כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

י' אב • הסתיים החורבן, המון ערבי תוקף יהודים בכותל

נחנכו המרכז הרפואי של הדסה והאוניברסיטה העברית, חיסול חשבונות בין ארגוני המחבלים, תחילת ביצוע תוכנית ההתנתקות ועוד אירועים, היום בהיסטוריה

י' אב • הסתיים החורבן, המון ערבי תוקף יהודים בכותל

ב' קצ"ז: נולד יששכר ליעקב אבינו וללאה אמנו ע"ה ונפטר ביום זה בשנת ב' שי"ט.

י' אב: זמן הבאת עצי כהנים והעם עבור עצי המערכה לבית המקדש, לבני סנאה בן בנימין.

ג' של"ח : סיום חורבן בית המקדש הראשון.

ד' תת"ס: מת הנסיך גוטפריד מבויון, שליטה הראשון של ממלכת ירושלים הצלבנית. עמו ארע הסיפור הידוע עם רש"י. האגדה מספרת, כי קודם יציאתו אל ארץ ישראל ב-1096 סר אל רש"י ז"ל, שהיה המנהיג היהודי החשוב ביותר בצרפת, על מנת לקבל את ברכתו למסע ולהתייעץ עמו. רש"י צפה את כישלון המסע והזהיר את גוטפריד כי הוא ישוב לבדו לעירו ושלושה פרשים מלווים בלבד שישרדו עמו. חמתו של גוטפריד מבויון בערה בו והוא נשבע כי במידה וישוב מהמסע עם פרש אחד יותר מאשר צופה רש"י ינקם בו ובכל היהודים. האגדה, מוסיפה ומספרת כי גוטפריד אכן נכשל בקרבותיו ושב לצרפת עם ארבעה מלווים, ושם את פעמיו כדי לנקום ברש"י מאחר שארבעה מלווים שרדו ולא שלושה, אולם בהיכנסם בשער העיר נעתקה אחת מאבני השער ומחצה את ראשו של המלווה הרביעי.

ה' רס"ט: נפטר רבינו דון יצחק אברבנאל ז"ל .

ה'תל"ה: נחנך בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם שבהולנד.

ה' תקכ"ח: נפטר הג"מ רבי מסעוד חי רקח זצ"ל מטריפולי בעל 'מעשי רקח'.

ה' תרע"ג : נפטר הג"ר אברהם צבי מרגליות זצ"ל (פולין-ירושלים) בעל 'חמדת ירושלים' ו'קרן אורה'.

ה' תרפ"ט: למרות התרעות מצד מנהיגים ציוניים על פרעות מתוכננות , מסרב הנציב העליון הבריטי להתערב. כך המון פורעים ערביים תקף מתפללים יהודיים בסמוך לכותל. הבריטים סירבו לגנות את הפרעות, דבר שחיזק את דעת הערבים כי הבריטים לצידם.

ה' תש"ח: הקמתה של טייסת 69, טייסת מטוסי הקרב השלישית במספר של חיל האוויר הישראלי, בעיצומה של מלחמת השחרור, שזכתה לשלל כינויים: "טייסת ההפצצה הכבדה", "טייסת המבצר המעופף", ועוד. כבר בדרכם מצ'כוסלובקיה (שם התבצעה הרכישה) לישראל, הפציצו המטוסים מטרות בקהיר, ובהמשך המלחמה בעזה, רפיח, פלוג'ה, הגליל ובשדה התעופה באל-עריש.

ה' תש"כ: נחנכו המרכז הרפואי של הדסה והאוניברסיטה העברית בשכונת עין כרם בירושלים.

ה' תשכ"ב: נפטר הרה"צ רבי יוסף פאנעט מדעש זצוק"ל (בן הרה"ק רבי יחזקאל) בעל 'שארית יוסף'.

ה' תשל"ה: בהלסינקי נחתם המסמך המסכם של הועידה לביטחון ושיתוף פעולה באירופה, בה השתתפו 33 מדינות אירופיות (לרבות בריה"מ) וכן ארה"ב וקנדה.

ה' תשל"ח: במסגרת חיסול חשבונות בין ארגוני המחבלים נהרגו יותר מ-200 אנשי ארגון פרו עיראקי, כנראה בידי ארגונים פרו-סוריים.

ה' תשנ"ד: הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה: בבואנוס איירס הורס פיצוץ את בניין AMIA, שבו שכנו משרדיהם של מספר ארגונים יהודיים. 85 איש נספו ורבים נפצעו. תנועת החיזבאללה היא העומדת מאחורי הפיגוע.

ה' תשס"ד: האמריקאים מעבירים את השלטון בעיראק לעיראקים.

ה' תשס"ה: תחילת ביצוע תוכנית ההתנתקות בגוש קטיף וצפון השומרון, גירושם ועקירתם של אלפי יהודים מביתם אל הלא נודע, ומסירת חבל האזור לידי הפלסטינים בתמורה לכלום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}