כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

"אנחנו רוצים שהסיוט הזה כבר ייגמר" • עדות מהאנרכיה ברחובות

"הולכים לישון בלב כבד. כל תזוזה של התריס בסלון בגלל הרוח - מקפיצה" • כך נראות המהומות הקשות משכונת סטמפורד-היל החרדית שבלונדון, שלב אחר שלב: הביזה, האלימות, הפחד והאימה • בני רוזנבוים, עורך עיתון 'המקור' היוצא-לאור באנגליה, בטור מיוחד ל'בחדרי חרדים'

"אנחנו רוצים שהסיוט הזה כבר ייגמר" • עדות מהאנרכיה ברחובות



בשעות הצהרים של יום שני עברה שמועה בין בעלי העסקים בשכונה החרדית סטמפורד-היל בלונדון: המשטרה הורתה לרשתות הגדולות 'אזדה' ו'סיינסבריס' לפנות את הלקוחות ולסגור את שערי הסופרמרקט הענק. הסיבה: הגיעה ידיעה כי קבוצה של שחורים בדרכה לאיזור, כדי לפרוץ ולבזוז את החנויות.

הרשתות הגדולות הוציאו בזריזות את הלקוחות - ונעלו את הדלתות. חיש מהר עוברת השמועה בין התושבים החרדים בשכונה, שבאים לראות במו-עיניהם את 'האקשן' מתחיל.

בעלי החנויות הקטנות באיזור רואים את שכניהם סוגרים, ומתחילים גם הם לסגור. כך מצטרפת חנות אחת לשנייה, עד שכמעט כולם סגורים, מלבד הסופרמרקט החרדי 'כרמל', שהחליט להמשיך לשרת את הלקוחות בערב הצום. גם מאפיית גרודז'ינסקי ושרונס נשארו פתוחים עד כניסת הצום.

כמה שעות אחר-כך: הערב ירד וצום תשעה באב נכנס. מתפללים חוזרים מבית הכנסת, מאמירת מגילת איכה. כמה עשרות שחורים מסתובבים בסטמפורד-היל, נראים כאילו ממתינים לתחילת המהומות באיזור.

ואכן, דקות אחדות אחר-כך ניסה צעיר שחור לנפץ את זגוגיות חנות של סוכן נסיעות חרדי, בצומת סטמפורד-היל. מיד נזעקים חברי 'השומרים', לוכדים את השחור רגע לפני שהוא גורם לנזק גדול יותר - וממתינים למשטרה שיעצרו אותו, בדרכו לכלא.

אך לפני שאמשיך - אכתוב קודם על תחילת המהומות, שאירעו השבוע בלונדון ומחוצה לה, הזורעים פחד, אימה והרס בתושבי אנגליה השקטים והמנומסים.

חרדים מגיעים לצפות

הכל החל ביום חמישי, בשבוע שעבר.

בטוטנהיים, ליד מרכז המסחרי 'טוטנהיים היל', הממוקם סמוך לסטמפורד-היל, רדפו שוטרים אחרי שחור בן 29, אב לארבעה ילדים, בשם מארק דאגן, שירה - לטענת המשטרה - על אחד השוטרים. השוטרים, בתגובה, השיבו אש וירו בו למוות.

בשלב זה עדיין לא נדלקו האורות האדומים בקרב ראשי המשטרה, כי הריגת שחור אמורה להצית מהומה, ואלה המשיכו את היומיים הקרובים כסדרם.

ואז הכל התחיל.

שבת אחר הצהריים. בעת שאנו יושבים ואוכלים משמנים וממתקים, החלו עשרות צעירים להפגין ליד תחנת המשטרה בטוטנהיים, סמוך למקום בו נורה למוות חברם הטוב.

עד מהרה החלה ההפגנה להתדרדר לפסים אלימים, והצעירים החלו לתקוף ניידות משטרה שחנו באיזור ואף הציתו ניידת משטרה. בהמשך הציתו את תחנת המשטרה המקומית, בניין מגורים, וניידת נוספת. גם אוטובוס הוצת ועלה באש.

