כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

מהפך • ש"ס חוזרת לטפל בעולם הישיבות

אלי ישי חוזר להתייצב בחזית המאבק למען עולם הישיבות • שרי רוט בטור מיוחד על המדיניות החדשה של ש"ס • ואיך השפיעה סערת 'בית שמעיה' על צאידה • וידאו ותמונות

אלי ישי מוקף בחורי ישיבה בישיבת 'בנין אב'
אלי ישי מוקף בחורי ישיבה בישיבת 'בנין אב'




לא רק קוטג'

ביום חמישי הופתעו תלמידי הישיבות 'בנין אב', 'בעלזא', 'קול תורה' ו'יקירי ירושלים' לראות בפתח ישיבתם את שר הפנים, אלי ישי, חבוש במגבעת וכל מראהו ישיבתי לגמרי - מגיע לפתחם.

מה מביא שר במדינת ישראל, ולא שר חינוך, גם לא סגן שר החינוך, לביקור שכזה?

רק לפני מספר חודשים התקבלה בש"ס החלטה אסטרטגית מעניינת: מעתה, תעסוק ש"ס רק בנושאי רווחה. במשך חודשים שמענו את כולם שם מתראיינים על הלחם ועל הגבינה, על הקוטג' ועל הדירות. מילה וחצי מילה לא נשמעה על תקציב עולם הישיבות, גם לא על עולם הפקחים בראשות החשכ"ל או אגף הישיבות (הקרב עדיין בעיצומו).

איך זה הולך יחד עם ביקורים בישיבות?

ובכן, הלינקג' הראשון נוצר כאשר בחרו הפקחים לערוך את התקרית הדיפלומטית המבישה הגדולה בתולדות ההיסטוריה של הפיקוחים, דווקא בישיבה שכל תלמידיה שייכים לתנועה שבראש דאגותיה השבת עטרה ליושנה - הרי היא 'בית שמעיה', שזכתה בין יום לפרסום שכמוהו לא זכתה מעולם.

שמע הגר"ע יוסף והתחלחל, במוצ"ש גם מיהר לשלוח את נציגיו, ובראשם את יו"ר התנועה אלי ישי, היישר אל כינוס המחאה של ראשי הישיבות באולם הישיבה. פתאום ישבו זה לצד זה ישי ומיכאלי יחד עם גפני, לדיון שכולו מחשבה בדבר מה ייעשה למשרדים הרלוונטים שהשיבו ליו"ר ועדת הכספים את חלומות הביעותים שאוחזים בו, מאז קרא ספר על הקלגסים הרומאים.

אלא שהביקורות לא פסקו, ועולם כמנהגו נוהג: כאן הגיע הרגע בו הוחלט בש"ס לשנות אסטרטגיה. מי אמר שרק גפני יכול לטפל בבעיית הישיבות? לא בשביל זה יש את תנועת ש"ס?

לא בטוח שההחלטה היא חכמה, מה שברור הוא שחלק בכיר מחבריה לא רואים אותה בעין יפה: "אנחנו צריכים לטפל בבעיות המחיה והרווחה של מדינת ישראל, לא בנושא הישיבות", הם אומרים.

אבל יועץ חדש שנכנס ללשכת השר חשב אחרת מהם, והביקור המתוקשר של יום חמישי יצא לדרכו, מלווה בנציג 'איגוד הישיבות', ר' שלמה ברילנט.

לא רק רווחה: ש"ס עם הפנים לישיבותצילום: לא רק רווחה: ש"ס עם הפנים לישיבות
לא רק רווחה: ש"ס עם הפנים לישיבות


אי-אפשר להמשיך כך

"יש לנו נציג", קרא אחד מהבחורים.

בחורי ישיבה, כידוע לכולנו, מאוד מתלהבים כשהם רואים פוליטיקאי על רכב השרד שלו ועל עניבת השר. ככה זה, עם כל הצער שבדבר. ופתאום נכנס להם לבית המדרש לא סתם ח"כ, אלא שר, ולא סתם שר, אלא יו"ר תנועה. תארו לעצמכם באיזו התלהבות הם יספרו על זה אחר-כך לחברים, בבית הכנסת שבשכונה.

