כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

פסגות: "המשך המחאה אינו צפוי להיטיב עם רוב החברות בשוק"

פסגות לא חוששים כי הממשלה תפרוץ את מסdרת התקציב לאור המחאה • ממליצים להמשיך לפזר את ההשקעות לחו"ל

  • ב' אב התשע"א
צילום: מנחם  הלוי
צילום: מנחם הלוי



עוצמת המאבק החברתי תופסת תאוצה ומעלה שאלות כיצד ישפיעו האירועים על הכלכלה בישראל. את הסימנים הראשונים לשינוי רואה פסגות בצעדי הממשלה שמנסה כבר עתה לעצור את הסחף על ידי אישור מהיר של תכניות מגירה.

"המשך המחאה אינו צפוי להטיב עם רובן המכריע של החברות בישראל, חשוב לבחון כיצד גל הסדרי החוב האחרון ישפיע על יכולת החברות לפרוע את התחייבותיהן", אומרים בפסגות. "פגיעה ברווחיות החברות תשפיע גם על האפיק הקונצרני. עם זאת, סביר להניח שמשמעותיים ככל שיהיו הצעדים שתנקוט הממשלה, הפגיעה ברווחיות החברות אינה צפויה להיות מהותית עד כדי פגיעה ביכולת החברות לשרת את החוב. מאידך, ההאטה בקצב העלאות הריבית צפויה לייקר פחות את עלויות המימון לחברות, באופן שימתן חלק מהפגיעה ברווחיות וישפר את יכולת המחזור שלהן.

שוק המניות: רווחיות החברות עלולה להיפגע

החברות יתקשו לעלות מחירים ויספגו את העלייה בייצור חומר הגלם אותם לא יוכלו לגלג על הצרכן. שורת ההכנסות תיפגע וכתוצאה מכך גם שורת הרווח. מהלך שהוצע מספר פעמים בימי המאבק האחרונים להעלאת מסי חברות, יגרום לפגיעה ברווחיות החברות ובתזרים המזומנים הצפוי מהן, אשר צפוי להעיב על שוק המניות.

קריאתו של ראש הממשלה ל"כחלוניזם", המרמזת כמובן על הרפורמות הנרחבות שהוביל השר כחלון בסקטור התקשורת, עשויה להביא לרפורמות נוספות בסקטורים רבים בישראל.

דוגמא להשפעה שלילית של הקשחה רגולטורית על מחירי המניות ניתן למצוא בביצועי החסר הבולטים של מניות חברות הסלולר פרטנר, סלקום ובזק מול מדד ת"א 100 בשנה האחרונה, מאז אותה רפורמה בסקטור התקשורת.

השפעת המחאה על סקטור הנדל"ן והבנקים

קשה עדיין להעריך כיצד ומתי תתרחש ירידת מחירי הנדל"ן , אם בכלל, ובכל זאת התממשות תרחיש שכזה עלול לגרום לתגובת שרשרת בקרב סקטורים שונים. סקטור הבנקאות לדוגמא, עשוי להיפגע כתוצאה מהתלות הגדולה של הבנקים בתיקי המשכנתאות, שהתנפחו במידה ניכרת בשנים האחרונות.

לפי האנליסטים בפסגות, חשש זה מדיר שינה גם מעיניו של סטנלי פישר, המתריע מזה מספר חודשים על פגיעה ביציבות הבנקים במידה ואכן יירדו מחירי הנכסים. על סקטור הנדל"ן צפויות להיות השפעות מנוגדות: מצד אחד צפויות ליהנות חברות הבנייה מהיצע קרקעות ומבנייה מוגברת כפי שהוצגו בתוכניות להאצת הבנייה, כגון: ה"סופרטנקר" וחוק הוד"לים.

מצד שני, דו"חותיהן של חברות הנדל"ן המניב צפויים להיפגע משערוכים שליליים של נכסיהן.

נכון לפזר את תיק ההשקעות לחו"ל

בפסגות מסכמים כי עם הצטרפות המחאה החברתית למכלול הסיכונים בשוק המקומי וכי יש להמשיך לפזר את תיק ההשקעות לחו"ל בדגש על הרכיב המנייתי והאג"ח הקונצרניות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}