כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

כשהבית בוער • יום חירום בכנסת • טור מיוחד

נתניהו מבקש עזרה, האופוזיציה צוהלת וש"ס קוראת לאחדות לאומית • זה מה שקורה כשמצוקת הדיור מבעירה את המדינה • שרי רוט משרטטת 8 תמונות של שעת חירום פוליטית

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



תמונה מס' 1: הוועדה המשותפת לדיון בחוק הוד"לים

רגע לאחר שהפיל ח"כ אורי מקלב מ'יהדות התורה', יחד עם החברים מש"ס, את כל ההסתייגויות של האופוזיציה, על פי הוראות שקיבלו 'מלמעלה' ומול עינו הפקוחה של יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, הביט אל מנכ"ל לשכת ראש הממשלה, איל גבאי, ואמר לו: "אנחנו הפלנו את כל ההסתיגויות, אבל אנחנו מצפים לעשייה כלשהי".

יואל חסון, מ'קדימה': "אתה לא יכול לנקות במילים הללו את המצפון שלך..."

איל גבאי, שעד כה עושה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כל מאמץ כדי שלא לתת לו לבצע את איום הפרישה שלו מהלשכה: "הממשלה תיתן משלה!"

חסון לא מוותר, ושב ופונה למקלב: "אם היית נותן להסתייגויות לעבור, הממשלה הייתה נכנעת".

יו"ר הוועדה, כרמל שאמה-הכהן, דופק בפטישו על השולחן וקורא לחסון לסדר, פעמיים רצופות.

חסון, בתגובה: "אי אפשר לזוז בוועדה הזו"...

שאמה=הכהן: "מעניין איך אצלך בוועדה, גם שם אי אפשר לזוז"...

שלמה מולה, מ'קדימה' פונה אף הוא למקלב: "הפכתם להיות רובוטים".

ניסים זאב, מש"ס, מתערב ויוצא להגנת מקלב: "כאילו אתם ב'קדימה' לא רובוטים".

חסון למקלב: "אתה אומר שאלקין לא נותן לכם? אתה באת לכנסת בקולו של אלקין??"

מפרכסים זה את זה. ישיבת סיעת הליכודצילום: מפרכסים זה את זה. ישיבת סיעת הליכוד
מפרכסים זה את זה. ישיבת סיעת הליכוד


תמונה מס' 2: ישיבת סיעת 'הליכוד'

אלקין: "שאפו לכרמל שאמה".

אחר-כך, בעקיצה לחברי האופוזיציה, שלא שיתפו פעולה בוועדה: "הם ימשיכו לדבר, אנחנו נמשיך לספק פתרונות".

נתניהו בפתח הישיבה: "אתמול ביקשתי מהשרים להיכנס מתחת לאלונקות, מתחיל להיות צפוף שם"...

אחר-כך, בפרץ נדיר של הזדהות: "אני רוצה להודות לכרמל ולציון (פיניאן ש.ר.), שעוזרים לנו להעביר את המנועים העיקריים כדי לחולל את השינוי. רוצה להודות לכל חברי סיעת הליכוד שעוזרים למצוא פתרונות, ובמיוחד לידידי שר האוצר, יובל שטיניץ, שנושא איתי את האלונקה כל הזמן... אני רוצה לבטא הערכה... להיות שר אוצר זה תפקיד קשה, לעיתים כפוי טובה, ואני אומר את זה מניסיון".

ולא, שלא תעלו בדעתכם שלאהדה המתוקשרת הזו יש קשר כלשהו לפרסומים בעיתונות לפיהם כביכול מתכוון נתניהו לסלק את שטיניץ מתפקידו, שהרי דוברות לשכת ראש הממשלה הכחישה, אז להד"ם.

אחרי שיצאנו, העיתונאים, מחדר הישיבות, היו החבר'ה משוחררים יותר בלשונם. ראשית, כמעט כולם שיבחו והיללו את שטייניץ. בשביל זה לבד היה לו כדאי לספוג את ההשפלה שחור על גבי כתבות בעיתונות.

ורק השר מיכאל איתן ביקש נתונים בנושא הדיור. כמי שראה, בתקופת ממשלת שרון, פתרונות מהירים לנושא הדיור, הוא מבקש לדעת נתונים. כשאריק הלך לוד"לים הייתה לו תחזית לגבי מספר העולים שיבואו. הוא לא חיכה שנה עד שמישהו הואיל בטובו להעניק לו נתונים.

גם המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, הזכיר איך אריק העביר את הכול בתקנון, בלי תקציבים. שר האוצר דאז, יצחק מודעי, אף איים להגיש נגדו תלונה במשטרה על אי חוקיות ההליך.

ואיתן המשיך בשלו. "כשכולם נושאים את האלונקה, לא תמיד רואים את הדרך", עקץ את נתניהו על משל האלונקות. "אני, נמצא מחוץ לאלונקה, וחושש שתפלו לבור"...

