כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ממה נבהל נתניהו? • מאחורי קלעי המאהל

הפגרה קרובה והבחירות רחוקות - אבל נתניהו בלחץ והוא כבר מחלק מתנות • מדוע הוא נחרד - ואיך זה קשור לתוכניות של דרעי? • שרי רוט בניתוח פוליטי מיוחד

צילום: מנחם הלוי
צילום: מנחם הלוי



אם סבור היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הצל שיעיב על ישיבת הממשלה היום (א') יהיה צל הפגנת המחאה הארצית המתפשטת והולכת, נחתה עליו מהלומה נוספת וחדשה.

בשיחת טלפון אותה קיבל הבוקר שר האוצר, יובל שטייניץ, בישר לו מנכ"ל משרדו, חיים שני, כי הוא...מתפטר מתפקידו. כאילו רק זה היה חסר לנתניהו ולשטיניץ, בעודם מוקפים בצרורות של בעיות כלכליות-חברתיות. ברקע עומדות אי הסכמות בין אנשי משרד האוצר, הפקידים, המנכ"ל וגם השר, לבין רצונו של נתניהו למלא אחר דרישות המפגינים ולחסל את גל המחאה החברתית שפרץ במפתיע.

מבחינת אנשי האוצר מדובר כמעט בהתאבדות כלכלית. הם מדברים על שישים מיליארד שקלים שיילקחו מתקציב המדינה באם תיענה הממשלה לדרישות המוחים, ואין להם מושג מאיפה הם אמורים לקחת את זה. פקידי האוצר עומדים ורותחים מול הדרישות הרבות: הרופאים רוצים כסף, האזרחים רוצים דירות בזול, כולם רוצים ורוצים, איך למען ה' אפשר לשמור ככה על הארנק של האוצר?

גורמים בלתי רשמיים, ושלא לציטוט בשמם, יודעים לספר כי לאחר שדרש הנחות על הקרקע ועוד אי אלו הטבות במשך למעלה משנתיים, הסכים נתניהו רק בשבוע האחרון להיענות לדרישותיו של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס.

אלא ששטיניץ לא אהב את ה'מתנות' הללו - והמתיחות בין האישים השונים רק הלכה והחריפה. בסופו של דבר ניצח אטיאס, ניצחה ש"ס, או ליתר דיוק: ניצחו המפגינים, שהלחץ שלהם פגע בנקודות היותר רגישות של נתניהו.

שני, שעמד מהצד וראה איך 'שודדים' לו את הקופה, לא יכול היה עוד לשאת זאת. אולי מציק לו גם החשש מפני הקרבת הטייקונים על מזבח גל המחאה, והפיכתם לקורבנות. שני גם לא ממש אהב את התמהמהות נתניהו מול ביצוע מיידי של הרפורמות בנמלי הים וגם בחברת החשמל. לחצים שונים, שהופעלו עליו לדעת רבים, הם אלו שמנעו פעולה נחרצת שלו בנושא. לשני, זה כאב.

ואולי בכלל הייתה כאן 'קנאת סופרים': אין זה סוד כי שטייניץ בחר בידידו משכבר הימים וממאבק בחברות הגז, הפרופ' איתן ששינסקי, שיעמוד בראשות וועדה שאמורה למצוא פתרונות למצוקת הדיור. לשני היו רעיונות משלו, הן בקשר להתמודדות עם משבר הדיור והן בקשר לנושא המיסים העקיפים. כפי הנראה הם לא היו מספיק טובים לשר האוצר, שהעביר את השרביט לששינסקי.



שטייניץ - לא מודאג

למען האמת, אם מישהו היה צריך כאן להיעלב זהו השר שטינייץ. הכרזתו של נתניהו מהבוקר בדבר מינוי צוות שרים שיישב סביב שולחן עגול וינהל הידברות עם המפגינים תוך מציאת דרכי פתרון אינה נחשבת למחמאת ענק לשר האוצר, אולי אפילו מדובר בסטירה מצלצלת ופוגעת.

אלא שנכון לעכשיו - שטייניץ משדר נינוחות, ואם אכן נפגע, הוא מצליח להסתיר זאת באומנות רבה. רגע לפני שנכנס אל ישיבת הממשלה שוחח עמנו העיתונאים, כשהוא מחייך ומדבר בשלווה בלתי מוסתרת, גם על נושא התפטרותו של שני. צריך לזכור שדבריו נאמרו רגע לאחר שיצא מישיבת 'שרינו' שם שמע כבר על מינוי שרים ל'שולחן העגול' תוך עקיפתו הבלתי רשמית.

"מנכ"ל האוצר חיים שני, הודיע לי הבוקר שהחליט לסיים את תפקידו", אמר שטייניץ. הוא הוסיף כי מחד, הוא מאד "מכבד ומעריך אותו. הוא עשה עבודה טובה, יש לו חלק בכך שהצלחנו להביא את ישראל לצמיחה, למשוך השקעות לטובת כלכלת ישראל ולהוריד את האבטלה". מאידך, לא ניסה לומר שיעשה משהו כדי למנוע את ההתפטרות. "בימים הקרובים אמנה מחליף – מנכ"ל אוצר חדש", הבהיר, כשהוא אומר זאת באדישות שאינה משקפת צער רב מדי על צעדו של שני...