כוחות גדולים של משטרה שהוזעקו למקום ההפגנה, נתקלו בצעירים עקשנים, שנראה כי הכלא מוכר להם לפניי ולפנים. הם ידו אבנים ובקבוקי זכוכית על השוטרים המסכנים, שלא ידעו מאיפה להתחיל להשליט סדר.

בינתיים החלו השחורים לנתץ רכבים וחלונות ראווה של חנויות, ולבזוז את תכולת החנות, כשהשוטרים ניצבים לא הרחק מהם ופשוט מפחדים להתקרב.

השבת יצאה, והמוני תושבים חרדים הגיעו לצפות במו-עיניהם במהומות המתפתחות ליד ביתם. רשתות טלוויזיה החלו להגיע ולשדר מהזירה, ובתמונות נראו חרדים בלבוש חסידי כשהם בורחים מאימת השוטרים, הפרשים והסוסים, עד שמגישת החדשות ב'סקיי ניוז' לא הבינה מה מתרחש, ושאלה את הכתב בשטח: האם החרדים משתפם פעולה עם השחורים?

בהמשך הלילה נעצרו כמה בריונים שהציתו ופרצו לחנויות, והמשטרה נשארה במקום לחקור את האירוע, בעוד כוחות כיבוי האש נשארו לכבות את האש הגדולה, עד למחרת בבוקר.

מצטלמים על רקע ניידות המשטרה השרופות

יום ראשון.

כולם מדברים על האלימות אמש. כל אחד מנסה לחשוב לעצמו שהיום כבר הכל יירגע וכלום לא יקרה. תושבי האיזור מנצלים את יום החופש (באנגליה יום ראשון הוא יום חופש), לצאת ולסייר עם בני המשפחה במרכז המסחרי, שכולו נבזז בלילה. חלק מצטלמים על רקע ניידות המשטרה השרופות. שיהיה למזכרת.

היום מתקרב לקיצו, ובשכונת טוטנהיים השקט נשמר, באופן יחסי. אבל כמו בהפתעה החלו לדווח בחדשות על מאות צעירים המבצעים מעשי וונדליזם וביזה, הפעם בשכונת אנפילד הסמוכה, ובבריקסטון שבדרום העיר.

אלא שהפעם היתה משטרת לונדון ערוכה בהתאם ובכוחות מתוגברים. השוטרים החלו לעצור עשרות מתפרעים רעולי פנים, שבזזו חנויות והשליכו אבנים וחפצים לעבר השוטרים - ושרפו חנויות וכלי רכב.

אך כל זה לא דמה כלל ליום שאחרי: לונדון התעוררה למדינה מפוחדת, תושבים שממתינים לשמוע את קולו של ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, הנמצא בחופשה; אנשים שרוצים לשמוע את קולו של ראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון, שגם הוא שוהה בחופשה; תושבים הדורשים הסבר מהסקוטלנד יארד על אוזלת ידה של המשטרה מול המתפרעים - ותושבים שרוצים שהסיוט הזה ייגמר במהרה.

יום שני: במהלך היום שומעים, פה ושם, על תקריות אלימות ברחובות רובע האקני, חנויות נפרצות ונבזזות, עשרות רכבים הוצתו באש, אלפי שוטרים שהחלו להשתמש בכוח - אך ללא הצלחה.

לקראת הערב, המהומות מתחזקות ומתפשטות גם למוקדים אחרים בבירת בריטניה. עימותים וביזה נרשמו גם בבירמינגהם ובליברפול, מאות עצורים, עשרות פצועים, והאור לא נראה בקצה המנהרה.

בשלב זה, מודיעים כלי התקשורת כי ראש הממשלה וראש העירייה יחזרו לקראת בוקר מחופשתם, ידיעה שמכניסה תקווה לתושבי לונדון, כי הנה מתקרב הקץ למלחמה.

בינתיים מגיעות שמועות כי הבוזזים והמתפרעים השחורים בדרכם לשכונה החרדית, וחנויות החלו להגיף את התריסים והסורגים. בהמשך נרשמות גם כמה תקריות בשכונת סטמפורד-היל עצמה. זה החל בשחורים שפרצו לחנות בבעלות גוי ברחוב הולד-היל סטריט, רחוב שרוב החנויות בו הן בבעלות יהודית ותושביו יהודים, והצליחו לגנוב כסף.

