כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

המשבר הפוליטי בארה"ב מסלים: אובמה מאיים להטיל וטו

ברק אובמה איים להטיל וטו נשיאותי על הצעתו של יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר להעלאת תקרת החוב

  • כ"ה תמוז התשע"א
המשבר הפוליטי בארה"ב מסלים: אובמה מאיים להטיל וטו

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יטיל וטו על הצעתו יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר להעלאת תקרת החוב הכוללת קיצוצים תקציביים מאסיביים, המתחרה בהצעתו שלו להעלאת תקרת החוב - כך הודיע היום הבית הלבן.

הנשיא, נאמר בהודעה, "מתנגד בחריפות" להצעתו של ביינר, הכוללת קיצוצים תקציביים בסך 3 טריליון דולר, עליה יצביע בית הנבחרים מחר, ויטיל עליה וטו אם תאושר בקונגרס. ביינר עצמו אמר אתמול בנאום טלוויזיוני כי תוכניתו תוכל לזכות באישור הן בבית הנבחרים והן בסנאט, הנמצא תחת שליטה דמוקרטית. "אנחנו נצטרך לעבוד קשה כדי להעביר את ההצעה, אבל לדעתי אנו יכולים לעשות זאת", אמר ביינר.

המחוקקים בארה"ב מנהלים בימים אלה מגעים קדחתניים על העלאת תקרת החוב בארה"ב עד המועד האחרון ב-2 באוגוסט, שאחריו - מזהירים בכירי הממשל - תגיע ארה"ב לחדלות פירעון. הרפובליקאים מסרבים להעלות את תקרת החוב, העומדת כיום על 14.3 טריליון דולר ושאותה חצתה ארה"ב במאי, ללא הבטחה מצד הממשלה לקיצוצים משמעותיים, בעוד שהדמוקרטים מתנגדים.

אובמה הזהיר אתמול מפני "משבר כלכלי עמוק" אם תקרת החוב לא תועלה בזמן, וקרא לאזרחי ארה"ב וקרא להם לפנות לחברי הקונגרס שלהם ולשכנע אותם "לנקוט בגישה מאוזנת להפחתת הגירעון". בעקבות נאומו, קרסו אתריהם של מספר חברי בית הנבחרים וסנאטורים. "העם האמריקאי אולי הצביע לממשל מפולג, אך הוא לא הצביע לממשלה לא מתפקדת", אמר אובמה, "לכן אני פונה לכולם ומבקש מכם להשמיע את קולכם. אם אתם רוצים גישה מאוזנת להפחתת הגירעון, פנו לחברי הקונגרס שלכם וידעו אותם".

הכלכלן נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, שצפה את המשבר הפיננסי העולמי כבר ב-2006, אמר היום כי ארה"ב לא תגיע לחדלות פירעון, אך העריך כי הקיצוצים התקציביים שתיאלץ לבצע במסגרת העסקה שתושג להעלאת תקרת החוב הנוכחית יפגעו בצמיחה הכלכלית. מסקר כלכלנים שערכה רויטרס עולה כי למרות שארה"ב לא תגיע לחדלות פירעון, היא צפויה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה (AAA) בעתיד הקרוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}