כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

"לא נמצאו כמויות משמעותיות של גז טבעי בקידוח תמר 5"

אכזבה לשותפות 'תמר' • במקביל מדווחות השותפות כי אישרו את תקציב ותוכנית הפיתוח למאגר נועה צפון

  • א' אב התשע"א
קידוח תמר. צילום: אלבטרוס
קידוח תמר. צילום: אלבטרוס

שבוע לאחר שדיווחו על הימצאות מאגר גז טבעי נוסף במבנה הגז הטבעי בים העמוק "תמר", מודיעות השותפות כי השמחה הייתה מוקדמת. "מניתוח ראשוני עולה כי שכבת החול D אינה מכילה בשדה תמר כמויות משמעותיות של גז טבעי מעבר לרזרבה המאושרת לפיתוח", כך כותבות השותפות הישראליות דלק קידוחים (15.6%) ואבנר (15.6%), בהודעה לבורסה עם סגירת המסחר.

במבנה תמר, הנמצא בעומק הים התיכון אל מול חופי חיפה ומתוכנן להתחיל למכור גז טבעי לישראל ב-2013, נקדחו 5 קידוחים לעומק סופי של 5,044-5,160 מטר, וקידוח נוסף, תמר 6, אשר נקדח בינתיים לעומק ראשוני של 2,500 מטר (כולל עומק מים). בנוסף לשתי השותפויות מקבוצת דלק, מחזיקות בתמר גם נובל אנרג'י האמריקאית, מפעילת הקידוח (36%), ישראמקו (28.7%) ואלון חיפושי גז (4.1%).

לפני כשבוע דיווחו דלק קידוחים ואבנר, במסגרת תשקיף לקראת הנפקה, כי בקידוח תמר 3 התגלה מאגר גז טבעי נוסף בשכבת קרקע עמוקה יותר, שכבה D. עובי השכבה עומד עד 25 מטרים, והיא נמצאת ב"תא שבר". בשני הקידוחים שהגיעו לעומק הסופי לפני תמר 3 לא נמצא גז טבעי כלל. לשם השוואה, תגלית תמר עד כה הינה בשכבה של 140 מטר. עתה מדווחות השותפות כי גם בקידוח תמר 5 לא נמצא בשכבה D גז טבעי.

במקביל מדווחות השותפות כי אישרו את תקציב ותוכנית הפיתוח למאגר נועה צפון, הנמצא בפרויקט "ים תטיס" הסמוך לחופי אשקלון והתגלה כבר בשנת 2000, אך עד כה העדיפו השותפות שלא לעשות זאת בשל כלכליות נמוכה. מיצויו הקרב של מאגר "מארי B", שהוא המאגר הגדול ביותר ב"ים תטיס", במקביל לעובדה כי מועד הזרמת הגז ממאגר תמר אינו ודאי עדיין, וחוסר הוודאות באשר לגז המצרי הובילו כולם להוראת משרד התשתיות לדלק ולנובל לפתח את שדה "נועה צפון" הממוקם על גבול המים הכלכליים של ישראל עם הרשות הפלסטינית.

משרד התשתיות הורה לפתח את אחד המבנים בשדה זה, המכיל 1.2 BCM (מיליארד מ"ק). זאת, לאחר שהשותפות סיכמו למעשה על מכירת הגז שבו לבית הזיקוק בחוזה אספקה לתקופה של 27 חודשים - בהיקף כספי מוערך של כ-350 מיליון דולר. הפקת הגז מן המאגר צפויה להתחיל בסוף 2012, אך היא אינה צפויה לספק פתרון מהותי למצוקת הגז במשק.

תוכנית הפיתוח כולל קדיחת שני קידוחי הפקה אלכסוניים לעומק אנכי של 1,880 מטר (כולל עמוק מים), ויאפשרו לדותפות להפיק 100 מיליון רגב מעוקב ביום. עלות הפיתוח של המאגר מוערכת ב-212 מיליון דולר, כאשר חלקן של השותפות מקבוצת דלק עומד על 54 מיליון דולר - כ-25 דולר מתוך סכום זה ינסו השותפויות לגייס במסגרת ההנפקה שהן מתכננות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}