כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

רפורמה בשוק החלב? נתניהו דחה ההצבעה

הממשלה אמורה היתה הבוקר לאשר את מסקנות ועדת קדמי לפתיחת משק החלב ליבוא • ברגע האחרון ירד הנושא מסדר היום •מאחורי הקלעים: חוסר סיכוי להשיג רוב להעברת המסקנות מתנגדת

אפילו שרת החקלאות מתנגדת. צילום אילוסטרציה
אפילו שרת החקלאות מתנגדת. צילום אילוסטרציה

בסוף השבוע הקודם שיגרה לשכת רה"מ הודעה לפיה ביום ראשון עתידה הממשלה לאשר את מסקנות ועדת קדמי לפתיחת משק החלב ליבוא.

הבוקר, במפתיע, החליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדחות את מועד ההצבעה.

מאחורי הקלעים עומד חוסר סיכוי לרוב בעד העברת המסקנות. כל חמשת חברי 'ישראל ביתנו' התנגדו, כך גם המשנה לראש הממשלה, משה בוגי יעלון, השר להגנת העורף מתן וילנאי (עצמאות) ושר המדע דניאל הרשקוביץ. הצבעתה של תנועת ש"ס לא הייתה ברורה לנתניהו עד לרגע האחרון.

במהלך ישיבת הממשלה התקבלה החלטתה של ש"ס, ולפיה יצביעו בעד הדו"ח רק אם תורחב רשימת מוצרי החלב שבפיקוח. "יש מי שלא גומר את החודש, ויש מי שלא מסוגל להתחילו", אמרו בנימה 'חברתית' למדי. "הורדת מחירי החלב זה על גבול פיקוח נפש", אמר יו"ר התנועה, אלי ישי, והוסיף כי חובתו לשמור "על זוגות צעירים וקשישים המתבססים על צריכת גבינות רכות". מאחר ומדובר בעניין של פיקוח נפש, כפי שהגדיר זאת, נדחים, כפי הנראה, גם השיקולים על ייבוא חלב עכו"ם שכפי הנראה יהיה חלק מתוצאות ביצוע דו"ח קדמי.

מצד שני, היה גם הלחץ של הרפתנים, שלחצו במהלך סוף השבוע על ש"ס שלא לתמוך במסקנות. "הרעיון להורדת מחירים הוא צודק אבל יש באמצע כמה רפתנים שנפגעו. צריך למצוא פתרון ביניים", הסביר ישי.

אפילו שרת החקלאות, אורית נוקד, הייתה נגד המסקנות. "גם הרפתנים רוצים צדק חברתי, אך צדק חברתי לא יתאפשר ללא הליך מקצועי המלווה בשקיפות. מעבר לכך יש פגיעה אנושה בענף הרפת, שזו החוליה החלשה שלא גוזרת שום קופון", אמרה.

נוקד הוסיפה כי "ועדת קדמי נתנה הצעה חפוזה בלי שהתמקדה בבעיות הענף. זו תהייה בכייה לדורות, משק החלב הוא מהמפוארים במדינת ישראל ויהיה לא נכון לפגוע בו באופן חד צדדי. לכן יש לדחות באופן מידי את מסקנות ועדת קדמי. כדי להחזיר את אמון הצרכנים צריך להחזיר בפיקוח כמה מוצרי יסוד".

לחץ נוסף התקבל כבר הבוקר בדמות פנייתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מייק בלאס, למזכיר הממשלה צבי האוזר בהודעה לפיה לא יוכל לאשר את חוקיות המלצות הוועדה. לדבריו שמע מפי מומחים כי הוועדה לא ערכה כל מחקר מעמיק ולא התייעצה עם מומחים.

ברקע קשה שלא לראות אל מול העיניים את ההפגנות המלוות את הכביש המוליך אל משרד ראש הממשלה כמעט בכל ימי ראשון החולפים. מגדלי בקר ורפתנים חסמו עמדו שם, מניפים דגלים כמו "העם דורש חלב ישראלי" , "רפת, בית, מדינה", "הורדת מחיר המטרה מפספס את המטרה" ועוד. מטיפים לנו תקנו כחול לבן ועבודה עברית, אך פועלים בכיוון ההפוך", שאגו מפגינים אל תוך המגפון.

נראה כי לא קל יהיה להעביר את מסקנות הוועדה, ונתניהו ייאלץ להזיע לא מעט אם יתעקש לעשות זאת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}