כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

מפולת בבורסה? מנפיקי תעודות הסל לא שמעו על זה

מיליארד ש"ח נפדו מקרנות הנאמנות, אך תעודות הסל יציבות מתמיד • רונן סלומון מנהל איגוד תעודות הסל: שוק תעודות הסל מושפע בעיקר ממשקיעים מוסדיים מנוסים שאינם נכנסים לפאניקה משמועות

מפולת בבורסה? מנפיקי תעודות הסל לא שמעו על זה

איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר, מפרסם היום (ב) כי מנתונים ראשוניים שאסף עולה כי מנפיקי תעודות הסל גייסו אתמול בנטו למעלה מרבע מיליארד שקל בתעודות סל מרכזיות, כל זאת בעיצומה של המפולת בבורסה.

לדברי רונן סולומון, מנהל איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר: "עיקר הגיוסים אתמול הינם של משקיעים מוסדיים (קופות גמל, קרנות פנסיה ופוליסות ביטוח משתתפות ברווחים), אשר קיזזו את הפדיונות של המשקיעים הפרטיים. זאת, בניגוד לשוק קרנות הנאמנות, שם אין כמעט משקיעים מוסדיים ולכן לא היה מי שיבלום את הפאניקה הציבורית, שהובילה לפדיונות עתק של כ-1.5 מיליארד שקל ביום אחד".

לדברי סולומון: "שליש משוק תעודות הסל מוחזק כיום על-ידי משקיעים מוסדיים, המשתמשים באפיק השקעה זה משיקולי נזילות, סחירות, גיוון במוצרי השקעה וכדומה. שוק תעודות הסל מהווה עבור המשקיעים המוסדיים פעמים רבות כהשקעה לתקופת ביניים, עד לאיתור הזדמנויות השקעה חלופיות, ולעיתים אף ככלי להשקעה לטווח ארוך. למעשה, עמיתים בחיסכון הפנסיוני, נהנים מיכולת השקעה מגוונת יותר דרך תעודות הסל, פיזור השקעה בשווקים בינלאומיים, תוך הקטנת הסיכון והעלויות דרך מנפיקי תעודות הסל".

תעודות הסל אחראיות גם לרבע מהמסחר בבורסה לניירות ערך בישראל, מסביר סולומון, כך שמשקיעים מוסדיים מכירים באפקטיביות של מכשיר השקעה זה, ורובם גייסו בשיא המפולת אתמול. "למעשה גופים מוסדיים גייסו אפילו יותר מהפדיונות של ציבור המשקיעים הפרטיים. תופעה דומה התרחשה גם בשיאו של המשבר הכלכלי ב-2008, כאשר שוק תעודות הסל המשיך לספק נזילות בתקופה של ירידות חדות וקשיי נזילות".

מנתונים שפרסם איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר בתחילת החודש עולה כי ענף תעודות הסל מנהל סך של למעלה מ-55 מיליארד שקל. למרות שבחודש יולי נפדו משוק תעודות הסל 522 מיליארד שקל, הרי ששוק תעודות הסל עומד מתחילת השנה בגיוס נטו חיובי של 564 מיליארד שקל, זאת בעיקר בזכות גיוסים בתחילת השנה, וכן בזכות היותו מבוסס על משקיעים מוסדיים, בעלי ידע והבנה בשוק ההון, אשר אינם ממהרים להגיב לשמועות ולפאניקות, וזאת בניגוד לשוק קרנות הנאמנות, שספג פדיונות כבדים של כמה מיליארדי שקלים בחודשים האחרונים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}