כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

חילוץ יוון: הבנקים הגדולים באירופה ירשמו מחיקות בסך 30 מיליארד דולר

במסגרת חבילת החילוץ החדשה ליוון הסכימו הבנקים להפחית את ערך האג"ח הממשלתיות היווניות שברשותם ב-21%

  • כ"ב תמוז התשע"א
מהומות ביוון
מהומות ביוון

הבנקים הגדולים באירופה יפסידו 20.6 מיליארד יורו (29.7 מיליארד דולר) כתוצאה ממחיקת ערך של האג"ח הממשלתיות היווניות שברשותם, לאחר שהבנקים באיזור הסכימו לתרום לחבילת החילוץ החדשה ליוון עליה הסכימו מנהיגי גוש היורו אתמול.

במסגרת חבילת החילוץ החדשה ליוון, בסך 159 מיליארד יורו (229 מיליארד דולר), הסכימו הבנקים להפחית את ערך האג"ח הממשלתיות היווניות שברשותם ב-21%, כחלק מגלגול חובותיה של יוון. 90 הבנקים הגדולים באירופה מחזיקים באג"ח ממשלתיות יווניות בסך 98 מיליארד יורו.

לפי כלכלני בית ההשקעות סנפורד ברנסטין, BNP פאריבה יפסיד מיליארד יורו כתוצאה מחילוץ יוון, סוסייטה ז'נרל יפסיד 500 מיליון יורו, דויטשה בנק יפסיד 317 מיליון יורו וקרדיט אגריקול יפסיד 138 מיליון יורו כתוצאה מהמחיקות.

מנהיגי גוש היורו הכריזו אתמול בתום מפגש פסגה בבריסל, על חבילת סיוע שנייה בסך 159 מיליארד יורו עבור יוון, שתמומן באופן חלקי - 50 מיליארד יורו - על ידי המגזר הפרטי. קרן החילוץ האירופית, הודיעו המנהיגים, תרכוש אג"ח של מדינות במצוקה ביבשת, במטרה למנוע התפשטות של משבר החובות לכלכלות כמו איטליה וספרד. סך העול בו צפוי המגזר הפרטי לשאת מימון ההלוואות ליוון, עשוי להגיע ל-135 מיליארד יורו (194 מיליארד דולר) על פני תקופה של 30 שנה.

מנהיגי אירופה הסכימו גם להאריך את תקופת ההלוואות העתידיות לממשלת יוון לתקופה מקסימלית של 30 שנה לעומת ההלוואות הנוכחיות שהיו לתקופה של 7.5 שנים. הריבית על ההלוואות צפויה להיות כ-3.5%.

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמר בתום הפגישה כ תפקידה של קרן היציבות הפיננסית האירופית (EFSF) יורחב והיא תהפוך למעין קרן מטבע אירופית ותוכל לרכוש אג"ח ממשלתיות של מדינות כמו יוון, אירלנד ופורטוגל, ולהעניק להן הלוואות בריביות נמוכות יותר ולפרקי זמן ארוכים יותר. דבריו של סרקוזי באו עם סיום הפסגה האירופית לפתרון משבר החוב, ובעקבותיהם מזנק היורו מול הדולר לרמתו הגבוהה ביותר זה למעלה משבועיים, ונסחר מעל לרמה של 1.44 דולר ליורו.

בעקבות פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, הוחלט כי משבר החוב ביוון מחייב פתרון ייחודי. סרקוזי אמר כי היעד הוא כי ממשלת יוון תשלם בממוצע ריבית של 4.5% על הלוואות לעשר השנים הבאות, וכי עקב כך הסכום שהממשלה תחסוך בתשלומי ריבית יהיה שווה ערך ל-12% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) של יוון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}