כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

בית המשפט קנס - ומזהיר: די להתעמרות במורות - ל"ל

מידי שנה פוטרה מורה ב'בית יעקב' ממשרתה, והוחזרה לאחר החופשה • כשהודיעה המורה שהיא בהריון - פוטרה ממשרתה • בית המשפט קנס את המנהל בסכום עתק

כיתה של בית יעקב. צילום: פלאש 90
כיתה של בית יעקב. צילום: פלאש 90

עמותת 'בית יעקב' נקנסה ב-45 אלף שקל וחוייבה במתן פיצויים על סך 20 אלף שקל למורה במוסד חינוכי שפוטרה בעת הריונה בניגוד לחוק. הפסק ניתן לאחר חקירה של האגף לאכיפת חוקי עבודה במשרד התמ"ת במחוז תל אביב.

המורה, החלה את עבודתה בשנת 2000 בתפקידים שונים ומאוחר יותר שימשה מורה למקצועות המחשב. מידי סוף שנה קיבלה מכתב פיטורים פורמלי כשלאחריו המשכיה בעבודתה- שעתיים בשבוע תמורת 450 שקלך לחודש – נוהל סטנדרטי כלפי כל העובדות בבתי הספר של 'בית יעקב'.

לאחר חזרתה מחופשת הקיץ בשנת 2007 נאמר לה להמתין בביתה עד לתחילת שנת הלימודים. עם זאת, כאשר הודיעה על הריונה, הגישה העמותה בקשה להתיר את פיטוריה, אך הבקשה סורבה. למרות שלא ניתן אישור חוקי לפטר את המורה, לא הושבה המורה לעבודתה.

בשנת 2009 הוגש כתב אישום בו הואשמה העמותה ושני מנהליה, במסגרת אחריות מנהלים, בפיטוריה של העובדת ללא היתר מהממונה על חוק עבודת נשים, בניגוד להוראות החוק. העובדת אף לא הוחזרה לעבודה אף לאחר סיום חופשת הלידה כפי שמחייב החוק.

לאחר ניהול ההליך הורשעו הנאשמים, בפברואר 2011 בביצוע העבירה. במסגרת החלטת בית הדין לעבודה שהרשיע את הנאשמים, נקבע כי הנאשמת, שטענה כי היא לא זו שהעסיקה את העובדת, מנועה מלטעון שלא היא שהעסיקה את המתלוננת כאשר הטענה הועלתה רק בשלב הסיכומים.

בית הדין קבע כי "מתן מכתבי פיטורים בחודש מאי כדבר שבשיגרה לעובדי הוראה, הוא נוהג נפסד" והוסיפה כי "שעה שהנושא מגיע לפתחו של בית הדין לעבודה, הרי שלפי כל בחינה, מכתב הפיטורים אינו יכול להיות אינדיקציה לפיטורי העובדת". בהיבט הפלילי, שעה שהוכח כי המעסיק, בהתנהגותו שלו, התעלם ממכתב הפיטורים, הרי שאף במישור הפלילי ניתן לקבוע שאין אלו פיטורים הלכה למעשה.

התובעת הראשית במשרד התמ"ת, עוה"ד גלי לוי, בירכה על פסק הדין ואמרה כי היא רואה בו מסר ברור לציבור המעסיקים שאין לשלוח עובדת הרה הביתה מתוך מחשבה שהממונה על חוק עבודת נשים תתיר את הפיטורים.

מנהל אגף האכיפה במשרד התמ"ת, חזי אופיר: "האגף לאכיפת חוקי עבודה קבע סדר עדיפות לאכיפה ובמסגרת זו הוגדרה אוכלוסיית הנשים כאוכלוסיה מועדפת לאכיפה בשל היותה אוכלוסיית עובדים החשופה יותר לפגיעה. אנו נחושים ופועלים בהתאם על מנת לשמור על זכויות העובדים בשוק העבודה בכלל ואוכלוסיית הנשים העובדות בפרט".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}