשלות קודמות

אסון הכרמל: המבקר העביר טיוטת דו"ח חמורה • אלי ישי: ציפו שאקח כבאית ואצא לשטח? • מה הן השאלות הקשות ששואל המבקר • מקורבי ישי: לא חמור כמו שחשבנו

אסון הכרמל
אסון הכרמל



הטקס הקבוע בו נפתח החלק הבלתי-רשמי של כל ישיבת ממשלה, בימי ראשון בבוקר, מצליח תמיד להפתיע מחדש. זהו החלק בו מנסים העיתונאים, המשכימים קום, להצמיד מיקרופון אל פיו של שר זה או אחר, רגע לפני שהוא נמלט אל תוך חדר ישיבות הממשלה. בכל שבוע, משתנות השאלות, כמו גם המרואיינים.

אם חשבתי שהבוקר ישאלו כולם את השרים על הכרזת שר החוץ הפלשתיני כי יגישו ב-20 לספטמבר בקשה לאו"ם להכיר בהם כמדינה, הופתעתי לגלות כי מה שריכז את מירב תשומת הלב היה דו"ח מבקר המדינה. לא שהוא כבר פורסם, אבל טיוטה ממנו הועברה עם שחר לראש הממשלה, לשר האוצר יובל שטייניץ, ולשר הפנים אלי ישי.

אם ניסה אי-מי מהעיתונאים למצוא שרים עוטי פרצוף מדוכדך בשל דו"ח נוקב שיעיף הביתה כמה מהם, מה שעשוי להוביל לבחירות, הרי שהאווירה ששרתה הבוקר הן בקרב השרים המדוברים והן בקרב שאר שרי הממשלה הוכיחה כי קשה ככל שיהיה הדו"ח, זעזועים ממשלתיים הוא לא יצליח לגרום. אולי משום שיש בו יותר מדי נאשמים, ואולי כי אין לו יכולת אכיפה אמיתית.

אבל כמו תמיד, מטעמים תוכל התקשורת ליצור ממנו, אם רק תרצה (ומדוע שלא תרצה). ומטעמים, פירושו, קיטונות של רותחין על ראשו של שר האוצר, יובל שטייניץ, בפי מי שאינם אוהדים אותו יתר על המידה (ולא חסרים כאלה). מטעמים פירושו גם קיטונות על ראשו של שר הפנים, שהוא גם מזרחי, גם חרדי, גם ימני, גם מגרש עובדים זרים וגם מחזיק חזק את ממשלת נתניהו.

אלא שרגע לאחר שייאכלו המטעמים בתיאבון רב, תוך שהם תופסים את מקומם של כותרות מחאת האוהלים, תישאר הממשלה יציבה כשהייתה.

"אנשים ייקחו יעוץ משפטי"

"עדיין לא ראיתי את הדו"ח", התייחס אליו שר המדע, דניאל הרשקוביץ, המקפיד לתדרך את העיתונאים בכל שבוע מחדש. "אבל שמעתי שמדובר בדו"ח חמור מאוד".

יחד עם זאת, כשניסו לדלות ממנו כותרות 'עורפות ראשים', הוא נמנע באלגנטיות מרשימה. "אנו צריכים להודות על כך שיש לנו מוסד ביקורת רציני שיבדוק את הדברים, הדו"ח לא ישנה את מה שהיה, אבל לפחות ימנע אסונות לעתיד, לכן חשוב שיחשוף הכול. מטבע הדברים אנשים רואים מה יקרה עם כל אחד שהדו"ח נוגע לו. אני מניח שאנשים ייקחו יעוץ משפטי, כפי שאנחנו שומעים, אבל זה שיש דו"ח חמור, אנחנו צריכים להתרכז בחלק של הימנעות מהישנות דברים כאלו בעתיד".

אפרופו "אנשים ייקחו יעוץ משפטי כפי שאנחנו שומעים", הבוקר פורסם באחד מכלי התקשורת כי השר אלי ישי כבר פנה לקבלת יעוץ משפטי, מחשש להשלכות האישיות של הדו"ח כלפיו. בעיתון ידעו לנקוב בשמו של עורך הדין עמו התייעץ, אלא שדוברו של ישי מכחיש בתוקף את הדברים, ומספר כי עורך הדין שוחח עם ישי באופן בלתי רשמי ושלא כחלק מייעוץ. מתגובת הדובר יכולתי להבין כי עורך הדין הנכבד אולי רצה בכל מאודו לקבל את התפקיד - אך הדבר לא יקרה.

אם אפשר לשפוט על פי סימנים חיצוניים, הדו"ח הזה עתיד, אולי, לקרב בין ישי לשטייניץ. ראיתי על מדרגות לשכת נתניהו את דוברו של ישי משוחח במרץ עם הדוברת של שטייניץ. אחר-כך, בישיבת הממשלה, ישי ישב כסא לצד שר האוצר. מי שמבקש לראות בסימנים חיצוניים מן הסוג הזה סוד של נתונים לפרשנות, מוזמן לעשות זאת.

אגב, בין ה'נאשמים' בדו"ח יש גם הרבה מאוד כאלו שאינם שרים בממשל, כמו גורמים במחוז הצפוני של המשטרה, גורמים בשירות בתי הסוהר, ביטול מערך הכיבוי האווירי בשנת 2002 ועוד. חלק מנשואי הביקורת, אגב, כבר עזבו את תפקידם מסיבות כאלו ואחרות.