מכאן עבר שטייניץ לניסיון להסביר את הסיבה לכך שהאוצר אינו נעתר בקלות לדרישות התקציביות של האזרחים, של הרופאים ושל כל השאר.

"אנחנו קשובים למצוקת הדיור ולתלונות על יוקר המחיה בישראל, ואנחנו גם נעשה חושבים ונראה כיצד אנחנו יכולים להקל בדברים הללו", פתח ואמר. אלא שמכאן הגיע גם להסתייגויות. "מצד שני, לי כשר אוצר יש אחריות שישראל לא תגיע למצב של אנרכיה כלכלית. אסור לנו להתפרק מכל המסגרות, לזנוח את הכלכלה ואת עקרונות הכלכלה. אנחנו רואים מה קורה בעולם, שומעים דיבורים על משבר החובות באירופה ועל פשיטת רגל אפשרית, שאני מעריך ומקווה לא תקרה, בארה"ב.

"החובה העליונה שלי לדאוג לכך שלא נגיע למצבים הללו במדינת ישראל, ולכן עם כל חובתנו להיות קשובים ולחפש פתרונות למצוקת הדיור ואיך להקל על יוקר המחיה, אנחנו לא נתפרק מהעקרונות שלנו ולא ניצור פה אנרכיה. נטפל בריכוזיות, אבל לא נהפוך את בעלי ההון והתעשיינים והמשקיעים לאויבי האומה, כי הם חלק מכלכלה בריאה. ננהג בשיקול דעת ואחריות גם ברגעים אלו ונמנע אנרכיה כלכלית שיכולה לקחת אותנו למקומות אליהם הגיעו מדינות אחרות בים התיכון כמו ספרד ויוון. אנחנו לא רוצים להגיע לשם", סיים שטיניץ את דבריו.

מיכאל איתן - כן מודאג

דקות אחדות קודם לכן נאם בפנינו השר מיכאל איתן, ודעתו הייתה שונה מדעתו של שטייניץ: הוא דיבר על כך שהתפטרותו של שני "היא אבידה קשה", ואף הביע תקווה "שיעשו את כל המאמצים", וכי "הוא מצידו ייקח אחריות לאומית - כך שההתפטרות הזו תבוטל".

השר איתן הוסיף כי הוא מכיר מקרוב את שני בעבודתו, "אני עובד איתו יחד, והוא היה משב רוח רענן ופשוט זאת אבידה לכל מי שרוצה לשנות, רוצה רפורמות ורוצה התייעלות". הוא קרא לשני "לשקול פעם נוספת", והוסיף כי ישמח אם "גם ראש הממשלה ושר האוצר יעשו כל מאמץ כדי להחזיר אותו לתפקידו".

כאמור, מדבריו של שר האוצר לא נראה היה כי יש בכוונתו לעשות מאמץ כלשהו כדי להניע את שני מצעדו.

במהלך ישיבת הממשלה 'פוזרו סוכריות' לרוב, והגם שמן הסתם לא יצליחו לפזר את ההפגנות - משב רוח מרענן בהחלט יש בהן.

המתנה הראשונה נוגעת למחירי הדלק, שהיו אמורים לעלות הערב בכ-20-30 אגורות בהתאם למחיר הדלקים בעולם. על פי החוק חייבת הממשלה להתאים את המחיר למחיר הבינלאומי שנקבע בנמל 'לה וורה' שבאיטליה דווקא מהסיבה האקטואלית לפיה לא רוצים שכל ממשלה תשחק במחיר על פי רצונותיה והאינטרסים הסובבים אותה.

הלחץ של נתניהו הביא אותו למצוא דרך כדי למנוע את העלאה ולספוג את העלויות. רק זה חסר לו, תושבים לצד גלוני דלק, די לו באוהלים.מחד, העלה את מחיר הדלק, מאידך הוריד את הבלו למרות התנגדותו של שר האוצר.

ויש גם מרוויחים

שר התשתיות, עוזי לנדאו, הביע בפנינו התנגדות להעלאת מחירי הדלק, ובמבחן התוצאה נראה כי דעתו התקבלה.

הוא דיבר על כך שאת הדלק צורכים אנשים לא כמותרות, אלא כדי להגיע לעבודתם ולצורך פרנסתם וכי לא ניתן לייקר אותו יתר על המידה.

מרוויחים נוספים הם הקשישים, להם אישרה הבוקר הממשלה הכפלת מענק חימום, שיעמוד על כ– 522 ₪, במקום הסכום הקודם, 261 ₪. ההחלטה תכנס לתוקף כבר בחורף הקרוב.

על פי ההצעה, קשישים המקבלים בקצבת הזקנה תוספת של הבטחת הכנסה, ומתגוררים באזורים המוגדרים כמקומות קרים על ידי משרד הרווחה וביטוח לאומי, יהיו זכאים לקבלת המענק.

במקביל, הנחה היום ראש הממשלה את חברי הוועדה להגברת התחרותיות במשק, להאיץ את השלמת גיבוש מסקנות הוועדה עד תום החודש הקרוב.

