כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

רעידת אדמה בפוליטיקה החרדית • פלג מ'יהדות התורה' יצטרף לליכוד • חשיפה

הפוליטיקה החרדית עומדת לקראת רעידת אדמה היסטורית • שותף בכיר ב'יהדות התורה' סיכם עם נתניהו: סיעתו תצטרף לליכוד, תרוץ במסגרתה לכנסת - ואנשיה יפעלו בשטח להצלחת הליכוד בבחירות • נציגי הסיעה יזכו בשורת תפקידים והטבות בממשלה החדשה שתקום • בלעדי ל'בחדרי חרדים'

רעידת אדמה בפוליטיקה החרדית • פלג מ'יהדות התורה' יצטרף לליכוד • חשיפה



במשך שנתיים וחצי הצליח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשמור על הקואליציה שלו, ביציבות מרשימה. אך כמה אירועים הפרו בשבוע האחרון את שלוותו.

האירוע הראשון: חוק ועדות החקירה הפרלמנטריות.

לא נעים למצוא את עצמך מול שותף בכיר בקואליציה, ועוד שר חוץ, כשהוא ואתה לא מנגנים את אותה מנגינה. הוא יוזם את החוק, ואתה יוצא נגדו חזיתית - ומצביע נגד. את ההודעה על כך, כמה מפתיע, בחר נתניהו לשחרר דווקא בוועידת הצדעה לשלוחי חב"ד במדינות חבר העמים לשעבר, מעוז הימין.

ליברמן, כועס ורוגז, מיהר לכנס מסיבת עיתונאים, עוד בטרם נערכה ההצבעה. הוא הבין את תוצאותיה ונערך בהתאם. לא, הוא לא יפגע כעת בקואליציה, אבל בהחלט שיחרר אזהרה לראש הממשלה: "נהגת שלא בקולגיאליות. אל תדחקו אותנו לפינה".

הרבה הוא לא יכול לעשות, כרגע. אבל ההדגשה היא על 'כרגע'. בממשלה הבאה, סביר להניח, הוא לא ממש הולך להגיש לנתניהו את הלחי השנייה. יש אומרים, שהוא כבר 'סגור' עם לבני. אלא שגם לבני עצמה עדיין אינה יכולה להבטיח כי היא זו שתעמוד בראש 'קדימה'. הקצב שבו מופז מגייס לעצמו מתפקדים למפלגה, בהחלט מעורר דאגה, מבחינתה.

האירוע השני - ש"ס הצטרפה למצעד המאיימים.

יו"ר התנועה אלי ישי הודיע, כי אם לא תיפתר בעיית הדיור, הסיעה מוכנה לצאת מהממשלה. האם הוא מתכוון לכך ברצינות? האם טוב לו כרגע לשבור כלים? לכאורה, לא.

מצד שני, אם הולכים לבחירות NOW, אריה דרעי יתקשה להיערך עם מפלגתו החדשה, הגר"ע יוסף נחוש שלא להעניק לו את ראשות התנועה, ולכאורה הכול טוב.

זעזוע שכמוהו לא היה

ומה באשר ליהדות התורה?

ובכן, המזל של נתניהו נעוץ בכך שמדובר בסיעה מסוכסכת, כזו שאינה מסוגלת לקבל החלטה - גם לא על הזזת תמונה בחדר הסיעה.

אבל יש עוד משהו. הנה מהלך שעומד להרעיד את אמות הסיפים בפוליטיקה החרדית:

לקראת הבחירות הבאות עומדת 'יהדות התורה' לעבור זעזוע, כמוהו לא ספגה מעולם. אפילו לא בבחירות תשמ"ט - עת התנהל הקרב בין ג' לעץ.

הררי מילים כבר נכתבו על השתלבותם של החרדים המתגוררים בארצות-הברית בפוליטיקה האמריקנית.

עסקנים חרדים השתלבו, ברמה המקומית והארצית, בשתי המפלגות הגדולות - הדמוקרטית והרפובליקנית, ובכך הם גם מצליחים להשפיע על הממשל, וגם לגרוף כוח, הממונף לטובת הציבור החרדי, במגוון תחומים.

ומדוע שלא יהיה כך גם בישראל?

מי צריך מפלגות חרדיות?

