כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

יו"ר הכנסת: הזדעזעתי מחוצפת הפקחים ב'בית שמעיה'

ח"כ הרב משה גפני בשאילתא דחופה בנושא הביקורות בישיבות: "יש לעצור את הביקורות בישיבות עד שייקבעו נהלים ברורים" • רובי ריבלין: "פגיעה שלא מתקבלת על הדעת במדינה דמוקרטית"

ראש ישיבת בית שמעיה
ראש ישיבת בית שמעיה

בשאילתא דחופה שהגיש יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, במליאת הכנסת בנושא הביקורות בישיבות ובראשן הביקורת השערורייתית בישיבת 'בית שמעיה' בבני-ברק, דרש גפני ממשרד האוצר לקבל פרטים אודות החברות המבצעות את הביקורות, עלותן, ומי בוחר את החברות.

ח"כ גפני אמר, כי "הביקורות מתקיימות בצורה שאיננה מקובלת באף סקטור אחר ומדובר בביזיון שאין דומה לו".

לשאילתא הדחופה ענה סגן שר האוצר יצחק כהן, שאמר כי גם הוא הזדעזע מהמקרה החמור. "לחשוב שייכנס מבקר לאוניברסיטה ויעצור את המרצה לביקורת של התלמידים, אינה מתקבלת על הדעת".

כהן הודה כי המבקר הוא איש משרד האוצר, אך הוא מופעל על ידי משרד החינוך. סגן שר האוצר אמר: "אגף החשב הכללי בחר מהליך מכרז, כמה משרדי רו"ח נבחרו לבצע את הביקורות למשך ארבע שנים. עלות הביקורות הן 2.3 מיליון ש"ח, שמגיע מתקציב האוצר, המקצה מיליארד ש"ח לישיבות. המבקרים מקבלים נהלים מהאגף למוסדות תורניים במשרד החינוך".

בתגובה לדברים אמר ח"כ גפני כי טענותיו אינן לסגן שר האוצר, אלא ללשכת החשב הכללי, "תקציב הביקורות איננו ממשרד האוצר, אלא יורד מתקציב הישיבות עצמו".

ח"כ גפני ציין, כי הייתה שנה שמחקו את כל תקציב הישיבות מבסיס התקציב והשאירו רק ארבע מיליון ש"ח לביקורות. "זה כמו מי שבא לרופא שיניים להוציא כל השיניים, וביקש שיישארו רק שן אחת, לכאב שיניים. כך היה, כל הכסף יצא מהבסיס ורק השאירו את הכסף לביקורות. שלא יגידו שהאוצר מביא את הכסף הזה, הוא יורד מהישיבות".

גפני אמר עוד, כי הוא דורש לדעת האם משרד האוצר יודע כי החברות מקבלות כסף בעבור כל ביקורת שמבצעים. "קיבלתי תלונות שהגיעו מפקחים לביקורת אחת אחרי השניה בישיבת 'בית הלל' בבני-ברק. ראש הישיבה, שלומדים בה 250 תלמידים שאל מדוע באו שוב, 'הרי הייתם פה כבר' - והפקחים ענו לו שהם מקבלים על כל הגעה שלהם לישיבה כסף. לכן הם באו שוב, העמידו שוב 250 תלמידים לקיר ודרשו תעודות זהות, כי הם צריכים לקבל כסף".

"ישיבת בית שמעיה היא רק משל. הנמשל הוא הביקורת שהייתה בישיבת מיר. הביזיון זועק לשמים. עצרו לימודים של אלפי תלמידים. אני שואל את משרד האוצר כי הוא בעל הבית: האם יש ביקורות בעוד מוסדות המתוקצבות על ידי המדינה? והאם זה נכון שהמטרה היא לפסול ישיבות כדי להוריד את התקציב".

חברי כנסת נוספים מחו על התנהלות הביקורות. ח"כ אברהם מיכאלי אמר לסגן שר האוצר: "אנחנו רוצים לדעת מי אחראי על הביקורות, כולם מגלגלים אחריות. אם לא נדע מי אחראי, לא נוכל לתקן את הנהלים המעוותים".

ח"כ יצחק וקנין אמר כי אילו היו מתקיימים הביקורות הללו באותן הקריטריונים באוניברסיטאות, היו סוגרים את כולן.

יו"ר הכנסת רובי ריבלין אמר גם הוא: "ראיתי את השאילתא הדחופה שהגיש ח"כ הרב משה גפני ובמידה רבה הזדעזעתי. אם היו נכנסים לפרופסור שלי בשנות החמישים והיו מפסיקים שיעור באמצע הייתה קמה זעקה על חופש אקדמי ועל פגיעה שלא מתקבלת על הדעת במדינה דמוקרטית. צריך לבדוק את הנושא. משרד האוצר חייב לתת את דעתו. מה היו כותבים העיתונים אם היה זה ההפך והשר החרדי היה פועל כך מול גופים אחרים, היו אומרים שיש כוונה להתנכל. על משרד האוצר לתת את התשובות לכך".

בתגובה לדברי חברי הכנסת ענה סגן השר יצחק כהן ואמר כי הוא מצטרף לכל הטענות: "אסור שמקרים כאלו יקרו, חבל שקרו ונעשה הכול לשנות זאת. דיברתי עם החשבת הכללית והיא אמרה שתכנס השבוע את כל המשרדים הרלוונטיים ותקבל את כל האינפורמציה ותקבע נהלים חדשים".

בתגובה לדברים אלו, קרא לעברו ח"כ גפני לעצור ולהפסיק את הביקורות עד שייקבעו הקריטריונים החדשים. "כבר שבועות אנחנו מחכים לדיון של החשבת הכללית".

סגן השר כהן ענה כי השאלות צריכות להיות מופנות ליחידה המפעילה את הביקורות במשרד החינוך. "צריך לפתור את הבעיה. ריבוי הביקורות מיותר. צריך לאחד את הביקורות. ואנחנו לא נרפה מזה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}