כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

שלטונות הכלא בניו-ג'רסי התווכחו: מיהו יהודי?

תומס פלדהיים, אסיר בניו-ג'רסי שאביו יהודי, דרש שיספקו לו ארוחות כשרות • רב הכלא טען שאמו של האיש אינה יהודייה ועל כן אינו מוגדר כיהודי • ומי ניצח?

שלטונות הכלא בניו-ג'רסי התווכחו:  מיהו יהודי?
אילוסטרציה צילום: ארכיון

האם על אסיר להוכיח שהוא יהודי כדי לקבל אוכל כשר?

מסתבר שעל המדוכה הזו יושבים בימים אלו רשויות שירות בתי הסוהר של ניו-ג'רסי.

הסוגיה פרצה לתשומת הלב הציבורית כאשר תומס פלדהיים, שנחשד בעבירה פלילית חמורה, הוחזק בכלא צפון ברונסוויקל, בהמתנה להסגרתו למדינת צפון קרוליינה.

פלדהיים דרש ארוחות כשרות, וטען שהינו יהודי שומר מצוות. אנשי הכלא פנו לרב מנדי קרליבך, מנהל בית חב"ד בצפון ודרום ברונסוויק ורב בכלא, כדי שיטפל בנושא.

"הרב שאל פלדהיים אם אמו יהודייה והוא אמר, 'לא, אבל אבא שלי הוא יהודי'. אז הרב חזר לרשויות ואמר: 'לא, הוא אינו יהודי' - ובקשת האסיר נדחתה", אמרה קייטי וונג, דוברת האגודה לזכויות האזרח בניו ג'רסי.

גרסתו של קרליבך על הסיפור מעט שונה: "אני לא קבעתי אם מישהו יהודי או לא", אמר בראיון לאתר NJNJ, "אני זוכר שנשאלתי על ידי בית הסוהר מה קובע מי יהודי. אמרתי שמי שנולד לאם יהודייה או שהתגייר על פי ההלכה הוא יהודי, מי שלא - לא. אבל אני לא חוקר את הרקע של כל אחד".

לאחר שבקשת פלדהיים נדחתה, האגודה לזכויות האזרח בניו ג'רסי התערבה לטובתו. אלכסנדר שלום, מהאגודה לזכויות האזרח, טיפל במקרה שלו:

"ההחלטות על השתייכות דתית הן אישיות מאוד, ואל למדינה לקבוע אם מערכת האמונות של האדם מתקיימת בכנות", טען שלום, "אם האיש מציג את עצמו כיהודי, למדינה אין שום תפקיד בהחלטה אם אדם הוא דתי מספיק. החוקה אוסרת על המדינה לקבוע אם מר פלדהיים הוא יהודי מספיק".

האגודה פנתה לשלטונות הכלא ואיימה בפנייה לבית המשפט. האיום עשה את שלו, ופלדהיים קיבל בסופו של דבר המזון הכשר בו חשקה נפשו (הלא-יהודית).
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}