כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

שאלה של חיים ומוות • 'משפט שלמה' של הגר"ח קנייבסקי

מה קודם למה: ניתוח לב או השתלת כליה? • הגר"ח קניבסקי, שהשאלה עלתה על שולחנו, הכריע: "יש להקדים ניתוח לב של הפעוט בן ה-3, לפני השתלת כליה של בן ה-9"

הגר"ח קנייבסקי. צילום: יעקב כהן
הגר"ח קנייבסקי. צילום: יעקב כהן

הכרעות של חיים ומוות הן דבר שבשגרה בחדר בו מקבל הגר"ח קניבסקי קהל. אולם נדמה כי גם במושגי הבית ברחוב רשב"ם בבני-ברק - השאלה שהוצגה בשבוע שעבר בפני הגר"ח היתה אחת הקריטיות ביותר.

השואל היה הגאון רבי אשר וייס, ראש ישיבת 'דרכי תורה' ואב בית הדין המיוחד לענייני פיקוח נפש, שהוקם על-ידי הוועד העולמי למען הנזקקים, כדי להכריע אלו מהמקרים העולים על שולחן הוועד ראויים לטיפול דחוף.

כמי שיושב, יחד עם חבריו לבית הדין, ומכריע מדי יום בתיקים רפואיים סבוכים הדורשים את התערבות הוועד העולמי, החליט הגר"א וייס כי במקרה החריג הזה תידרש חוות דעתו של הגר"ח קניבסקי.

מדובר בשני מקרים שהובאו בו זמנית לשולחן 'הוועד העולמי', ושניהם כרוכים בהון עתק. האחד הוא מקרה של ילד חרדי בן 9 שכליותיו חדלו מלתפקד. הוא עובר טיפולי דיאליזיה אינטנסיביים וסובל סבל בל יתואר. מומחי רפואה שעיינו בתיק הרפואי, המליצו על השתלת כליה, שתחזיר את הילד לתפקוד בריא.

התיק השני שהגיע לשולחן הוועד באותו היום עצמו, היה קורע-לב לא פחות: פעוט בן 3, תושב הריכוזים החרדיים בארץ, שנזקק לניתוח לב פתוח עקב מום שנתגלה בלבו.

העלויות האסטרונומיות הנדרשות כדי לממן את שני הטיפולים, הציבו את רבני הוועד בפני מצב בלתי אפשרי. על-מנת לממן מחצית מהסכום הנדרש לצורך טיפול בודד בסדר גודל שכזה, יש לערוך מסע התרמה נרחב וממושך. האפשרות לגייס בתוך ימים בודדים את הסכומים הנדרשים לשני הניתוחים גם יחד, לא היתה ריאלית.

השאלה שעמדה על הפרק היתה - איזה מהמקרים קודם?

עקב מורכבות השאלה, החליט הגר"א וייס לעלות אל ביתו של הגר"ח קניבסקי, כדי להתייעץ.

הגר"ח האזין לשאלה, בירר מספר פרטים, ולאחר דקות ארוכות של מחשבה, העניק תשובה מפתיעה וחותכת.

"יש להקדים את המקרה של הילד בן השלוש, הזקוק לניתוח לב פתוח", הכריע הגר"ח - ונימק: "הילד הזקוק להשתלת כליה, יכול להמשיך ולחיות אם יעבור תהליך דיאליזיה פעמיים בשבוע, ולכן ההשתלה שלו יכולה להמתין. לעומת זאת, לילד בן ה-3 נשקפת, לדברי הרופאים, סכנת חיים מיידית אם לא יבוצע הניתוח בתוך 14 יום. לכן, עם כל הכאב, יש להקדים תחילה ולסייע להוריו של הילד בן ה-3".

הגר"א וייס חזר עם הפסיקה לבית הדין של הוועד העולמי, ועוד באותו היום הוענק הסכום הראשוני, כ-100 אלף דולרים, להוריו של הפעוט שהחל לעבור את הטיפולים המקדימים לקראת הניתוח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}