כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

"כלכלת קפריסין על סף קריסה"; תשואות האג"ח מזנקות בגלל חשיפה ליוון

S&P הורידה את דירוג האשראי של קפריסין: לבנקים חלק מופרז בכלכלה - נכסים של 600% מהתמ"ג

  • כ"ט תמוז התשע"א
מטיילים ישראלים בקפריסין
מטיילים ישראלים בקפריסין

משבר החובות חצה את הים התיכון והגיע לקפריסין. נשיא קפריסין דמטריוס כריסטופיאס נאבק בסוף השבוע האחרון להקים ממשלה, לנוכח הערכות כי כלכלת האי עלולה להידרש לחילוץ של האיחוד האירופי. ביום שישי הורידה S&Pאת דירוג האשראי של קפריסין ברמה אחת ל-BBB+ והזהירה מפני הורדת דירוג נוספת. היא הצטרפה למודי'ס שהורידה את דירוג האשראי של קפריסין בתחילת השבוע ל-Baa1.

תשואות האג"ח של קפריסין גאו בשבועות האחרונים, בסימן לעלייה ברמת הסיכון של מצבה הפיננסי, וגם בעקבות הריסתה של תחנת הכוח הגדולה בקפריסין ב-11 ביולי בפיצוץ שנזקו מוערך ב-3 מיליארד יורו. "אנחנו על סף קריסה כלכלית", אמר יואניס קסולידס, לשעבר ראש הממשלה וחבר פרלמנט עתה. "אם לא ייושמו רפורמות מבניות רציניות, נעמוד בפני פשיטת רגל וניזקק לחילוץ כמו יוון".

התשואה על אג"ח ל-10 שנים של קפריסין למשקיעים בינלאומיים הגיעה ל-9.7% ביום שישי, לעומת 0.5% ביום חמישי ו-6.2% בתחילת מאי. קפריסין איננה מנפיקה הרבה אג"ח בשווקים הבינלאומיים, והמסחר באג"ח שלה הוא דליל.

נגיד הבנק המרכזי של קפריסין, אתנסיוס אורפנידס אמר כי ללא פעולה מיידית קפריסין תיאלץ לבקש סיוע מהאיחוד האירופי. ממשלת קפריסין הגיבה באומרה כי תוכל לגייס את כל המימון הנדרש לה באופן מקומי השנה, אולם לא ידוע אם עלות נזקי הפיצוץ בתחנת הכוח כלולים בזאת.

מודי'ס הביעה חששות גם מהתפקיד הגדול באופן מופרז שמשחקים הבנקים בכלכלה. קפריסין, הנחשבת למקלט מס, נהפכה ליעד המועדף על אוליגרכים רוסיים במיוחד, שהעבירו אליה חלקים נכבדים מהונם. נכסי הבנקים בקפריסין מהווים 600% מהתמ"ג, אם כי רמות ההון שלהם נאותות, לדברי S&P.

הבנקים הקפריסאים הם המחזיקים הגדולים ביותר של אג"ח יווניות באירופה – 160% מהתמ"ג. מודי'ס חוזה כי בירתה של קפריסין, ניקוסיה, תהיה חשופה במיוחד לחדלות פרעון של ממשלת יוון, אם זו תתרחש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}