וזה, אגב, עדיין לא סוף הסיפור שכותרתו 'אלי ישי והישיבות'. יש לו גם המשך, שיעלה ויבוא ביום שני, בשעה 10 בבוקר, בלשכת השר שבמשרד הפנים, לשם הוזמנו סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, ויו"ר ועדת הכספים הנמרץ, שהוא גם הנציג הקבוע בכנסת של עולם הישיבות.

על מה ידברו שם? ובכן, השר ישי יסביר להם את מה שכבר ידוע להם מזמן, שלא יתכן להמשיך בהתנהלות הזו של הביקורות, הם יהנהנו מן הסתם בראשם, יוסיפו תיאורי צבע על ההוראות הנוקשות של נעילת הדלתות מאחורי גבם של הבחורים ועל ראש ישיבה מושפל שדרשו ממנו בתוקף להפסיק בשיעורו.

נו, ומה אחר-כך? אז זהו, שמכאן והלאה העסק לא פשוט. כי את מי מעניינים תיאורי הצבע מעוררי החלחלה על נוראות הפקחים בממלכת הישיבות? למי בדיוק זה אמור להזיז משהו? כתבה אחת צבעונית כאן - באתר 'בחדרי חרדים' - 'מזיזה' למנהלי האגפים קצת יותר ממאה פגישות של שרים וח"כים חרדיים.

נראה לכם שעמוס צאיידה, מנהל אגף הישיבות במשרד החינוך, ישנה במשהו מתוכניתו העתידית רק בגלל ששלושה נבחרי ציבור שלנו נפגשו במשרד הפנים לומר לו 'נו,נו,נו'"?



בקורת חייבת להיות

יצא לי השבוע להיפגש עם עמוס צאיידה, פגישה בלתי פורמלית, שאת נושאיה איני יכולה לצטט, משום שהם נאמרו שלא לציטוט. אבל עניין אותי להכיר את האיש, שהעיתונות החרדית הפכה לצייד. אם תשמעו אותו תבינו שגם הוא נתון בבעיה לא פשוטה.

היה מה שהיה בפרשת המתמידים, למרבה הצער יש מי שמנצל לרעה תקציבים וגונב, כפשוטו, את שאר הישיבות. נכון, זה בשוליים, זה לא הרוב, אבל זה קיים. וצאיידה קיים שם כדי ללכוד את מי שאינו פועל על פי חוק. תבינו, זהו תפקידו. אם לא יעשה אותו, ילקח לחקירות עם אזיקים על הידיים.

הוא כבר עבר זאת בעת חקירות מנהלי המתמידים, והוא לא מוכן לעבור זאת שוב. אפשר לדון על הדרך שבה צריך לקיים ביקורות, גם הוא מוכן לשמוע הערות, ואולי גם ישנה בעתיד. אבל מכאן ועד להפוך אותו לטומי לפיד של דורנו, הדרך מאוד-מאוד רחוקה.

למרבה הצער, איני רואה בעיני רוחי את צאיידה יושב בלשכתו ומתרשם יתר על המידה מהכינוס ביום ראשון, גם לא מזה של יום חמישי.

אז נפגשו, אז אמרו. הוא ממשיך לבחון ברצינות דרכים טובות לבצע את הביקורת מבלי לפגוע, אם יש לכם רעיונות מתאימים, תמיד ניתן להפנות למייל הרשמי שבמשרדו. אנשים שעשו זאת טוענים לי שהוא השיב להם מאוד יפה ומאוד ברצינות. אבל תאמינו לי, לא פשוט למצוא דרך שכזו. היא חייבת להיות דרך שמצד אחד תמנע כל אפשרות של 'פוילעשטיק', ומצד שני תהיה הוגנת ומכבדת תורה ולומדיה. אם יש לכם רעיון שכזה אתם יכולים גם לשלוח העתק ממנו ללשכת שר הפנים, אולי ידונו בו בפגישה של יום ראשון.

אבל תועיל הפגישה או לא תועיל, דבר אחד היא בטוח תעשה, יחד עם הסיור ביום חמישי, היא תציב את ש"ס מחדש על מפת הטיפול בעולם התורה.









<






<




















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}