פעם, בימים רחוקים, כאשר המפלגות החרדיות עוד הציבו בראש ההסכמים הקואלציוניים דרישות לחקיקת חוקים דתיים, היה קיומם של מפלגות דתיות ברור ונהיר לכל. אולם כיום, כאשר הכל מתרחקים מחקיקת חוקים המעוררים מיד גלי הסתה תקשורתית - למה לנו מפלגות חרדיות?

כדי לקבל מענקי דיור, כסף לישיבות, וקורסים עבור בני המגזר החרדי, אתה לא צריך להביא איתך מפלגה מהבית. אתה יכול להשתלב - כמו באמריקה - במפלגת שלטון, ולהשיג את הכל עוד בשלב הפריימריס.

את השיטה הזו עומד לאמץ לעצמו אחד מפלגי 'יהדות התורה'.

מסיבות מובנות לא נחשוף כאן את זהותו. אך הדיל כבר נסגר, ככל הידוע לנו עם הליכוד, ותסמכו על מנהיגו של הפלג שאם בחר בליכוד, הוא עשה חושבים היטב-היטב והגיע למסקנה שהליכוד זוכה גם בבחירות הבאות.

אפילו זהות המשרד אותו יקבל נציג הפלג, כבר סוכם.

עכשיו נותר רק להחליט האם יהיה הנציג ח"כ מן השורה בליכוד או שיכהן רק כשר. אנשי הפלג, אגב, יעבדו שעות נוספות במערכת הבחירות למען... הליכוד.

סימנים לדיל שנרקם זה מכבר ניתן לראות בהישגים שונים שזוקף לזכותו אותו פלג, מאחורי גבה של התנועה. ולא בכדי. נתניהו בהחלט משקיע כבר מעכשיו.

האם גם ש"ס בדרך?

הרעיון, אגב, מבריק. לא בטוח שש"ס לא תעשה מהלך נכון אם תחקה אותו. הגר"ע יורה - והש"סניקים יצביעו.

הגרעין הקשה תמיד יעשה את מה שיורה לו נשיא מועצת החכמים, בעוד הגרעין הרך - אנשי שוק מחנה יהודה ותושבי עיירות הפריפריה המסורתיים - ישמחו להחזיר עטרה ליושנה באמצעות פתק של 'מחל'. בפרט כשאריה דרעי עומד בצד עם מפלגה משל עצמו, אם וכאשר יקימה סוף-סוף. כי בינתיים 'הכול דיבורים'.

אם אכן תלך ש"ס על המהלך הזה, ותהפוך לסיעה בגוש של הליכוד, היא תחדל לספוג את השפלות שמעביר אותה ראש הממשלה, כמו זו, למשל, שניסה לבצע רק השבוע, בחוק רפורמת הוד"לים.

היה זה כשנתניהו ביקש להכניס סעיף, לפיו הוא זה שימנה את ראשי ועדות התכנון הלאומית. הוא, ולא שר הפנים, שאמור באופן טבעי למנותם, כחלק מתפקידו כממונה על התכנון.

למזלו של ישי, שמו לב לעניין החברים החרוצים של ש"ס בוועדה - אמנון כהן ודוד אזולאי, והאחרון איים להפיל את החוק.

זלזול בשידור חי

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, נכנס מיידית לתמונה והחל לפעול כדי למנוע משבר צפוי.
הוא זימן לפגישה עם ראש הממשלה את שר הפנים, יחד עם יו"ר הקואליציה, זאב אלקין.

במהלך הפגישה ניסה גבאי לשכנע את ישי להסכים להעביר את הסמכות לראש הממשלה, לא הצליח - והתכופף. ישי יהיה זה שיקבע מי יעמוד בראש וועדות התכנון.

שלום הבית אמנם שב לקואליציה, אבל הטעם המר עוד מורגש בפיו של ישי.

התשובה, אליבא דש"ס, יכולה להיות חבירה ל'קדימה' בממשלה עתידית. אבל גם היא יכולה לבצע חבירה...לליכוד.

הפיכתה של ש"ס לחלק ממפלגה גדולה, לא תאפשר לנתניהו לזלזל בה בשידור-חי.

לפעמים, צריך ללמוד מפלגים ב'יהדות התורה'. יש שם כמה אנשים מאוד מתוחכמים ונבונים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 67 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}