זמן קצר אחר-כך נרשמת תקרית אלימה בין שני גויים ליד בית המדרש של באבוב ברחוב קלפטון קאמען. כנראה ששניהם הסתכסכו עד כדי כך שהגיע שלב הדקירות. המשטרה ו'השומרים' הגיעו וסגרו את האיזור לזמן קצר, עד לבירור האירוע. אבל בסך הכל דווח על שקט יחסי בלונדון, לעומת היומיים הקודמים.

יחד עם זאת, הולכים לישון בלב כבד. כל תזוזה של התריס בסלון בגלל הרוח מקפיצה את תושבי הבית.

הרוג ראשון מאז פרוץ המהומות

תשעה באב.

כלי התקשורת מדווחים על לפחות 450 עצורים, 110 שוטרים פצועים, וגם חמישה כלבים שנפצעו. ראש הממשלה, שחזר מחופשתו לאחר לחצים רבים מצד כלי התקשורת, מודיע במסיבת עיתונאים דרמטית, כי הוא מוסיף החל מהערב עשרת אלפים שוטרים נוספים מרחבי אנגליה, בנוסף ל-6000 שוטרים שהיו עד כה, ביומיים האחרונים.

בנוסף מודיע דיוויד קמרון, כי השוטרים לא יחשבו פעמיים, והם יצויידו, לראשונה בהיסטוריית לונדון, ברובי היורים כדורי גומי, על מנת לעצור את המתפרעים והבוזזים. עדיף לכל אחד להישאר בביתו הערב, אמר, עד שלונדון תחזור להיות עיר בטוחה ונקיה מפורעים.

בצהרים מגיעה שמועה שאולי תצית אש נוספת: צעיר בן 26, שהתפרע בליל אמש בקרוידון שבדרום לונדון ונורה - מת מפצעיו בבית החולים. זהו ההרוג הראשון מאז פרוץ המהומות, לפני שלושה ימים.

במשך היום, הצום עובר די קל, המזג אוויר נעים, קצת קריר. אין מהומות, ונראה כאילו הסדר שב על כנו, והשקט חזר לרחובות.

לקראת ערב, בעת שאנו ספונים בבית המדרש, מתכסים בטלית ומניחים תפילין, מגיעות הידיעות כי מאות צעירים מתפרעים בסיטי במנצ'סטר, מתעמתים עם השוטרים המעטים שנותרו שם, וזורקים בקבוקי תבערה ומכל הבא ליד. השוטרים מנסים לפעול ביד קשה, עוצרים עשרות מתפרעים - אך לשווא. המהומות נמשכות.

מי שהגיע להשליט קצת סדר בשכונה, הם המוסלמים והפקיסטנים. אלה החליטו להרים את הכפפה, ולהראות לשחורים מי בדיוק שולט בשטח.

גם בברמינגהאם, בווסט ברומיץ' הסמוכה, בסלפורד, בוולברהמפטון, בנוטינגהאם ובליברפול פרצו מהומות, ועשרות נעצרו לאחר שהשליכו בקבוקי תבערה, הציתו כלי רכב, ופרצו לעשרות בתי עסק. כך או כך, המהומות עדיין נמשכות.

ויש גם מספרים:

עשרות מיליוני לירות שטרילינג שווי הביזה, לא כולל הנזק.

25,000 שיחות חירום התקבלו במוקד המשטרה בשעות המהומות.

16,000 שוטרים פזורים ברחבי לונדון.

658 מספר העצורים עד כה.

111 שוטרים פצועים.

עשרות עסקים ניזוקו או הוצתו או נשדדו.

עשרות רכבים הוצתו או ניזוקו.

5 דקות לפחות לקח למוקדי החירום לענות בטלפון.

5 כלבי משטרה פצועים.

1 הרוג מתחילת המהומות.

1 מפקד משטרה שצריך להתפטר על שנכשל בתפקידו.

1 צעיר שחור בן 29 בשם מארק דאגן שמותו הצית את המהומות.

מעל 150 אלף סמסים נשלחו על-ידי לתושבים בסטמפורד היל שרצו להתעדכן בעידכונים מסביב לשעון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}