כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

נתניהו: מסלול מהיר לבניית 50 אלף דירות • לראשונה: דיור להשכרה

תכנית הממשלה לפיתרון משבר הדיור: תאושר בניית עשרות אלפי דירות במסלול מהיר • ייבנו 10,000 יחידות דיור במעונות לסטודנטים • לראשונה: הממשלה תבנה דיור להשכרה • נתניהו במסיבת העיתונאים: "מצוקת הדיור בישראל היא מצוקה אמיתית, היא לא דבר שמישהו מפברק"

נתניהו: מסלול מהיר לבניית 50 אלף דירות • לראשונה: דיור להשכרה



במסיבת עיתונאים מיוחדת, שקיים יחד עם שר השיכון אריאל אטיאס ושר האוצר יובל שטייניץ, הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו, פתרונות למצוקת הדיור. ראש הממשלה אמר, כי "מצוקת הדיור בישראל היא מצוקה אמיתית, היא לא דבר שמישהו מפברק ולא דבר מלאכותי. זו בעיה אמיתית וכל מי שעיניו בראשו ואמפתיה בליבו מבין שזו בעיה, צעירים נאלצים לגור אצל ההורים וזה מחסור שהולך ומחריף".

"אני זיהיתי את הבעיה הזו עוד לפני שהפכתי לראש הממשלה בפעם השנייה", פתח נתניהו. "ניסיתי לפעול אז כשהייתי שר האוצר ולא עלה בידי לטפל בה. התוכנית שלנו היא לעשות שינויים", המשיך. "לפתוח את השוק. מה שאנחנו מראים היום זו תוצאה של הפעולות של השנתיים האחרונות, וגם של השינויים האחרונים. אנו עושים שינויים שאמורים להקל. אני קורא לזה: דיור בהישג יד, הטבות לצעירים, סטודנטים וזוגות צעירים".

נתניהו הסביר כי ההליך הבירוקרטי הסבוך במדינת ישראל, הוא שגורם לעיכוב בבניית יחידות דיור: "הבירוקרטיה גורמת לכך שייקח שנים לבנות אותן. אין כמו אורך התהליך הזה בעולם. אי אפשר לבנות פה במדינה. אני רוצה לתת לכם דוגמאות איפה נמצאת ישראל בבירוקרטיה שלה: הבירוקרטיה שלנו כל-כך חונקת, שאנחנו נמצאים במקום ה-121".

נתניהו האשים את הממשלות הקודמות בישראל על קבלת החלטות שגויות. "כמו ההחלטה לאסור על בניית דירות במרכז הארץ שהחליטה הממשלה הקודמת". הממשלות הקודמות, ציין, גם לא שיווקו מספיק דירות: "לא רק שאסרו את הבנייה שלהן במרכזים אלא גם לא בנו וכל זה לוחץ את המחירים".



"לקח לנו שנתיים להעביר את זה"

"מה שעשינו עד היום זה שלושה דברים", הכריז ראש הממשלה. "קודם כל ביטלנו החלטות שגויות, כמו ביטול ההחלטה שאסרה את הבנייה במרכז. עשינו פעולות - בעיקר של משרד השיכון - כמו גידול בשיווק קרקעות, אני רוצה לשבח את שר השיכון. והדבר השלישי שעשינו, זה תמריצים לזירוז הבנייה, תמריצים שונים".

על פי התכנית שהציג, שתבוצע לדברי נתניהו החל מהשבוע הבא, בשנה וחצי הקרובות יתווספו 50 אלף דירות לשוק הדיור. כמו כן, יתבצע שינוי במנהל מקרקעי ישראל: יתקיים שיווק קרקעות מוגבר, ויתווספו אנשי מקצוע ומנהלים על מנת להקל את התהליך הבירוקרטי.

"ראשית, אנחנו הולכים לאשר בשנה וחצי כ-50 אלף דירות", הודיע ראש הממשלה. "אנחנו יודעים שזה צעד מאוד חזק, ולכן אנחנו מגבילים אותו ל-18 חודשים.

"הדבר השני זה שחרור החסם לשיווק הקרקע לדירות, ופה אנחנו חייבים לעשות את השינוי במנהל מקרקעי ישראל. 90 אחוז מהקרקעות נמצאות בשליטת מנהל מקרקעי ישראל, שלא עבר שום שינוי מאז שהוא הוקם לפני 50 שנה. אנחנו נעשה הרבה שינויים.

"ושלושה - אנחנו עושים שיווק גדול ומהיר, אנחנו מרחיבים את הסמכויות של המנהלים בתוך המנהל, ומוסיפים אנשי מקצוע שיוכלו לסייע. כל זה יסתיים עד ליציאת הכנסת לפגרה בשבוע הבא. זה לקח לנו שנתיים להעביר את זה".

עוד עולה מהתכנית שהציג נתניהו, כי יתווספו 10,000 יחידות דיור חדשות במעונות לסטודנטים, ללא תשלום על מחיר הקרקע. כמו כן, תינתן הנחה של 50% במחיר נסיעה ציבורית לסטודנטים. "מחיר הקרקע יהיה אפס, ואנחנו נעשה לקבלנים מכרזים הפוכים, מי ייתן את המחיר הזול ביותר לשכר דירה".

בנוסף, לראשונה תקים הממשלה דירות להשכרה, כאשר הממשלה תשווק קרקע מוזלת לבנייה לשכירות, ולדברי ראש הממשלה, "ההנחה על הקרקע תינתן בכמה מסלולים בין 25 אחוז למאה אחוזים וכל ההוזלה תעבור לשוכר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}