כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

פסק הלכה: מתנדב בזק"א? היצמד בשבת למכשיר קשר

ראשי זק"א עלו אל הרה"ג שמואל אליעזר שטרן - להיוועץ עמו אודות פעילותם בשבת • הרב הכריע: חובה על המפקדים להיצמד בשבת למכשיר קשר • אין לחלל שבת למניעת חילול המת

הרב שמואל אליעזר שטרן
הרב שמואל אליעזר שטרן

ראשי ארגון זק"א יזמו היום (ה') דיון אצל הגאון הרב אליעזר שטרן דומ"צ בבית דינו של הגר"ש הלוי וואזנר שליט"א, לסדרה של שאלות הנוגעות להפעלת מוקד החירום של זק"א בשבת. זאת לאור ריבוי הפניות למוקד לצורך איתור נעדרים.

כפי שחשף העיתונאי בנצי לייזרוביץ ברדיו קול חי, ראשי הארגון, הרב אנשל פרידמן מפקד זק"א צפון, יו"ר הארגון יהודה משי זהב, מנהל המוקד חיים וינגרטן ומפקד ב"ב מיכאל גוטויין - הציגו בפני הרב שטרן את פעילותם.

בשיחה ל'בחדרי חרדים' אומר יהודה משי זהב, כי הרב שטרן פסק: שעל כל מפקדי זק"א המחוזיים והמרחביים, להיות צמודים בשבצת למכשיר מירס או טלפון נייד, כדי שיהיו ברי השגה בשבת.

כמו כן פסק הרב שכל מתנדבי זק"א דינם ככוננים בשבת, בניגוד למתנדבי הצלה הבוחרים תורני שבת מראש.

לפי פסיקתו יש להפעיל את מתנדבי זק"א אך ורק בספק פיקוח נפש, ועדיף על ידי גוי. במקרים של 'פיקוח נפש ודאי' עדיף לעשות זאת על ידי יהודי שאפשר וישתדל יותר.

לגבי חזרת המתנדבים הביתה לאחר אירוע, מתנדבים שאינם תורני שבת אסור להם לחלל שבת על מנת לחזור לביתם אך: "מתנדבי זק"א דינם כתורני שבת, ומלכתחילה יש להתארגן שיוכלו לחזור על ידי גוי", פסק הרב.

עוד שאלה שעלתה לדיון: האם מותר לחלל שבת על מנת לאתר הורי ילד נעדר. הרב כי אין כאן חשש פיקוח נפש ואסור לחלל עבור כך את השבת.

לגבי טיפול במניעת 'שריפת גופות', פסק הרב כי אסור לחלל שבת עבור כך.

ארגון זק"א יעביר בימים הקרובים למפקדים את ההנחיות, לאור פסקי הרב שטרן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}