"עדיין לא הספקתי לעבור על הדו"ח"

מטבע הדברים מיד כשראו נציגי כלי התקשורת את אלי ישי עושה את דרכו במעלה המדרגות, בואכה חדר ישיבות הממשלה, הוצמדו לפיו לא פחות מעשרה מיקרופונים - מבקשים לשמוע את תחושתו ואת תגובתו. "הדו"ח הגיע, אך עדיין לא הספקתי לעבור עליו", אמר ישי.

לגופו של עניין הוא אמר: "אין ספק שהדו"ח מתייחס גם לאירוע עצמו. הזזת כוחות המשטרה במקום הן הוראות מקצועיות, לא מיניסטרליות. כבר אמרתי את דברי על מה שמשרד הפנים עשה בשנים האחרונות, כולל השגת כספים, ישיבות בנושא ועוד.

"מרגע זה מי שאמור לתת הוראות זה הכוחות במקום. מבקר המדינה בודק כבר שנים את מערך הכבאות, אני היחיד שפעל בנושא".

כשניסו עיתונאים לשאול האם כבר לקח סיוע משפטי השיב בשלילה מוחלטת, אם כי יתכן שיצטרך לעשות זאת במהלך הימים הקרובים.

צריך לזכור שגורמים שונים ניסו להגיש נגדו תביעות בעבר, ולא מן הנמנע שירכבו על גלי הדו"ח וישתמשו בו לשם הגשת תביעות נוספות בעתיד.

כאשר ניסו לעקוץ את ישי במילים: "הש"ג אשם?" - השיב באותה מטבע: "וכי אתם מצפים שאקח כבאית ואצא לשטח? שר הפנים היחיד שעשה, זה אנוכי. שר פנים הוא לא מנהל רכש, ובכל זאת פעלתי בנושא. אני לא נביא ולא בן נביא".

השאלות הקשות ש'שואל' המבקר

כאמור, הבוקר הוגשה טיוטת הדו"ח לכל הגורמים המבוקרים, ועליהם להשיב עליה בתוך כחודש ימים. מיד לאחר מכן יגובש הדו"ח הסופי ויפורסם לציבור.

ואלו הם ששת הנושאים המרכזיים בהן עוסקת טיוטת הדו"ח, כל אחד מהם כולל כישלונות ומחדלים חמורים הדורשים תיקון.

1. אירועי היום הראשון לשרפה משעות הבוקר ועד לאחר אסון האוטובוס.

2. היערכות מערכת הביטחון לאירועי חירום.

3. מניעת שריפות יער וחורש.

4. מערך הכבאות.

5. השלטון המקומי -היערכות הרשויות המקומיות ומשרד הפנים ותפקודם בעת השריפה.

6. אחריות שרי הממשלה למחדלים ולכישלונות (כולל ממשלות קודמות).

בין השאלות הקשות אותן 'שואל' המבקר: מדוע הגיע אוטובוס צוערי השב"ס לאזור השריפה בכרמל? כיצד הצליח להיכנס לציר? מי היה אחראי לתיחום האזור ולסגירת הצירים? מה היו סדרי החילוץ באותה עת?

המבקר אף התייחס לשאלה האם מבנה שירותי הכבאות מושפע משיקולים זרים, ובהם אינטרסים פוליטיים בשלטון המקומי ושיקולי שכר.

מדובר בשאלות קשות אותן שבו ושאלו משפחות הנספים, ואשר עלו גם בביקוריו של השר אלי ישי אצל בני המשפחות, שבועות אחדים לאחר האסון - מהן שאלות שהתקשורת מיעטה לעסוק בהן, אבל המבקר לא חשש להעלותן בגלוי.

בסופו של מבדק הפיקו כ-30 עובדי משרד המבקר, שפעלו תחת ניהולו של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, לא פחות מ-450 עמודים - אחת הטיוטות הגדולות ביותר בהיקפן שהפיק משרד המבקר בשנים האחרונות.

צרת רבים נחמת שוטים?

מקורבי השר אלי ישי אינם רואים בעין יפה, בלשון המעטה, את הטלת האחריות עליו. הם שבים ומזכירים כי שר הפנים שב והתריע על היעדר תקציבים, ולדעתם האחריות האמיתית צריכה להיות מונחת לפתחו של שר האוצר, שלא הסכים לאשר אותם.

התחושה הכללית בש"ס היא שיש מי ש'מחפש אותם', וכי שוב הפכו אותם לשעיר לעזאזל. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי גורמים שעיינו היטב בדו"ח הטיוטה שהוגש, טוענים בתוקף כי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, היה הוגן מספיק כדי להדגיש את כלל האחראים לכישלון, מבלי להבליט יותר או פחות את השר אלי ישי. "במצב כזה, בו יש כל-כך הרבה אשמים, האחריות נחלקת בין הגופים השונים", הם טוענים.

אחרים סבורים כי "צרת רבים נחמת שוטים". נכון, הם מודים, המבקר שב ומדגיש את התרעותיו החוזרות ונשנות של השר ישי בכל הנוגע למערך כיבוי האש, אבל עדיין משאיר לו חלק באשמה, וזה "לא צודק".

כך או כך, מי שעיין בדו"ח טוען שהוא לא חמור כפי שחשבו תחילה, וכי ישי יכול היה לנשום לרווחה כשקרא אותו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}