כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

אין לו אלוקים • הרמטכ"ל החליט: 'יזכור עם ישראל'

סערה בצה"ל • בניגוד לעמדת הרב הצבאי הראשי - הרמטכ"ל בני גנץ אישר לאמץ את הנוסח 'יזכור עם ישראל' בטקסים צבאיים • שם שמים לא יוזכר עוד בטקסי הנופלים

אין לו אלוקים • הרמטכ"ל החליט: 'יזכור עם ישראל'
דובר צה"ל

הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ אימץ היום (ה) את המלצת הצוות המיוחד לבחינת נוסח ה"יזכור" לפיהן, יש לדבוק בנוסח "יזכור עם ישראל" ולא בנוסח "יזכור אלוקים". הרב הצבא הראשי תא"ל רפי פרץ התנגד להמלצה.

"בהמשך לשיקולים המוסכמים על דעת כל חברי הצוות, משבאנו להמליץ לפניך על הנוסח הראוי, נחלקו דעותינו", נכתב בהמלצות הצוות. "כולנו מסכימים כי מן הראוי לאפשר ביטוי בטקסי הזיכרון לכלל השותפים בהם. אשר על כן, מן הראוי לקבוע בפקודת המטכ"ל את השמעת המרכיבים הדתיים המובהקים של הטקס: קדיש וא-ל מלא רחמים, וכן את פרק התהילים.

בנוסף לכל זאת, קבעו חברי הוועדה כי יש לאמץ את הנוסח "יזכור עם ישראל".

הסערה שהחלה היא על רקע הורדת המילה "אלוקים" מהנוסח הקבוע. "רוב חברי הצוות מבינים ומכבדים את הרקע לעמדת הרב הצבאי הראשי ואת מקורה", נכתב בהמלצות.

ארגונים שונים והמשפחות השכולות טענו כי יש לדבוק בנוסח שהמליצו חברי הוועדה אך יחד עם זאת לשמור על המרכיבים הדתיים בטקס.

בהמלצות נכתב כי הראשון ששם לב לשינוי בנוסח הצה"לי היה הרב שלמה גורן, הרב הראשי לצה"ל ב-1956. גורן טען אז, כי הנוסח המשמיט לחלוטין את שם אלוקים, מהווה "פגיעה חמורה בקודשי האומה".

במכתב שכתב אז למנהל המחלקה להנצחת החייל, כתב הרב כי אין לקבל נוסח זה. בהמלצות הצוות נכתב כי "עיקר כעסו של הרב גורן יצא על פרסום ספר היזכור ללא מרכיב דתי, לפחות אחד, מאלה המקובלים במסורת הזיכרון הדתית".

ב-1962 שונה הנספח לפקודת המטכ"ל ונקבע כי היזכור המושמע בצה"ל ייפתח במילים "יזכור אלוהים את בניו ובנותיו". עם זאת, באירועים צבאיים שונים המשיכו להקריא את הנוסח הפותח ב"יזכור עם ישראל", ונוסח זה המשיך להופיע בספרי היזכור המאוחרים, שהוצאו מ-1969 ואילך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}