כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

חוקרים מצאו את האחראים לכשלון החינוך: החרדים

מחקר חדש מצא את האשמים לכישלון של תלמידי ישראל במבחני הידע העולמיים: האוכלוסיה החרדית אחראית למצב, למרות שתלמידיה כלל לא משתתפים בבחינות

חרדים. צילום אילוסטרציה
חרדים. צילום אילוסטרציה

תלמידי ישראל נכשלים פעם אחר פעם במבחני הידע העולמיים, סוגיה שמציפה בכל פעם מחדש את שאלת הפער בין ההצלחה של מוחות ישראלי בעולם לבין כשלון מערכת החינוך.

מחקר חדש המתפרסם הבוקר (א) ב'מעריב', מצא האשמים: האוכלוסיה החרדית היא זו שאחראית למצב, למרות שתלמידיה כלל לא משתתפים בבחינות.

המחקר נערך על ידי כמה חוקרים במרכז טאוב למדיניות חברתית. על פי הנתונים שהתפרסמו, ישראל מצויה כבר 20 שנה בתחתית רשימת המדינות המפותחות בתוצאות המבחנים בתחומי הידע וההבנה במתמטיקה, הבנת הנקרא ומדעים.

"גודל האוכלוסייה הצעירה בישראל, הנובע משיעורי ילודה גבוהים, מסביר את מרבית הפער בין ציוני התלמידים הישראלים ובין הממוצע הבינלאומי", כתבו שנים מהחוקרים, "בעוד במדינות האיחוד האירופי אישה יולדת בממוצע 1.51 ילדים, הרי שבישראל שיעור הילודה הוא כפול: 2.96 ילדים למשפחה. לשם השוואה, שיעור הילודה הממוצע אצל השכנות בירדן, לבנון ומצרים הוא 1.85 ילדים למשפחה בלבד".

על פי תוצאותיו, האחראים העיקריים לטענת עורכי הסקר לשיעור הילודה הגבוה הם החרדים. על פי הנתונים מספר התלמידים במגזר החינוך החרדי הולך וגדל בהתמדה בשנים האחרונות.

לפי המחקר, הסיבה השנייה לכישלון בבחינות היא העובדה שהחרדים הם קבוצה "לא יצרנית", כהגדרתם, "שאינה תורמת לפיתוח הכלכלי". החוקרים טוענים, כי "נוצרת כאן בעיה כפולה משום שכמות המשאבים המוגבלת מחולקת בין כמות תלמידים עצומה. כתוצאה מכך, נוצר צורך לבנות כמות אדירה של כיתות ואלו הקיימות נעשות צפופות יותר ויותר".

החוקרים מציינים, כי הקבוצה השנייה באוכלוסייה שגורמת בעקיפין לתוצאות החינוכיות החלשות היא הערבים. עם זאת, הם מציבעים על כך שבהשוואה לאוכלוסייה החרדית, שיעור הילודה אצל הערבים נמצא במגמת ירידה וזוהי אוכלוסייה יצרנית הרבה יותר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}