כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

היצוא למדינות ה-PIGS האירופיות ירד ב-14% במחצית הראשונה של 2011

עיקר הירידה נגרמה עקב הפחתה ביצוא כימיקלים ומוצריהם; היצוא לפורטוגל עלה בניגוד למגמה ב-14%

  • י"ד אב התשע"א
היצוא למדינות ה-PIGS האירופיות ירד ב-14% במחצית הראשונה של 2011

במחצית הראשונה של 2011 חלה ירידה חדה של כ-14% בהיקף יצוא הסחורות (ללא יהלומים) למדינות ה-PIGS (אירלנד, יוון, ספרד פורטוגל) ל- 695 מיליון דולר לעומת 800 מיליון דולר בתקופה מקבילה אשתקד. כך נמסר היום (א') ממכון היצוא.

מדינות ה-PIGS נקלעו לקשיים ניכרים בעקבות המשבר הכלכלי של 2008 ומתקשות להיחלץ ממנו. כתוצאה מכך ניכרת ברובן ירידה בביקושים המשפיעה על היצוא הישראלי. חריגה ביניהן היא פורטוגל, שרשמה עליה ביבוא מישראל, בעיקר בתחומי כימיקלים ומוצריהם ותרופות.

היצוא לספרד צנח בשיעור של כ-19%, היצוא לאירלנד ירד בשיעור של כ-6%, והיצוא ליוון ירד ב-4%. מנגד עלה היצוא לפורטוגל בכ%-14. כך עולה מניתוח שערכה היחידה הכלכלית במכון היצוא. בתקופה זו עלה יצוא הסחורות של ישראל (ללא יהלומים) בשיעור של כ-8%, ויצוא הסחורות לאיחוד האירופי עלה בשיעור של כ-16%.

לדברי אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא: מצבן הכלכלי של מדינות ה-PIGS ממשיך להשפיע על היקפי היצוא הישראלי אליהן. בנוסף, בתקופה הנסקרת התחזק היורו מול הדולר בשיעור של כ-5.6%, נתון המעצים את הירידה בייצוא הדולרי לאותן מדינות.

הירידה החדה ביותר נרשמה ביצוא לספרד, יעד היצוא הגדול של ישראל מבין מדינות ה-PIGS ובין עשרת יעדי היצוא העיקריים של ישראל בשנה האחרונה. הירידה ביצוא לספרד נבעה בעיקר מהירידה החדה ביצוא הכימיקלים וזיקוקי הנפט בשיעור של 25% להיקף של כ-166 מיליון דולר, לעומת 222 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, סיבה אחרת היא הירידה בייצוא המכונות וציוד בשיעור של כ-34% להיקף של כ-72 מיליון דולר, לעומת 109 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2010.

יצוא הסחורות לאירלנד הסתכם במחצית הראשונה של 2011 בכ-40 מיליון דולר, ירידה של 6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יצוא כימיקלים וזיקוקי נפט צנח בתקופה זאת בשיעור של כ-50% והסתכם בכ-4 מיליון דולר. לעומת זאת, נרשמה עלייה של 71% בייצוא מכונות וציוד ל-5 מיליון דולר. ביצוא מוצרי טקסטיל והלבשה חלה עלייה של כ-48% לכ-4 מיליון דולר.

היצוא ליוון, המתמודדת כיום עם רצף הורדות דירוג אשראי וקיצוצים תקציביים נרחבים, ממשיך להתכווץ. במהלך המחצית הראשונה של 2011 ירד היצוא בשיעור של כ-4% והסתכם בכ-113 מיליון דולר (לעומת כ-117 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד). הירידה בייצוא ליוון נובעת בעיקר מהירידה ביצוא כימיקלים וזיקוקי הנפט בשיעור של 9% להיקף של 50 מיליון דולר (לעומת 55 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד).

בניגוד למגמה הכללית, חלה ברבעון הראשון של השנה עלייה בייצוא לפורטוגל בשיעור של כ 14% והוא הסתכם בכ- 60 מיליון דולר. העלייה בייצוא נובעת מהתגברות ייצוא הכימיקלים וזיקוקי הנפט בשיעור של 54% להיקף של 31 מיליון דולר. בנוסף נרשמו עליות גם ביצוא גומי והפלסטיקה בשיעור של 35% להיקף של 7 מיליון דולר, וביצוא התרופות בשיעור של 62% לכ-5 מיליון דולר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}