הוא ציין כי הוועדה בראשותם של מנכ"ל משרד ראש הממשלה איל גבאי ומנכ"ל משרד האוצר חיים שני, הוקמה על ידו כבר לפני כעשרה חודשים, והתבקשה לבחון את העיוותים הקיימים במשק, ולהמליץ על הדרכים לפתרון הבעיות שמקשות על פעילות המשק.

גם מפוני גוש קטיף, זכו הבוקר לסיום הקצאת התקציבים להם הם זכאים.

מדוע מפחד נתניהו?

למה בעצם מוטרד נתניהו מאד מגל המחאה?

מחד, איום פוליטי מיידי וממשי אין על הממשלה שבראשותו: כידוע, פגרת הקיץ תחל כבר ביום חמישי הקרוב, ובמהלך שלושת החודשים עד לפתיחת מושב החורף הוא יכול להיות רגוע לגמרי. עם זאת, לא קל לנתניהו לחשוב על חזרה מפגרת הקיץ עם אווירת עליהום ברקע, והמחאה הרי לא תדעך בשל צאתה של הכנסת לפגרה.

נתניהו גם מזהה את החוליה היותר חלשה של ממשלתו: תנועת ש"ס. התנועה, שחרטה על דגלה את הנושא החברתי לא תוכל להרשות לעצמה להמשיך ולהיות חלק מממשלה שהעם כועס עליה כל כך, ויגיע הרגע בו תצטרך לומר לעצמה: 'עד כאן'. מה גם שאריה דרעי נושף בעורף וכבר הבטיח לצאת באמירות בנושא מחאת הדיור מיד לאחר תשעה באב. בימים אלו, כך אמר בכלי התקשורת, קיבל על עצמו שלא לדבר על דברים השנויים במחלוקת.

אם אכן יתרשם השר אלי ישי, ועמו שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, כי לא באמת ניתן להשקיט את גל המחאה, עדיף להם לגשת לבחירות כעת, כשדרעי עוד אינו מוכן סופית להתמודדות וכאשר הפרישה היא על רקע המצב החברתי במדינה. זה יביא להם קולות, וזה בהחלט טוב להם. מה שהפיל את נתניהו בקדנציה הראשונה שלו היה המצב החברתי, והוא סיים את כהונתו למרות המצב הביטחוני המעולה אליו הצליח להביא את מדינת ישראל. האם גם הפעם זהו התרחיש אותו אנחנו עומדים לראות? מצב מדיני משופר, מצב ביטחוני מעולה, ומצב חברתי שעליו ייפול או יקום דבר?!

אין ספק שש"ס מודעת לכל הנ"ל, ותצטרך לשקול את צעדיה בזהירות במהלך השבועות האחרונים. הדיבורים הראשוניים אודות ה'אמרנו לו' ו'הזהרנו אותו', דיבורים שנאמרים בשיחות תדריך שלא לציטוט, אבל סנוניות שלהן כבר מופיעות על דפי העיתונות, רק מבשרות רע לממשלת נתניהו.

בראיון ל'ידיעות אחרונות' הבהיר השר משולם נהרי, כי ש"ס שבה והתריעה ודרשה פתרונות למצוקת הדיור אך לא נענתה עד לפרוץ מחאת האוהלים. צריך היה לראות את ה"שלום לך" בו קידם נתניהו הבוקר את השר נהרי שנכנס אל חדר הישיבות, כדי להבין שהדברים אותם קרא ב'ידיעות' בהחלט לא נעמו לו.

בין הפטיש והסדן

בין הפטיש - הלחץ של ש"ס, לסדן - גל המחאה החברתית, נמצא ראש ממשלה שיש מכתירים אותו בתואר "לחיץ ביותר", והמצב בהחלט אינו פשוט עבורו.

בין לבין, הוא צריך לפתור את בעיית הרופאים ולחסל את שביתתם, כשגם כאן עומדים מולו סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, על דרישותיו, ושר האוצר שטייניץ.

הוא ישבור את ראשו ויביא פתרון לסכסוך עם הרופאים, צוות מקצועי שלו יבדוק את נטל המס, הוא ינסה לטפל בקרטלים ובמונופולים, יתמרן בין שרים לאוצר, ייאלץ בדרך לוותר על פקידים או מנכ"לים חשובים, ואם יצליח לצלוח גם את המשבר הזה, בהחלט יהיה ראוי לצל"ש.

"אנחנו נמצאים מול מציאות מאותגרת, ועל הממשלה לפעול בדרך שקולה ולהימנע מצעדים לא אחראיים. אנחנו יכולים היום בישראל לנקוט את הצעדים הדרושים, משום שנהגנו באופן שקול ואחראי במישור הכלכלי בשנים האחרונות, כך שיש לנו את הכלים שמאפשרים לנו לבצע את התיקונים הנדרשים", אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה.

וזו אולי תמצית העסק כולו: יש מצוקה, יש גל מחאה, אבל הממשלה והאוצר חייבים להמשיך לנהוג בשיקול דעת.

איך עושים את זה? – לא פשוט.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}