כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

מחקר: הרפורמה רק תפגע בשוק החלב

מרכז טאוב ניתח את שוק החלב לעומק וקבע: הרפורמה שהוצעה לא תשפר את המצב, אלא תגרום נזק בעיקר לפריפריה ולמחלבות הקטנות

חליבת פרות. צילום: יעקב נחומי
חליבת פרות. צילום: יעקב נחומי

מרכז טאוב מפרסם היום (א) כי לאור בדיקת המרכז עולה, כי הרפורמה המוצעת בענף החלב אינה מטפלת בבעיות העיקריות והצפי הוא שלא יחול שינוי ממשי במחיר. לעומת זאת, שני מיליארד שקל שהושקעו במהלך העשור האחרון ברפתות ועשורים של השקעות בטיפוח עדר החלב עלולים לרדת לטמיון.

חוקרי המרכז מזהירים, כי הרפורמה תיפגע בראש ובראשונה ברפתות ובמחלבות הקטנות, מרביתן בפריפריה, בעוד שהמחלבות הגדולות ורשתות השיווק ימשיכו ליהנות מרווחיות יתר, וכי הרפורמה תגביר את התנודתיות במחירים לצרכנים.

פרופ' איל קמחי, סגן מנהל מרכז טאוב, מבהיר, כי הוועדה לבדיקת שוק מוצרי החלב, שהוקמה בעקבות המחאה הציבורית ואשר המלצותיה אומצו, נמנעה מלטפל בבעיות העיקריות של שוק החלב. בסופו של דבר, הצעדים המוצעים לא ישפיעו באופן ממשי על המחיר בטווח המיידי, ואף יחשפו את השוק הישראלי לתנודות מחירים בחו"ל.

על פי תחשיבי מועצת החלב, בשנה וחצי האחרונות מחיר חלב משוחזר מאבקת חלב ומחמאה המיובאים לארץ לא היה נמוך משמעותית ממחיר החלב המקומי, והתחזיות מצביעות על עלייה מתמשכת במחירי החלב בעולם עקב גידול בביקוש. יתרה מכך, מחיריהם של חומרי הגלם המיובאים נתונים לתנודות חריפות בשנים האחרונות. תנודות אלו צפויות להימשך בעשור הקרוב, כך שהסתמכות על ייבוא עלולה לחשוף את הצרכן הישראלי לתנודות במחירים שלא היה רגיל אליהן.

בייצור החלב קיימת עונתיות, והפערים בין הכמויות המיוצרות בחורף ובקיץ מגיעים לכדי 20%. העונתיות מווסתת על ידי שימוש בעודפי הייצור בחורף לייצור גבינות קשות. ייבוא של גבינות קשות יפגע במנגנון הוויסות של עונתיות הייצור. ללא מנגנון הוויסות, הרפתנים יקטינו את היקף הייצור בכל ימות השנה, וכתוצאה מכך ייווצר מחסור בחלב ניגר, שאותו לא ניתן לייבא, בחודשי הקיץ. מחסור זה יביא בהכרח לתנודתיות במחירים. אחד מאמצעי ההגנה העיקריים על יצרני החלב באיחוד האירופי הוא מנגנון רכישת העודפים בחודשי השיא ואחסונם. המלצות הוועדה נוטלות מישראל את היכולת להתמודד עם העונתיות בייצור החלב, וחושפות את הצרכנים לתנודות עונתיות במחירים.

פרופ' קמחי: "בשבועות האחרונים נוצר הרושם, שהממשלה הפנימה את הצורך ביתר מעורבות על מנת להגן על הצרכנים מכשלים בשוק החופשי. דווקא בשוק החלב, המדיניות המוצעת פועלת בכיוון ההפוך. בעוד שהמחלבות הגדולות ורשתות השיווק נהנות מכוח מונופוליסטי ואחראיות לחלק הארי של עליות המחירים של מוצרי החלב, הוועדה בחרה להפנות את מירב תשומת הלב לחוליה החלשה בשרשרת, הרפתנים, שמאז ומתמיד נתונים לפיקוח ואסדרה.

"הרפורמה המוצעת תפגע בראש ובראשונה ברפתות ובמחלבות הקטנות, שמרביתן נמצאות בפריפריה, בעוד שהמחלבות הגדולות ורשתות השיווק, וכן גם היבואנים החדשים, ימשיכו ליהנות ממרווח ריווחיות נדיב. ניתן וצריך לקדם התייעלות ברפתות באופן הדרגתי כשם שנעשה בעבר, אולם פתיחת שוק החלב לייבוא ללא פיקוח על הרווחים המונופוליסטיים לא תשפיע במידה ניכרת על המחיר לצרכן".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}