תמונה מס' 3: יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני

למרות שגם במפלגתה פנימה 'עסקים לא משהו', משחררת לנו לבני כמה מתודות מעניינות בחקירת אופיו של נתניהו. "הבשורה הטובה בכל הסיפור הזה שנתניהו הוא אחד שנשבר. לכן תמשיכו להילחם וגם אנחנו נמשיך בכך", היא אומרת.

ואין ספק, שהיא גם צודקת. לפחות הפעם. הפגנות הדיור בהחלט השפיעו על נתניהו, עד כדי כך שהחליט לבטל נסיעה מדינית חשובה לפולין, נסיעה שהתעתדה להתקיים ביום רביעי הקרוב.

לקראת מסיבת העיתונאים אותה הוא מכנס הבוקר במשרדו, ערכה לבני הכנה מוקדמת. במהלך דבריה בדיון בחוק הוד"לים, שנערך באולם 'גליל', אמרה את התובנות הבאות: "הוא ינסה למכור אחיזת עיניים, הוא ינסה למכור מילים".

לגבי החוק עצמו, אין לה מילים טובות לומר. "החוק הזה אינו מספק, הוא עונה רק על זווית בירוקרטית מסוימת ולא על כל הבעיה. ברגע שמנהל מקרקעי ישראל יבין שתפקידו הוא לא להיות מסחטת כסף עבור המדינה והוא צריך לפעול למען סדרי עדיפויות לאומיים, שאתם חלק ממנו, אז ירדו גם מחירי הקרקעות.

"החוק הזה צריך להיות כמו שצריך – זה לא מסיים את המאבק אבל כאמור תמשיכו להיאבק, אנחנו נמשיך להיאבק אתכם – נתניהו הוא אחד שנשבר".

שמחים זה בזה. ישיבת סיעת ש"סצילום: שמחים זה בזה. ישיבת סיעת ש"ס
שמחים זה בזה. ישיבת סיעת ש"ס


תמונה מס' 4: ישיבת הסיעה של ש"ס

שתי אמירות מעניינות היו במהלך היום ליו"ר התנועה, אלי ישי. האחת, הצעה לנתניהו לפנות ללבני בבקשה להקים ממשלת אחדות לאומית, למען נושא הדיור. בסביבות השעה 5 בערב נכנסו אל לשכתו של יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, שני חברים ותיקים מ'קדימה': החבר לשעבר, צחי הנגבי ורוני בראון.

אלקין, אתה הולך לסגור איתם 'אחדות לאומית'? - צחקנו איתו.

הוא צחק בחזרה, ולא השיב לנו. אז אם תקום בקרוב ממשלה שכזו, אולי אפשר להפיל את ה'אשמה' על אלי ישי.

ההצעה השנייה של ישי נעשתה בפנייה בכתב ליו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, בבקשה להאריך את מושב הקיץ בשל נושא הדיור הבוער.

אגב, הם כל-כך נחמדים כשהם עובדים בשיתוף פעולה, ישי ואטיאס. הם פשוט צוות מנצח. אלי ישי פתח את הדיון, שיבח את שר הבינוי והשיכון ששב והציע רעיונות, אך חלקם נבלמו. אחר-כך נתן לאטיאס את רשות הדיבור. אטיאס שב ותקף את האוצר על כך שאינו מוכן לגעת במחירי הקרקע. "לבנות דירה בדימונה ובתל-אביב עולה אותו דבר. הפער נעוץ במחיר הקרקעות, אז מה ממשיכים במכרזים בשיטת כל המרבה במחיר?!"

ישי: "בסוף מתברר שהטייקון הכי גדול במדינה... זו הממשלה. זהו השוד הגדול".

ואיציק ועקנין הזכיר לכולנו את מה שאנחנו זוכרים היטב. איך שב והתריע, גם כאן -באתר 'בחדרי חרדים' - בראיון וידאו, שהפגנות כיכר תחריר עלולות להגיע אלינו לישראל, בהפגנות בנושא הדיור.

אמר, וצדק.

אמנון כהן דרש מהממשלה "להכניס יד לכיס", דוד אזולאי ביקש לפטור דירה ראשונה ממע"מ, וישי סיים בנימה של איום מרומז: "הממשלה הקודמת לא רצתה לתת את קצבאות הילדים, וזה עבר לממשלה הבאה. הממשלה הזו, אם לא תתן את ידה להוזלת המזון והדיור, זה יעבור לממשלה הבאה..."

נתניהו, הוזהרת.

תמונה מס' 5: דודו רותם, מ'ישראל ביתנו' בנאום במליאה

האופוזיציה הניחה הצעת אי אמון בממשלה.

ח"כ דוד רותם, בתגובה: "לא סופרטאנקר ולא טאנקר סופר", אמר בלעג בלתי מוסתר. מצד שני, "נניח נפיל את הממשלה, חצי שנה יהיה כאן שיתוק. מה נרויח?" - שאל, והביט באנשי האופוזיציה שישבו במקומותיהם.

