כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

צונאמי כלכלי • הורד דירוג האשראי של ארה"ב

S&P היתה סוכנות הדירוג הראשונה שהורידה את הדירוג המושלם של הכלכלה האמריקאית לראשונה בהיסטוריה, וגרמה למפולת כלכלית • האם הכלכלה האמריקנית בסכנה?

צונאמי כלכלי • הורד דירוג האשראי של ארה"ב



רעידת אדמה כלכלית - כך ניתן בלי ספק להגדיר ביום שאחרי את צעדה של סוכנות הדירוג S&P, כזכור, אמש הורידה הסוכנות את דירוג האשראי של ארה"ב שהיה מושלם עד כה (AAA) לרמה של AA+ לדברי הסוכנות הצעד בוצע בשל קיצוצים לא נרחבים דיים שביצע הממשל האמריקאי בהחלטתו על העלאת תקרת החוב.

בכך התממשה אזהרת סוכנות הדירוג לממשל האמריקאי לפני חודשים אחדים כי המשך המצב הכלכלי הנוכחי יגרור בהכרח הורדה בדירוג האשראי, אלא שלא די בזה - הסוכנות פרסמה גם הודעה לפיה התחזית להמשך אף היא שלילית ובאם ימשיכו הדברים להתדרדר יורד הדירוג לרמה של AA בלבד בשנתיים הקרובות.

משמעותו של הצעד תתבטא בריביות גבוהות יותר שתיאלץ ארה"ב לשלם עבור הלוואות, ובכלל זה נוטלי המשכנתאות האמריקאים. ההערכות של בנק ג'י. פי. מורגן הן כי האמריקאים יאלצו לשלם כ-100 מיליארד דולר יותר ריביות בעקבות הורדת דירוג האשראי.

כרגע ישנן בסך הכול 7 מדינות בעלות דירוג אשראי מושלם: אוסטרליה, בריטניה, גרמניה, צרפת, שוייץ, שבדיה ונורבגיה.

S&P: הכל היה צפוי

כצפוי מאליו ספגה סוכנות הדירוג אש ממגוון רחב של גורמים, ןבעיקר מהממשל האמריקאי, גורמים בכירים בממשל טענו כי הצעד חובבני והאשימו את הסוכנות בכך שהנתונים שבידיה לא מדויקים, במקביל אימץ לעצמו כל צד בבית הנבחרים את הורדת הדירוג כהוכחה לצדקת טענותיו בויכוח המתמשך סביב תוכניות ההבראה.

ג'ון צ'יימברס המכהן כיו"ר ועדת דירוגי המדינות ב-S&P הבהיר כי הדיון נמשך עד הרגע האחרון ממש וההתלבטות היתה קשה, עם זאת הוא אינו רואה פסול בכך שהמניע המרכזי להחלטה נבע מההערכת S&P כי הממשל האמריקאי 'משותק' ואינו יכול לבצע תהליך דרסטי של שיקום. דיוויד בירס המכהן כראש חטיבת דירוגי המדינות ב-S&P הבהיר בהקשר זה כי מדיניות תקציב היא מדיניות פוליטית בדיוק כמו כל מדיניות ממשלתית, ולפיכך יש להתייחס אליה בהתאם.

ההשפעות:

כלכלנים ברחבי ארה"ב מעריכים כבר ביממה האחרונה כי הצעד יוביל לנפילות חדות של הדולר עם פתיחת המסחר ביום ב', במקביל מקיימים מנהלי הבנקים הגדולים באירופה סדרת התייעצויות כיצד להתמודד עם כלכלה אמריקאית מוחלשת, וכיצד ניתן למנוע מאיטליה וספרד להמשיך ולהתדרדר גם הן.

במקביל נפתחו כמעט כל הבורסות בירידות חדות, הנאסד"ק רשם נפילה של כ-6% ביממה האחרונה וגם הבורסה בישראל נפתחה בסדרה מרשימה של נפילות.

במקביל מסרו בבנק ישראל כי אמש התקיימה פגישת עדכון בהשתתפות בכירי האוצר, בנק ישראל והרשות לניירות ערך. בפגישה נדונו התנודתיות בשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם בימים האחרונים וההשלכות של הורדת דירוג האשראי של ארה"ב. בפגישה צוין, כי האפשרות של הורדת דירוג האשראי של ארה"ב נלקחה בחשבון מזה זמן במדיניות המקרו-כלכלית, ואף תומחרה במידה מסוימת בשווקים בעת האחרונה. על רקע זה התקיימה סדרת דיונים בחודשים האחרונים במשרד האוצר, בבנק ישראל וברשות לניירות ערך.

עוד נמסר, כי ההשלכות של האירועים בשווקים העולמיים לא לגמרי ברורות עדיין, אולם בנק ישראל והאוצר עוקבים אחרי ההתפתחויות כל העת, וערוכים להשתמש בכלים העומדים לרשותם, על פי הצורך.

יצוין, כי המצב המקרו-כלכלי של המשק הישראלי הוא טוב, והשפעת משברי החוב בעולם על ישראל הייתה עד כה מוגבלת, בזכות האיתנות המקרו-כלכלית, שהושגה, בין היתר, בשל השמירה על משמעת תקציבית בשנים האחרונות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}