כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

עולם בחובות: מפת המשבר הכלכלי הגלובלי

תמונת מצב של הכלכלה העולמית חושפת ביצות של חובות וגירעונות בכלכלות הגדולות בעולם • בארה"ב ובאירופה מתקשות ההנהגות להתמודד עם הסכנות הפיננסיות • בישראל חושפת את הבעיות שמסתתרות מתחת לחזות ההצלחה הכלכלית

  • ד' אב התשע"א
עולם בחובות: מפת המשבר הכלכלי הגלובלי

המשבר הפיננסי של 2008 לא הסתיים. הוא פשוט הצמיח גרורות, מכוערות, עקשניות ובעלות פוטנציאל לנזק גדול יותר אפילו מזה שנגרם מהטלטלה בעקבות פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס. המשבר הכלכלי העולמי שנגרם בעקבות המשבר הפיננסי הוא אחד הממושכים ביותר בהיסטוריה. התעסוקה והצמיחה מסרבות בעקשנות להתאושש בארה"ב, גוש היורו ובריטניה. התמשכות המשבר לכשעצמה פוגעת קשות בסיכוייהם של תושבי מדינות אלה לרווחה כלכלית בעתיד הנראה לעין. המהלכים לטיפול בו ממשכנים את עתידו של דור שלם לטובת פירעון חובות שצברו קודמיו.

בצדו המערבי של האוקיינוס האטלנטי נמצאת ארה"ב. המעצמה הכלכלית המובילה זה עתה אישרה החלטה שמנעה ממנה מלהגיע לחדלות פירעון על חובותיה. לכאורה, הקלה. בפועל, ארה"ב שקועה בביצה של חובות וגירעונות ומיתון חוזר מאיים עליה. ההסכם שנחתם רחוק מאוד מלכרסם בהם. הוא לא פותר ולו אחת מבעיותיה היסודיות: התחייבויות עתק לדורות הבאים בפנסיה, בביטוח בריאות ובהטבות נוספות; התפלגות לא הוגנת של ההכנסה הלאומית והיעדר הסכמה על העלאת מסים לעשירים; וכישלון בקביעת סדרי עדיפויות לאומיים ויישומם. הוויכוח על דירוג האשראי של ארה"ב הוא סימפטום למצב כלכלי שבו המחוקקים מסרבים לעשות את מה שצריך כדי להתמודד עם האבטלה הקשה - הבעיה המרכזית כיום בארה"ב. ומה שהם כן עושים לא באמת מספק מענה לבעיה המרכזית בעתיד - נטל החוב.

בצדו המזרחי של האוקיינוס האטלנטי אירופה שקועה בביצה לא רק של חובות וגירעונות, אלא גם של מחלוקת פוליטית קשה, שמונעת אפשרות לפתור את הבעיות שעלולות לסדוק את האיחוד האירופי. ביומיים האחרונים התנהלה, כפי שאמר מקור בכיר בישראל, מתקפה ספקולטיבית קשה על אג"ח של ספרד ואיטליה. גם אם יירתמו מדינות עשירות כמו גרמניה והולנד לחילוצן של השתיים, לא בטוח שגוש היורו יוכל לשרוד קריסה פיננסית של כלכלות כה גדולות. אם גרמניה תבטיח לתמוך באחת מהן או בשתיהן היא עלולה לפשוט רגל בעצמה, ולשעבד את אזרחיה לטובת חילוצם של עשרות מיליוני אזרחי מדינה אחרת. גם בריטניה נמצאת בסכנה של חזרה למיתון, ומדיניות הצנע שלה עלולה להוביל לשפל כלכלי ממושך.

אי אפשר שלא לקשור בין כל אלה לבין מחאת המעמד הבינוני בישראל. על אף שישראל מתנהלת כסוג של הצלחה על במת הכלכלה העולמית, היא אינה מבודדת מהשפעתם של משברים קשים בשותפות הסחר הגדולות שלה - ארה"ב ואירופה. יתר על כן, ההצלחה של ישראל נמדדת בממוצעים, ולא התחלקה בין כל תושביה. הפערים גדלו והקשיים של השכבה הגדולה שבאמצע הצטברו. כישרון טכנולוגי, שמרנות תקציבית ולא מעט מזל אמנם שמרו על יציבותה הפיננסית של ישראל והפכו אותה לאטרקטיבית לא פחות מהכלכלות הדוהרות של סין וברזיל - אך לישראל אין מותרות של אוצרות טבע שמסייעים לברזיל, ואין לה את מכונת היצוא הענקית וערימת המזומנים העצומה של סין. אסור להשאיר את העתיד למזל בלבד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}