כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ערב ט' באב: ממצאים חדשים מתקופת בית שני

רשות העתיקות גילתה הפתעות בתעלת הניקוז של ירושלים: חרב שמורה וחריטת אבן של מנורה בת חמישה קנים • החוקרים מעריכים: "עובר אורח התפעל מיופי המנורה וחרט את רשמיו"

מנורה. צילום אילוסטרציה
מנורה. צילום אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

ערב ט' באב, התגלו ממצאים חדשים במהלך עבודות של רשות העתיקות בתעלת הניקוז של ירושלים, שתחילתה בבריכת השילוח והמשכה בעיר דוד, סמוך לכותל המערבי.

התעלה שימשה מנהרת מסתור לתושבי ירושלים מפני הרומאים בתקופת חורבן בית המקדש השני. במהלך העבודות נחשפה חרב בת 2000 שנה, עשויה ברזל ונתונה בתוך נדן עשוי עור. חלקים מהחגורה שבה נישאה החרב נמצאו בסמוך.

מנהלי החפירה, אלי שוקרון מרשות העתיקות ופרופ' רוני רייך מאוניברסיטת חיפה אמרו כי "יתכן שהחרב היתה שייכת לאיש חיל-הרגלים מחיל המצב הרומי שישב בארץ ישראל עם פרוץ המרד הגדול ברומאים, בשנת 66 לספירה. השתמרות החרב מפתיעה בטיבה: לא רק באורך (כ-60 ס"מ), אלה גם בהשתמרות נדן העור (חומר שטיב השתמרותו רע בדרך כלל), ומעט מעיטוריו.

בעפר שמתחת לרחוב, בצד תעלת הניקוז, נמצא כלי אבן שעליו חריטה נדירה של מנורה. שוקרון ורייך ציינו כי "מעניין, שלמרות שמדובר בתיאור של מנורת שבעת הקנים, כאן מופיעים רק חמישה קנים. לתיאור בסיס המנורה יש חשיבות רבה, שכן הוא מבהיר כיצד נראה הבסיס של המנורה המקורית, שכנראה היה דמוי חצובה".

הם הוסיפו כי לעובדה שכלי האבן נמצא בסמיכות הקרובה ביותר להר הבית עד כה חשיבות גדולה, והחוקרים משערים שעובר אורח, שראה את המנורה לנגד עיניו והתפעל מיפיה, חרט את רשמיו על אבן, ולאחר מכן השליך את השירבוט בצד הדרך, מבלי לשער שיצירתו תמצא לאחר 2,000 שנה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}