"שמעתי שאתם מחפשים ב'דרושים' מנהיג למדינה. אז זהו, שאני קורא את השמות שלכם, ואף אחד מכם אינו מוכשר לתפקיד".

רונית תירוש, 'קדימה': "תנסה אותנו"

רותם: "המדינה היא דבר יקר מדי כדי לשחק איתו. תנו לראש הממשלה, תנו לשר השיכון, זמן, והם יפתרו את הבעייה".

תעזוב את חמותו. ניסים זאבצילום: תעזוב את חמותו. ניסים זאב
תעזוב את חמותו. ניסים זאב


תמונה מס' 6: ניסים זאב, כועס ורותח, עולה לנאום על הדוכן

זאב: "יש סיסמה של חב"ד: אנחנו רוצים משיח עכשיו. על המשקל הזה קמו ארגונים ואומרים 'אנחנו רוצים בית עכשיו'. כל אחד מהם נטע את האוהל שלו... הייתי היום בוועדת הוד"לים, ראיתי את התחרות של האופוזיציה מי יבלוט יותר. בצעירותי, נהגתי לקנות פלאפל. לא הבנתי למה על כל חנות כתוב 'מלך הפלאפל'. כמה מלכים יש? אז זהו, שהאופוזיציה סבורה שמי שיוביל עכשיו את המאבק, הוא יהיה מלך. אבל זוהי אחיזת עינים ובלוף!".

ואז, בצעקה: "בכול אשם ראש הממשלה?! מצאתם פראייר?!"

ומיכאל בן ארי, מ'האיחוד הלאומי', הזכיר לכולם את ההקפאה: "מי הקפיא את יו"ש?"

יו"ר הכנסת התורן, מגלי והבה מ'קדימה': "הוא סיים את הזמן".

זאב: "הזמן שלי אף פעם לא מסתיים..."

מיכאלי, בסיום דברי זאב, לוחץ את ידו. "מי יכול עליך?"...

דקה לאחר מכן עולה ראלב מג'אלדה מ'העבודה' לנאום, באותו נושא. "הקפאה?? אין הקפאה כי אין בנייה! יש רק סופרטאנקר של דיבורים. ראיתם איך מחאו לו כפיים בקונגרס?"

ולניסים זאב, שכעס לשמע הדברים, שחרר משפט של "על אפך ועל חמתך".

"את חמתי תשאיר בצד", ביקש זאב, לקול פרץ צחוקם של הנוכחים באולם.

תמונה מס' 7: ח"כ יעקב כץ תוקף מעל הדוכן במליאה

ח"כ יעקב כץ, במתקפה חסרת תקדים נגד שר השיכון: "צריך שר שיודע לעבוד במובן זה שמסוגל לשדר לקבלנים וליזמים שהוא באמת איש עבודה ואיש בנייה. אם אדם הוא לא מתאים לזה, אז הוא יכול להיות יפה ונקי ועם תוכניות יפות, אבל זה לא עובד בשטח, כי יש איזשהו שידור לאנשים שהאדם לא היה במלט בחיים שלו, לא טבל במלט ולא יודע איך בונים.

"ואני רוצה לומר שהציבור שסובל הכי הרבה, ויותר מכל הציבורים בישראל בנושא הדיור, זה הציבור החרדי.

"הציבור החרדי, שהוא הציבור עם משפחות ברוכות ילדים, הוא ציבור שיש לו היום שר שהוא שר שיכון, ושר השיכון הזה במקומות שהוא יכול לבנות, כמו בביתר, כמו בקריית-ספר, כמו ברמות, כמו בהר-חומה, כמו בגבעת-שאול, לא בונה בית אחד. וכשלא בונים או בונים מעט, אם אין בתים הציבור הזה סובל.

"ולכן הציבור החרדי בירושלים, שהוא חפץ לגור בירושלים, ודווקא בירושלים – הציבור החרדי היום חי בעליות-גג, חי במרתפים, חי במחסנים, חי בחנויות וחי בחניות".

לדעתו, נתניהו היה צריך למנות לשר שיכון אדם "שיודע לבנות". כל פתרון אחר, כולל הפתרון שינסה לעשות בעוד יום יומיים, לא יחזיק מים.

מה יציג? נתניהו עם אלקיןצילום: מה יציג? נתניהו עם אלקין
מה יציג? נתניהו עם אלקין


תמונה מס' 8: 'עוד' מסיבת עיתונאים?

היום, בבוקרו של יום, יתייצב ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני התקשורת ויציג דרכי פתרון להתמודדות עם משבר הדיור.

במהלך הלילה הוא יערוך עוד ועוד דיוני חירום, בהם ישתתפו גם שר האוצר יובל שטייניץ וגם שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס.

מן הסתם הוא יושיב אותם מחר לצידו, כשיבשר על הפתרונות "שלו" למצוקת הדיור.

האם תהיה זו 'עוד' מסיבת עיתונאים שבסופה לא כלום, או אולי הפעם יבוא ראש הממשלה עם רעיונות מהפכניים שישקיטו את המערכה?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}